
De Honda e:Ny1 staat helaas direct op achterstand. Dat is vanwege z’n naam. Toch lastig, als alleen de naam al veel verwarring oproept. De publieksfocus richt zich meteen op ‘Hoe was de naam precies?’, en niet op de looks van de volwassen B-klasser. Volgens Honda spreek je het uit als “ie-èn-waai-wan”. Op z’n Engels dus, laten we daar maar naar luisteren. Gelukkig hoeven wij van de schrijvende pers de naam niet uit te spreken.
Op het eerste gezicht oogt de auto niet volledig nieuw. Hij heeft veel familiegelijkenis met de HR-V, de hybride SUV-broer. Hun formaat is nét niet gelijk, maar het smoelwerk is haast eeneiig. Ook de niet super originele, maar wel geinige, verstopte deurgrepen van de achterdeuren zijn hetzelfde, net als de doorgetrokken achterlichten. En hoewel Honda zelf deze koppeling niet maakt, presenteert Honda de e:Ny1 wel als elektrische SUV. In hetzelfde B-segment, naast de hybride Honda SUV die er sterk op lijkt…

Geen 4WD
De e:Ny1 staat op een gloednieuw platform, speciaal ontwikkeld voor elektrische auto’s. De elektromotor met 204 pk ligt voorin en is gekoppeld aan de voorwielen. Opmerkelijk voor een auto gepresenteerd als SUV. Er is op dit moment geen 4WD beschikbaar en het is, gezien het platform, onduidelijk of deze er zal komen. De grote bodemvrijheid valt tegen, aangezien het accupakket onderaan het platform geplakt zit. Voor het dagelijkse gebruik is dit natuurlijk geen enkel probleem. De term SUV is ook bij andere merken vaker een uiterlijke stijl dan een term voor terreinwagens.

De actieradius van de e:Ny1 is 412 km (WLTP). Niet spectaculair, maar voor het al genoemde dagelijkse gebruik helemaal prima. Het laden gaat met een DC-snellader tot maximaal 78,8 kW – en de concurrentie heeft hier al hogere getallen gescoord. Ergens is dit opmerkelijk voor een merk als Honda, dat in het verleden toch innovatieve auto’s op de markt heeft gezet. Maar misschien hoeft niet élke auto baanbrekend te zijn. Gewoon goed, dat is voor de meeste consumenten alles wat ze willen.
En qua interieur is de e:Ny1 ook een fijne auto. Ruim opgezet lijkt de binnenruimte helemaal niet verkeerd, het grote panoramische dak helpt daar zeker bij. De e:Ny1 heeft een lekker overzichtelijk dashboard, met een groot scherm in het midden. Veel bediening kan via het stuur zelf, een feature die Honda overigens speciaal benadrukt als ‘multifunctioneel stuur’. Dat lijkt ons toch weer wat overdreven. Maar, net als de stoelen, is het stuur wel verwarmbaar. Verder heeft de e:Ny1 een elektrisch openende achterklep, keyless entry en Honda Parking Pilot. Dit laatste systeem herkent een vrije parkeerplaats en parkeert de e:Ny1 desgewenst autonoom. Aan boord vergroten veel andere actieve systemen de veiligheid van de inzittenden. Van verkeersbordherkenning tot automatische grootlichtdimmer als de e:Ny1 een tegenligger detecteert. Honda noemt dit gehele pakket Honda SENSING, ontwikkeld om ieders veiligheid in het verkeer te waarborgen.



Al met al lijkt de Honda e:Ny1 gewoon een prima auto. We zijn benieuwd hoe hij zich op de weg gedraagt. Uiteraard beschikt de e:Ny1 over verschillende rijmodi, maar we kunnen ons serieus voorstellen dat het weggedrag wel eens positief kan opvallen. Het zo laag gemonteerde accupakket zorgt natuurlijk voor een laag zwaartepunt. En dat zou nog wel eens leuk kunnen worden.
Toch is er één stevig struikelblok: de prijs. Met een vanafprijs van € 46.149 is deze Honda bepaald niet goedkoop voor een elektrische SUV in het B-segment. Zeker niet als je hem naast de concurrentie zet.
Op het moment van schrijven zijn er in Nederland ongeveer 150 exemplaren van de e:Ny1 verkocht. Dat is niet veel, zeker niet als je kijkt naar wat andere merken in dit segment presteren. Zo verkocht Kia in één maand al meer dan 870 exemplaren van de EV3, terwijl ook Skoda’s Elroq een sterke binnenkomer is met 843 registraties in april alleen al.


Die cijfers zijn ook wel te verklaren. Want op papier zijn de alternatieven vaak ruimer, betaalbaarder of zuiniger. We zetten ze even naast elkaar:
Model |
Prijs (vanaf) |
Lengte |
Kofferbak |
Actieradius (WLTP) |
Honda e:Ny1 |
€ 46.149 |
4387 mm |
361 L |
412 km |
Skoda Elroq 85 |
€ 42.990 |
4488 mm |
470 L |
579 km |
Kia EV3 Long Range |
€ 41.495 |
4300 mm |
460 L |
605 km |
Hyundai Kona 65 kWh |
€ 43.995 |
4355 mm |
466 L |
514 km |
Peugeot e-2008 |
€ 41.270 |
4304 mm |
434 L |
406 km |
De e:Ny1 is best een fijne auto. Hij rijdt waarschijnlijk prima, zit goed in elkaar en het interieur is netjes voor elkaar. Maar in dit segment telt elk detail, en hier voelt de Honda als een net-niet auto. Net niet de ruimte, net niet de laadsnelheid, net niet de prijs. En dat is zonde. Want Honda kan écht wel auto’s bouwen. Misschien moet er gewoon even gesleuteld worden aan de formule. Of aan de naam. Want eerlijk is eerlijk: “ie-èn-waai-wan” bekt gewoon voor geen meter.
Dit artikel verscheen als eerste op: evupdate.nl