Onbedoelde onthulling MG Z6 EV door Euro NCAP

De MG S6 EV heeft zijn debuut niet te danken aan een podium met spotlights, maar aan de muur van een crashtestlaboratorium. Euro NCAP publiceerde onlangs zijn testresultaten, en daarmee ook beelden van MG’s nieuwe middenklasse-SUV, die hier nog niet was aangekondigd. Gelukkig voor MG had die crashtest een positieve uitslag: de MG Z6 V behaalde een vijfsterren-score met 92 procent bescherming voor volwassen inzittenden en 85 procent voor kinderen. Dat is de hoogste waardering die de Chinese constructeur tot nu toe kreeg.

De beelden van de crashtest van Euro NCAP tonen een SUV van het formaat Model Y, met een herkenbare MG-signatuur in de neus en een scherp getekende achterzijde. Er is niet zo gek veel van het interieur te zien maar op het eerste gezicht oogt het modern, met een breed centraal scherm en een zwevende middenconsole. MG heeft zelf nog niet gereageerd op het voortijdige lek.

Wat we al weten over de specificaties van de Z6 EV

Hoewel MG de specificaties voor de Europese markt nog niet heeft bevestigd, zijn er aan de hand van de Australische en Europese typegoedkeuringsdata al wat concrete cijfers bekend. Twee accupakketten worden genoemd – ongeveer 62 en 77 kWh netto – in combinatie met achter- of vierwielaandrijving. Vermogens variëren vermoedelijk van 151 tot 266 kW.

De versie met de grotere accu zou, afgaande op verbruikswaarden van vergelijkbare MG-modellen, een WLTP-actieradius van circa 500 kilometer moeten halen. Specificaties over de laadsnelheid ontbreken, maar gezien MG’s recente modellen ligt 11 kW AC en 150 kW DC voor de hand. Daarmee zou de accu van de S6 EV in een half uur tot 80 procent kunnen worden opgeladen.

MG Z6 EV komt in het drukke C-SUV-segment

Met de S6 EV schuift MG een trede omhoog ten opzichte van de bestaande S5 EV. De auto richt zich duidelijk op het kernsegment van elektrische gezins-SUV’s – waar ook de (pas veel goedkoper geworden) Tesla Model Y, Volkswagen ID.4, Ford Explorer, Kia EV5 en Renault Scenic E-Tech Electric opereren.

Het model lijkt groter en breder dan de S5 EV, met meer nadruk op comfort en veiligheid. Prijzen zijn nog niet bekend, maar op basis van MG’s huidige strategie ligt een vanafprijs tussen 38.000 en 48.000 euro voor de hand. Daarmee blijft het merk onder de meeste Europese concurrenten.

De timing is opvallend: ondanks dat MG nog niets officieel heeft aangekondigd, lijkt de auto gezien de Euro NCAP-test al productierijp. Verschillende Europese media rekenen daarom op een formele onthulling eind 2025, met levering aan het eind van het eerste kwartaal van 2026.

Veiligheid als voornaamste visitekaartje

Dat de MG Z6 EV juist door de botsproef in het nieuws komt, past ergens ook wel bij de koers van MG’s moederbedrijf SAIC. De fabrikant wil laten zien dat Chinese EV’s niet alleen betaalbaar zijn, maar ook structureel veilig.

Euro NCAP vermeldt een stabiele passagierscel en goede bescherming bij zijdelingse impact. Ook de actieve veiligheidssystemen – noodremassistentie en rijstrookbewaking – behaalden hoge scores. Voor gezinnen die de overstap naar elektrisch overwegen, is dit een belangrijk signaal: MG’s veiligheid staat op hetzelfde niveau als dat van Europese rivalen.

Concurrentiepositie MG Z6 EV

De MG S6 EV vult precies het gat tussen de compacte MG ZS EV en de grotere MG Marvel R. Voor Nederland is dat interessant, want juist dit middensegment is hier dominant in de EV-verkoop.

In zo’n drukbezet segment zou die vijfsterren-score MG kunnen helpen om vertrouwen te winnen bij kopers die nog twijfelen over de betrouwbaarheid en veiligheid van Chinese merken. Maar uiteraard zal de prijs doorslaggevend zijn – daarmee wist MG in het recente verleden aardige succesjes te boeken.

Zodra de officiële Europese WLTP-cijfers en laadsnelheden bekend zijn, wordt duidelijk of de S6 EV ook qua efficiëntie en laadtijd kan concurreren met de gevestigde orde. En als we ook de prijzen weten, dan valt er ook iets meer in te schatten over de concurrentiepositie van de MG Z6 EV.

Debuut via de achterdeur

Dat een nieuwe EV zijn entree maakt via een crashtest is absoluut ongewoon. Maar dit past ook wel bij de huidige tijd van online communicatie: transparantie gaat soms sneller dan PR. De MG S6 EV is getest, en blijkbaar klaar voor Europa – ook al wilde het Brits/Chinese merk dat nog even onder de pet houden. Maar door die test is de MG Z6 EV min of meer letterlijk met de deur in huis gevallen, en wie weet wordt het wel een verrassend goede binnenkomer.

Dit artikel verscheen als eerste op: evupdate.nl

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *