Kiest Subaru zijn eigen pad?

Toen Subaru onlangs een teaser van de Trailseeker de wereld instuurde, was de verwachting voorspelbaar. De Japanse fabrikant werkt nauw samen met Toyota en bracht eerder al de Solterra uit, een model dat veel DNA deelt met Toyota’s bZ4X. De logische gedachte was dan ook dat de volgende elektrische Subaru een variant van de Toyota CH-R+ zou worden. Dit omdat Toyota voor zijn andere kleinere elektrische SUV, de Urban Cruiser, al een samenwerking met Suzuki heeft.

Nu Subaru tijdens de New York International Auto Show het doek van de Trailseeker trekt, blijkt die verwachting behoorlijk naast de werkelijkheid te zitten. De Trailseeker is groter, robuuster en duidelijk eigenwijzer dan gedacht. Daarmee zet Subaru zichzelf steviger op de kaart binnen het elektrische SUV-segment – en legt het tegelijk de lat hoger voor wat een elektrische ‘avontuurlijke’ auto kan zijn.

Trailseeker is groter, ruimer en serieuzer

De Subaru Trailseeker schuift qua formaat stevig op richting het segment van de Toyota RAV4 en Honda CR-V. Waar de Solterra 4,69 meter meet, is de Trailseeker ruim 15 centimeter langer en komt hij uit op ongeveer 4,84 meter. Ook in de hoogte wint de nieuwe SUV terrein: de koets ligt zo’n 2,5 centimeter hoger, wat niet alleen meer hoofdruimte oplevert, maar ook bijdraagt aan de robuuste uitstraling.

De wielbasis groeit mee, wat direct voelbaar zal zijn in de binnenruimte, vooral voor passagiers op de achterbank. Subaru geeft de Trailseeker daarnaast een bodemspeling van ruim 21 centimeter mee, waardoor lichte offroad-activiteiten binnen handbereik liggen. Niet onbelangrijk: de Trailseeker mag bijna 1.600 kilo trekken, waarmee hij tot de meest capabele elektrische SUV’s in dit segment behoort.

Wat verder opvalt: de actieradius moet rond de 500 kilometer WLTP liggen, mogelijk gemaakt door een accupakket van zo’n 85 kWh bruto. Daarmee positioneert Subaru zich ook als een redelijk serieuze optie voor langere ritten.

Ook qua laadsnelheid zegt Subaru een stap vooruit te zetten: verwacht wordt dat de Trailseeker snelladen aankan met 150 kW. Daarmee kan de accu in pakweg 30-35 minuten tot 80 procent worden geladen, een norm die inmiddels wel een vereiste is.

Subaru Trailseeker

Gebouwd voor avontuur, niet alleen voor asfalt

Subaru blijft trouw aan zijn merkwaarden. Dat zie je terug in de manier waarop de Trailseeker wordt gepositioneerd: niet als hippe stads-SUV, maar als een auto die ook buiten de gebaande paden uit de voeten kan.

De standaard vierwielaandrijving is niet zomaar voor de show. Subaru’s bekende X-Mode-systeem is doorontwikkeld voor de Trailseeker, zodat de elektronische sturing van koppel en tractie ook bij nat gras, modder of sneeuw optimaal blijft functioneren. Volgens de Amerikaanse media krijgt de Trailseeker ook een aangepaste bodemvrijheid en specifieke offroad-instellingen voor de rijhulpsystemen.

Daarmee is het duidelijk dat Subaru niet alleen op asfaltgebruikers mikt, maar ook rekening houdt met avontuurlijk ingestelde rijders die comfort willen combineren met echte capaciteiten.

Niet direct in samenwerking met Toyota

Hoewel Subaru veel technologie deelt met Toyota – accucellen, aandrijfmodules en elektronica – heeft het merk voor de Trailseeker duidelijk gekozen voor meer eigen signatuur. De Trailseeker rust niet op een bestaande Toyota-architectuur, maar op een aangepaste versie van het e-TNGA-platform. Dat platform wordt modulair ingezet, zodat Subaru zijn eigen keuzes kan maken in rijgedrag, vering, elektronica en software.

Uiteraard wordt er in de media gespeculeerd dat Subaru bezig is om zich losser te positioneren van Toyota’s standaarddesigns. Het ‘succes’ van de Solterra – die trouwens een facelift en update krijgt, daarover later meer – zou daar de aanleiding voor zijn. Daarmee krijgt Subaru meer ruimte om het merkgevoel sterker te verankeren: functioneel, nuchter en gericht op betrouwbaarheid, in plaats van gestileerde lifestyle-marketing.

De Trailseeker wordt overigens gebouwd in Subaru’s Amerikaanse fabriek, met eigen kwaliteitscontrole en afstemming. En dan is hij dus ook zonder importheffingen verkrijgbaar op een van Subaru’s voornaamste afzetmarkten.

Subaru Trailseeker

Voorbode van een nieuwe, grotere elektrisch SUV van Toyota?

Met de Trailseeker schuift Subaru een volwaardige ‘elektrische avonturier’ naar voren in het middensegment. Dit soort avontuurlijke elektrische SUV’s zijn er al, maar dan in een hogere prijsklasse (Rivian).

Mocht er nog steeds sprake zijn van een onverminderde samenwerking met Toyota, dan zou de Trailseeker zomaar de voorbode kunnen zijn van een nieuwe Toyota. Want dan bestaat de kans dat Toyota zelf ook een grotere elektrische SUV boven de bZ4X zou kunnen lanceren. Die zou dan het formaat van de RAV4 – ook in de VS een flink verkoopsucces – kunnen hebben. Als Subaru dit publiek weet te bereiken, kan het zichzelf – misschien dus wel samen met Toyota – stevig positioneren als specialist voor avontuurlijke maar ook nog enigszins betaalbare elektrische SUV’s.

Dit artikel verscheen als eerste op: evupdate.nl

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *