
Isuzu doet bij de particulier misschien niet direct een belletje rinkelen, maar binnen de bedrijfswagens is de Japanse fabrikant een grote speler. Waarbij de D-Max EV de concurrentie aan moet aan met de Ford Rangers die menig bouwplaats sieren, maar dan volledig elektrisch. Concurrentie is er nauwelijks in het elektrische pick-up segment. Al zou die wel kunnen komen van de Maxus eTerron9 of de KGM Musso EV. Maar de Isuzu D-Max biedt met name voor wie veel laadvermogen en trekgewicht nodig heeft wel juist dat beetje meer.

Elektrische Specificaties Isuzu D-Max EV
De D-Max komt met een 66,9 kWh accupakket. Dit zou goed moeten zijn voor een bereik van 263 kilometer volgens de WLTP. In de stad stijgt dit zelfs tot ruim boven de 300 kilometer. Opladen kan met 3-fase tot maximaal 11 kW. Snelladen (DC) is ook mogelijk, al blijft de Isuzu dan wel steken op een teleurstellende 50 kW. Waarmee opladen van 10 naar 80 procent toch al snel een uur in beslag neemt. Isuzu geeft zelf ook aan hiermee niet tot de wereldtop te behoren, maar volgens de importeur schiet je dan ook het doel voorbij. De D-Max EV is vooral een echt werkpaard, gemaakt om zero emissie zones in te mogen, zonder daarbij in toe boeten op laadvermogen en trekgewicht.

3500 kilogram trekgewicht voor de Isuzu D-Max
Want, evenals diens dieselbroertje, mag de D-Max tot wel 3500 kilogram trekken. Uniek binnen het segment van de elektrische pick-ups en daarmee dus ook direct de nieuwe standaard. Daarboven heeft de D-Max tot 1055 kilogram laadvermogen (1010 voor de Double Cab). Dit alles is mede mogelijk omdat er dat kleinere accupakket is (dus lichter) in exact hetzelfde ladderchassis als de diesel. Dit combineert de D-Max EV met twee elektromotoren die een systeemvermogen bieden van 190 pk en 325 Nm koppel. Standaard beschikt de D-Max EV dan ook vierwielaandrijving.

Extended Cab en Double Cab
Met een lengte van 5,28 meter, breedte van 1,96 meter en hoogte van 1,81 meter heeft Isuzu de mogelijkheid om de D-Max uit te rusten in twee carrosserie varianten: een Extended Cab en een Double Cab. De laatste heeft voldoende ruimte voor vijf zitplaatsen. Al boet je dan natuurlijk wel wat in aan ruimte in de laadbak. In het geval van de Extended heb je nog wat opbergruimte achter het tussenpaneel.

Standaarduitrusting Isuzu D-Max EV
- Bi-LED-koplampen en mistlampen
- Lederen bekleding en stoelverwarming voorin
- Elektrisch verstelbare bestuurdersstoel
- 7” digitaal instrumentarium en DAB-audiosysteem
- 8” infotainmentscherm met draadloze Android Auto en Apple CarPlay
- Uitgebreid pakket assistentie- en veiligheidssystemen
De V-Cross-uitvoering voegt daar onder meer een 9” infotainmentscherm, extra USB-C-aansluitingen, automatische koplampnivellering, een soft opening-systeem voor de laadklep en extra luxe details toe.

Hoe rijdt dat dan?
Afgelopen week is de Isuzu D-Max EV ook in Nederland gepresenteerd en kregen wij kort de tijd om even een rondje te rijden, waarbij we iets verder gingen dan de al gebaande paden. Wat tijdens het instappen als eerste opvalt is de ‘ouderwetse’ indeling van het dashboard en middenconsole. De D-Max is uiteraard een automaat, maar heeft in tegenstelling tot andere EV’s nog een gewone ouderwetse pook. In het interieur ook nog voldoende knoppen voor de belangrijkste zaken als climate control, stoelverwarming en radio. En natuurlijk voldoende handgrepen voor passagiers om beet te houden als het terrein wat ruiger wordt.
Al deze zaken zorgen er overigens wel voor dat het al snel vertrouwd aanvoelt van binnen. Geen poespas, maar gewoon aan het werk en gaan. Daarbij is de afwerking overigens gewoon keurig op orde.
Tijdens het wegrijden valt ook op dat alles met name gericht is op het hoge trekgewicht. De Isuzu sprint er niet vandoor, zoals zoveel EV’s. Het vermogen komt mooi en gedosseerd, ook bij lomp het gas instampen. Tijdens de off-road route die is uitgestippeld blijkt dit ook gewoon erg prettig. Het gevolg van een mooie soepele vermogensafgifte is namelijk grip en controle. En dit heeft de Isuzu D-Max dan ook! Stijle klimmetjes in mul zand, steile afdalingen, de D-mMax EV doet het allemaal zeer beheerst en geeft geen krimp. Enig minpuntje dat wij konden ontdekken is het toch wel erg lichte stuurgevoel. Dit draagt misschien bij aan het zeer gemoedelijke en beheerste karakter, maar de keerzijde is dat het allemaal wel erg vaag aanvoelt. Waardoor er eigenlijk geen idee is over wat de voorwielen nu precies doen.
Dit neemt echter niet weg dat Isuzu met D-Max een echt wel unieke aanbieding binnen het segment heeft. Ofwel wat de ondernemer in de bouwput nodig heeft: een fatsoenlijk laadvermogen, ruim voldoende trekgewicht en een acceptabel bereik.

Uitvoeringen en prijzen
De Isuzu D-Max EV is beschikbaar in vier varianten:
- Extended Cab LSX € 68.990,-
- Extended Cab V-Cross € 73.490,-
- Double Cab LSX € 69.990,-
- Double Cab V-Cross € 74.490,-
(Netto catalogusprijzen excl. BTW)
De Isuzu D-Max EV wordt geleverd met 5 jaar of 100.000 km garantie en een 8 jaar of 160.000 km garantie op de aandrijfaccu. Bestellen kan per direct bij de officiële Isuzu-dealers. De eerste leveringen in Nederland – en proefritten – starten begin oktober 2025.

Dit artikel verscheen als eerste op: evupdate.nl