Prijzen DS N°4 E-Tense bekend, orderboeken geopend

De volledig elektrische DS N°4 is, een maand na de onthulling, nu daadwerkelijk te bestellen in Nederland. Daarmee breidt DS Automobiles zijn aanbod in het compacte premiumsegment uit met een EV die stijl, actieradius en digitale technologie combineert. Hij wordt gepositioneerd in een segment waar de concurrentie meer dan hevig is. Met een rijklaarprijs van de instapversie van € 41.090 voor de zakelijke Ligne Business-uitvoering kun je ‘premium’ kopen of leasen voor een zeer redelijke prijs. Voor de meer veeleisende rijders zijn de luxere Pallas en Étoile uitvoeringen beschikbaar, respectievelijk voor € 43.340 en € 47.940.

De elektrische DS N°4 E-Tense is 4,40 meter lang en rust op het EMP2-platform van Stellantis. Hij is ontworpen als volwaardig alternatief voor compacte SUV’s en cross-overs, met meer nadruk op elegantie en interieurcomfort dan op stoere looks en prestaties. In tegenstelling tot eerdere DS-modellen wordt nu gekozen voor een volledig elektrische uitvoering en een plug-in hybride. Zoals je van ons gewend bent zullen wij het hier alleen over de volledig elektrisch DS N°4 E-Tense hebben, die beschikt over een middenmaat accu en vlot presterende aandrijflijn.

Aandrijflijn met 213 pk en 450 km actieradius

De DS N°4 E-Tense beschikt over een elektromotor van 157 kW (213 pk) en een koppel van 343 Nm. Daarmee accelereert hij krachtig en blijft hij ruim binnen de marges van dit segment. De 58,3 kWh grote accu is volgens WLTP goed voor 450 kilometer. In de praktijk zal dat neerkomen op zo’n 350 à 400 kilometer bij gemengd gebruik. Geen buitengewone prestaties voor een auto die het predicaat ‘premium’ wil dragen. Laten we echter niet vergeten dat de focus bij DS Automobiles meer op comfort, luxe en elegantie ligt. Op zich zijn de prestaties trouwens prima, alleen de actieradius zou voor sommige mensen wel eens wat te kort kunnen schieten.

En daarmee komen we op de DC-laadsnelheid. Die bedraagt 120 kW en DS claimt dat de auto in 11 minuten genoeg stroom bijlaadt voor 100 kilometer. Snelladen van 20 tot 80 procent kan in 31 minuten. Daarmee biedt de DS N°4 redelijk snelle tussentijdse laadmogelijkheden maar ook niet meer dan dat. Hij haalt zeker niet de absolute top van bijvoorbeeld een Hyundai Ioniq 5, Kia EV6 of Xpeng G6. De boordlader heeft de gebruikelijke capaciteit van 11 kW. Aangezien de accucapaciteit zoals gezegd niet bijzonder groot is moet dat voor de meeste gebruikers voldoende zijn.

Interieur: focus op digitale rust met slimme assistentie

Binnenin kiest DS voor een ingetogen, luxe ambiance met veel digitale ondersteuning. Het 10,25-inch instrumentencluster wordt aangevuld door een head-updisplay dat via projectie vier meter voor de auto lijkt te hangen. Dit ‘DS Extended Head Up Display’ is standaard op de topversie Étoile Nappa Leather, en optioneel leverbaar op de andere varianten.

Het infotainmentsysteem DS Iris System biedt ondersteuning van ChatGPT, wat in de praktijk vooral neerkomt op een verbeterde stemassistent en extra dialoogopties. De interface is gericht op eenvoud en personalisatie, met functies als draadloos Apple CarPlay en Android Auto.

Voor wie veel op de weg zit, biedt DS ook DS Drive Assist 2.0: een combinatie van rijstrookassistentie, adaptieve cruisecontrol en geavanceerde snelheidsherkenning. Dit systeem werkt samen met ‘Driver Attention Monitoring’, dat de bestuurder alert houdt.

Drie uitvoeringen, drie accenten

De elektrische DS N°4 E-Tense is leverbaar in drie uitvoeringen, die inhoudelijk flink van elkaar verschillen:

  • Ligne Business (vanaf € 41.090): richt zich op zakelijke rijders en combineert een gunstige fiscale waarde met essentiële uitrusting.
  • Pallas (vanaf € 43.340): voegt daar meer luxe aan toe, zoals geavanceerde rijhulpsystemen, parkeerhulp en stijlvolle afwerking.
  • Étoile Alcantara (vanaf € 47.940): de meest complete versie, met Matrix LED-verlichting, uitgebreid infotainment en premium bekleding.

Uiteraard kun je bij de DS N°4 ook een hele reeks opties bestellen, waaronder een elektrisch schuifdak, elektrische achterklep met voetsensor en een dak in Perla Nera Black. Een trekhaak is overigens niet leverbaar op de E-Tense.

Garantie tot acht jaar

Een bijzonder detail is de garantieconstructie. Standaard biedt DS twee jaar fabrieksgarantie, maar wie jaarlijks onderhoud laat uitvoeren bij een erkende DS-werkplaats, krijgt telkens een jaar verlenging. Zo kan de garantie oplopen tot acht jaar of 160.000 kilometer.

Deze regeling dekt zowel mechanische als elektrische componenten, inclusief arbeid – maar met uitsluiting van slijtdelen zoals ruitenwissers en banden. Met deze constructie mikt DS nadrukkelijk op lange termijngebruikers, zowel particulier als zakelijk. Voor een relatief jonge speler in het elektrische segment is dat een strategisch signaal.

Alternatief voor de gevestigde orde

De DS N°4 E-Tense positioneert zich niet als volumemodel, maar als alternatief voor rijders die bewust kiezen voor iets anders – dan een Volkswagen ID.4, Skoda Enyaq of Tesla Model Y. Met zijn vrij compacte afmetingen, focus op design en hoogwaardige afwerking vult hij een niche tussen de conventionele middenklassers en de ‘echte’ premium EV’s in hogere segmenten. Uiteraard hebben we ook even naar de Audi Q4 e-tron gekeken, daarvan beginnen de prijzen bij € 44.990,00. En zo zou deze DS N°4 E-Tense een interessant alternatief kunnen zijn voor wie in de markt is voor een elektrische auto met stijl, comfort én een vertrouwenwekkende garantie – ook op de lange termijn.

Dit artikel verscheen als eerste op: evupdate.nl

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *