Een elektrische Porsche opladen zonder ook maar één kabel aan te raken? Het klinkt futuristisch, maar binnenkort wordt het realiteit. Porsche heeft aangekondigd dat de nieuwe volledig elektrische Cayenne, die eind dit jaar debuteert, optioneel draadloos opgeladen kan worden via Porsche Wireless Charging. Thuis de auto boven een vloermat parkeren is genoeg om het laadsysteem van 11 kW te activeren. Dit vermogen evenaart een reguliere AC-thuislader, en opmerkelijk genoeg haalt het systeem een efficiëntie tot zo’n 90 procent ten opzichte van het laden met een kabel.

Hoe inductief laden werkt

Inductief laden kennen we al van elektrische tandenborstels en smartphones. Het principe is eenvoudiger dan het woord doet vermoeden: er ontstaat een magnetisch veld tussen twee spoelen, één in de laadplaat op de grond en één in de auto. Wanneer er wisselstroom door de koperen primaire spoel in de vloerplaat loopt, wekt dat een oscillerend magnetisch veld op. Parkeert men de Cayenne boven de plaat, dan wordt in de secundaire spoel onder de auto door dat veld eveneens een elektrische stroom geïnduceerd. Deze wisselstroom gaat door een gelijkrichter en wordt omgezet in gelijkstroom die de accu oplaadt.

Een flinke uitdaging bij deze techniek is de juiste uitlijning van de spoelen. Bij de Cayenne wordt dat opgelost met sensoren, camera’s en ultra-wideband-technologie die de positie van de auto ten opzichte van de laadplaat continu meten. Is de auto goed gepositioneerd, dan zakt de Cayenne op zijn luchtvering een paar centimeter omlaag voor een kleinere afstand. Op dat moment wordt het magnetisch veld geactiveerd en begint het laden vanzelf. De bestuurder hoeft niets te doen behalve parkeren; de rest verloopt automatisch.

Eerste pogingen en obstakels: de Taycan en veiligheid

Het concept van draadloos laden voor auto’s is niet nieuw. Al in de ontwerpfase van de Porsche Taycan speelde inductief laden een rol. In 2018 legde Porsches verantwoordelijke voor elektromobiliteit uit dat men voor de Taycan een thuislaadsysteem zonder kabel nastreefde, maar dat dit uitsluitend voor gemak bedoeld was en niet voor snelladen.

Toch kwam het er niet van. De reden lag vooral bij veiligheid en het ontbreken van duidelijke internationale normen. Een groot risico was het verhitten van losliggende metalen objecten, zoals een paperclip, een muntje of een boutje, die in het magnetisch veld tot honderden graden konden oplopen. Ook dieren of kinderen die zich onder de auto konden begeven waren een punt van zorg. Uit interne testen bleek dat zelfs een kleine munt zonder detectie binnen korte tijd kon veranderen in een gloeiend hete schijf. Omdat die risico’s nog niet afdoende onder controle waren, besloot Porsche het inductieladen bij de Taycan uit te stellen.

Doorbraak: techniek en veiligheid hand in hand in de Cayenne

Nu, in 2025, is inductief laden volwassen genoeg voor de praktijk. De nieuwe Cayenne Electric wordt het eerste model dat de optie daadwerkelijk krijgt. Porsche geeft aan dat veiligheid hierbij de hoogste prioriteit heeft.

De vloerplaat is uitgerust met bewegingssensoren en objectdetectie. Voordat er stroom gaat lopen, scant het systeem eerst of er geen vreemde voorwerpen of levende wezens tussen auto en plaat aanwezig zijn. Ligt er metaal of kruipt er een kat onder de auto, dan schakelt het systeem niet in of stopt het onmiddellijk. Pas als de situatie veilig is, gaat het laden verder. Daarmee zijn de problemen die in de Taycan-tijd nog speelden, afdoende opgelost.

Ook op gebruiksgemak is gelet. De vloerplaat is weerbestendig en kan tegen regen, sneeuw en zelfs het gewicht van een auto die er overheen rijdt. Elektromagnetische straling blijft beperkt tot direct onder de auto. Het geheel is getest door keuringsinstanties en draagt dus ook de vereiste certificeringen.

Van proef naar praktijk

Met deze inductieve laadoptie maakt Porsche de belofte die jaren geleden al werd aangekondigd eindelijk waar. Tijdens de IAA in München wordt het systeem voor het eerst aan het publiek getoond.

Dit artikel verscheen als eerste op: evupdate.nl

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *