
Wereldpremière op IAA Mobility
Hyundai kondigt de wereldpremière aan van de Concept Three, een compact EV-studiemodel binnen de Ioniq-lijn. De onthulling vindt plaats op 9 september tijdens IAA Mobility in München (9–14 september). Het merk keert daarmee na vier jaar terug naar Europa’s grootste mobiliteitsevenement, waar het meer context geeft bij de rol van dit studiemodel.
Wat laat Hyundai ons volgende week in München zien?
De teasers focussen op vorm en aerodynamica. Hyundai spreekt van de designtaal ‘Art of Steel’: gebeeldhouwde staalvlakken, scherpe overgangen en uitgesproken lijnen die beweging en precisie moeten uitdrukken. Centraal staat een nieuw ‘Aero Hatch’-silhouet met een vloeiende dakboog en een hoog afgeknepen staart. Het is een designvoorproefje; technische gegevens worden nog niet gedeeld.
Compacte klasse, positie in de line-up
Hyundai benoemt geen productieversie, maar de naam ‘Three’ en de proporties wijzen richting een toekomstig instapmodel onder Ioniq 5 en Ioniq 6. Een Ioniq 3, verwachten wij. En waarschijnlijk een auto in het Europese C-segment van compacte EV-hatchbacks. Het segment waar de Volkswagen ID.3, Renault Mégane E-Tech, Cupra Born en Citroën ë-C4 de dienst uitmaken.
Maar of die Ioniq 3 – zelfs die naam is nog onzeker – inderdaad in dat segment komt, is nog niet heel duidelijk. Natuurlijk, de gesuggereerde naam doet dat vermoeden. En het is natuurlijk ook een heel interessant segment, waar flinke volumes te verwachten zijn. Maar de contouren van de meest recente teaser doen ons ook iets anders vermoeden.
Aero Hatch en Art of Steel
Ergens doen de lijnen ons namelijk ook een beetje aan de Hyundai Veloster denken. Weet je nog, die die leuke coupé, die volgens velen veel te vroeg uit productie werd genomen. Die vorm zien we natuurlijk ook weer terug in de latere Xceed van zustermerk Kia.
Maar als je in zo’n lage auto een accupakket zou plaatsen, dan blijft er niet veel ruimte over. Misschien is de nieuwe Hyundai daarom wel een maatje groter, ongeveer net zo groot als de onlangs in productie genomen Kia EV4. Ook de contouren van de neus lijken daar een beetje op te duiden.
Maar het zou ons toch wel verbazen als Hyundai een koers kiest waarmee het bij Kia in het vaarwater komt. Ook het volgende wijst daar niet op:
“Het ontwerpen van Concept Three bood ons de kans om de EV opnieuw te definiëren,” zegt Simon Loasby, Senior Vice President en Hoofd Hyundai Design Center. “We hebben ‘Aero Hatch’ geïntroduceerd om een vloeiend silhouet te creëren dat beweging belichaamt, een perfect geproportioneerde sculptuur.”
Dat klinkt toch duidelijk alsof men zich juist niet door de Kia EV4 en EV6 heeft laten inspireren. Laten we daarom maar kijken wat de teasers wel aanduiden, zonder dat we gaan gokken wat de afmetingen en dergelijke zouden zijn.
In het zijaanzicht valt de korte neus op, die vloeiend overgaat in de voorruit. Opvallend is ook de relatief lange wielbasis en korte overhangen; typische EV-verhoudingen die ruimte in het interieur kunnen opleveren en zeker in het compacte segment doorslaggevend kunnen zijn. De achterzijde is fors gedimensioneerd met een prominente, zwevende spoiler en een scherpe afsnijding voor een lagere luchtweerstand. De eerste twee teasers tonen ook een strak en hoekig design, passend bij het ‘Art of Steel’-verhaal. De lichtsignatuur zou aan kunnen sluiten bij Hyundai’s pixelmotief.
Wat we nog niet weten
- Maten en ruimte: lengte, breedte, hoogte, wielbasis en bagagevolume zijn niet genoemd.
- Aandrijving en accu: accucapaciteit, laadsnelheden en 400/800V-architectuur blijven onbekend. Het E-GMP-platform is natuurlijk wél vanzelfsprekend.
- Tijdpad: productie-intentie en marktintroductie zijn nog niet uitgesproken.
Belangrijk segment
Nu komen we toch weer terug op het formaat. Ook bij auto’s telt dat. Compacte EV’s vormden jarenlang de ruggengraat van de Europese automobielindustrie. Toen de elektrificatie zijn intrede deed, gingen de fabrikanten vanuit praktische redenen over naar SUV’s. Die boden immers voldoende hoogte om een accupakket in de bodem te kunnen inbouwen.
Dat wil echter niet zeggen dat een elektrische hatchback niet gewild zou zijn. Kia boort dat segment immers ook niet zomaar aan en laten we ook de Ford Puma (Gen-E) niet vergeten. Dat is een succesvolle cross-over die qua afmetingen erg dicht tegen dat segment aanzit. Hyundai’s ‘Aero Hatch’-aanpak lijkt ook die kan top te gaan, en dat kan lagere verbruikswaarden opleveren, met als voordeel dat je dan met een kleinere accu zou kunnen volstaan. Dat is weer gunstig is voor de prijs, binnenruimte en gewicht.
Maar het blijft koffiedik kijken. De onthulling van het studiemodel, volgende week op de IAA Mobility 2025, zal ons duidelijk maken welke kant het op gaat in Korea.
Dit artikel verscheen als eerste op: evupdate.nl