
Een facelift heet het officieel, maar het resultaat gaat verder dan dat. DS Automobiles doopt zijn compacte premium hatchback namelijk niet alleen om tot N°4, maar zal hem voor het eerst ook in een volledig elektrische versie aanbieden. De N°4 E-Tense vormt daarmee niet alleen het stilistisch, maar ook het technisch middelpunt van de vernieuwde modellijn.
Met de DS N°4 E-Tense treedt het merk toe tot het ‘premium’ elektrische B-segment, waarin ook concurrenten als de Mercedes EQA, Audi Q4 e-tron, Volvo EX30, Zeekr X, Lexus RZ en BMW iX1 opereren. En dat doet DS op zijn eigen manier: met een sterke nadruk op elegantie, ergonomie en interieurbeleving. DS mikt immers niet op de massa, maar op de liefhebber met gevoel voor detail.
Design: strak, elegant, Frans en herkenbaar
De proporties blijven nagenoeg gelijk: 4,40 meter lang, 1,87 meter breed maar de voorzijde van de N°4 is platter, breder en uitgesprokener. De doorlopende lichtsignatuur, uiteraard geïnspireerd op de DS E-Tense conceptcar, loopt horizontaal door naar het verlichte DS-logo. De verticale dagrijverlichting behoudt zijn V-vorm, maar is slanker en ‘technologischer’ uitgevoerd.
Achteraan zetten lasergegraveerde achterlichten en een zwarte sierstrip die lijn voort. De naam DS Automobiles staat prominent op de achterklep. Standaard staat de N°4 op 19 inch wielen.
Digitale rust en verfijning in een luxe interieur
In het interieur valt de rust op. Het dashboard is fraai afgevlakt waarbij de ventilatieopeningen nagenoeg onzichtbaar zijn geïntegreerd. Het instrumentarium is verbreed naar 10,25 inch. Optioneel projecteert een DS Extended Head Up Display informatie als het ware vier meter vóór de voorruit – subtiele augmented reality.
Het DS Iris System infotainmentsysteem is snel, logisch en spraakgestuurd. Sinds kort maakt het ook gebruik van ChatGPT, wat een natuurlijkere interactie mogelijk maakt.
Materialen als nappaleder, Alcantara en essenhout versterken het premiumkarakter. Pallas en Étoile onderscheiden zich in bekleding en uitrusting, maar delen de nadruk op stilte, comfort en elegantie.
Volledig elektrisch, maar geen opzienbarende prestaties
De N°4 E-Tense wordt aangedreven door een elektromotor met een vermogen van 213 pk en een koppel van 343 Nm. Hij accelereert daarmee ongetwijfeld redelijk vlot, met de regeneratie instelbaar in drie standen. Met de 58,3 kWh accu kun je op een lading 450 km ver komen (WLTP) – niet spectaculair, wel behoorlijk bruikbaar.
Efficiëntie zit soms ook in de details, zoals een nieuwe warmtepomp, met nikkel verrijkte accucellen, verlaagde bodemvrijheid en luchtspleten in de grille zorgen voor een nog lager verbruik.
Het AC-laden gaat met 11 kW, DC-snelladen tot 120 kW, wat niet echt ‘premium’ kan worden genoemd. DS claimt 30 minuten van 20 naar 80 procent wat ook niet opzienbarend is, of 11 minuten voor 100 km extra bereik.
Praktische details als accupreconditioning, ‘80%-stop’ voor levensduur, en intelligente navigatie met laadplanning (EV Routing) zorgen voor een optimaal gebruiksgemak.
Praktische technologie
Geen overdaad aan schermen, wel een doordacht systeem: head-up projectie, ChatGPT-integratie, widgets en remote functies via MyDS. Denk aan voorverwarmen, laadstatus, e-coaching en Vehicle-to-Load. De digitale laag moet als verlengstuk van de auto worden ervaren, niet als een afleiding.
DS zoekt de balans tussen smaak en techniek
De DS N°4 E-Tense positioneert zich tussen rationele middenklassers en premium allrounders. Geen recordbreker, maar een coherente keuze voor wie waarde hecht aan vormgeving, rust en verfijning – elektrisch én eigengereid. Met dit model laat DS zien hoe elektrificatie en merkidentiteit prachtig kunnen samengaan. Zonder opzienbarende specificaties, maar met verfijning en elegantie. Als een stille, overtuigende kracht.

Dit artikel verscheen als eerste op: evupdate.nl