
Nadat de Kia EV3 in de eerste maanden van 2025 de verkooplijsten aanvoerde, is het in mei de Škoda Elroq die de koppositie pakt. Met 1.093 registraties is deze compacte SUV niet alleen de populairste elektrische auto van Nederland, maar ook het bestverkochte model over de hele linie. Een verrassing is het niet helemaal: in april stond de Elroq al op plek twee, vlák achter de EV3. De cijfers van mei bevestigen de opmars van Škoda’s nieuwste EV – én de breed gedragen vraag naar elektrische SUV’s in het zakelijke segment.
Ook opvallend: de automarkt als geheel zit voor het eerst dit jaar weer in de lift, na een zwakke start van het jaar. Tesla zakt (weer) iets terug, Kia blijft als merk dominant en in de occasionhoek kruipt het aantal elektrische modellen steeds dichter naar dat van diesel. De Nederlandse markt herverdeelt zich, en dat gebeurt sneller dan veel partijen begin dit jaar hadden voorzien.
Škoda’s timing pakt goed uit
De propositie van de Elroq volgt het bekende Škoda-recept: ruime SUV, nuchter design, bewezen techniek. En belangrijker nog: hij was vanaf maart direct leverbaar in grotere volumes. Daarmee kon Škoda profiteren van een eerste uitlevergolf die precies samenviel met het moment waarop de markt weer iets aantrekt. Het model biedt – net als de Kia EV3 – bovendien een aantrekkelijk alternatief voor leaserijders die eerder een Enyaq of Volkswagen ID.4 reden, maar nu overstappen naar een iets compacter, maar toch volwassen platform.
Met 1.093 registraties pakt de Elroq 10,5 procent van de EV-markt en 3,6 procent van de totale markt in mei – een stevige binnenkomer, maar geen plotselinge verrassing.
EV3 blijft sterk, Kia nog altijd nummer 1 als merk
De Kia EV3 zakt in mei naar plek drie onder de EV’s, met 751 registraties. Toch is er geen sprake van een terugval – eerder van normalisatie na een vliegende start. In februari, maart én april was de EV3 telkens de populairste auto van Nederland, met een cumulatieve voorsprong die hem voorlopig stevig op de troon houdt als populairste EV van 2025 tot nu toe.
Kia als merk doet het ook buiten de EV3 goed. Dankzij de constante vraag naar de Picanto en de brede spreiding over meerdere modellen, is Kia in mei opnieuw de bestverkochte fabrikant, met 3.085 registraties en een marktaandeel van 10,2 procent.
Tesla verliest intussen wat terrein: de Model Y (648 stuks) en Model 3 (404 stuks) blijven redelijk populair, maar vallen terug naar respectievelijk plek 4 en 5 onder de EV’s. De meest geregistreerde elektrische modellen in mei 2025:
- Škoda Elroq (1.093 registraties, marktaandeel 10,5%)
- Kia EV3 (751 registraties, marktaandeel 7,2%)
- Tesla Model Y (648 registraties, marktaandeel 6,2%)
- Volvo EX30 (442 registraties, marktaandeel 4,3%)
- Tesla Model 3 (404 registraties, marktaandeel 3,9%)
Voorzichtige opleving
Voor het eerst dit jaar groeit de Nederlandse automarkt weer. In mei werden 30.188 nieuwe personenauto’s geregistreerd – een stijging van 7,3 procent ten opzichte van mei 2024. Die opleving komt deels op het conto van volledig elektrische modellen: met 10.440 registraties laat ook de EV-markt een groei van zien, van welgeteld 8,0 procent.
Daarmee komt het EV-marktaandeel uit op 34,6 procent. Ruim een op de drie nieuwe auto’s is dus volledig elektrisch. Hybrides blijven echter het dominante aandrijfconcept met 14.850 registraties en een marktaandeel van 49,2 procent. Benzineauto’s zijn goed voor 14,2 procent; diesel zakt verder weg naar 1,7 procent.
Occasionmarkt: elektrische auto haalt diesel bijna in
Ook op de tweedehandsmarkt groeit het aandeel van elektrische auto’s. Tot en met mei werden 37.406 gebruikte EV’s verkocht, goed voor 4,1 procent van de totale occasionverkoop. Ter vergelijking: dat was 3,9 procent in dezelfde periode vorig jaar. Het marktaandeel gebruikte diesels bedroeg in de eerste vijf maanden van dit jaar 5,7 procent. Inderdaad, elektrische auto’s gaan de diesel ook hier snel inhalen.
Eind mei telt het Nederlandse wagenpark 628.946 volledig elektrische voertuigen. Diesel staat nog op 664.984 eenheden, maar ook hier wordt het verschil met de maand kleiner. Naar verwachting haalt het EV-wagenpark de diesels nog vóór de zomer in.
Dit artikel verscheen als eerste op: evupdate.nl