
Sportief debuut Lancia Ypsilon HF op Balocco
Na de eerdere aankondiging maakt de volledig elektrische Lancia Ypsilon HF zijn officiële debuut op het testcircuit van Balocco. De compacte hatchback toont nu in praktijk zijn sportieve karakter met een 280 pk sterke elektromotor en een koppel van 345 Nm. De sprint van 0-100 km/u duurt 5,6 seconden, waarmee Lancia zich duidelijk positioneert in het segment van sportieve stads-EV’s. Met een 54 kWh-accu en een WLTP-actieradius van 370 kilometer combineert de Ypsilon HF krachtige prestaties met prima mogelijkheden voor dagelijks gebruik.
Aandrijflijn en prestaties
De Ypsilon HF deelt zijn aandrijflijn met de Peugeot e-208 GTI, wat garant staat voor een beproefde en robuuste techniek. De 400V-accu maakt ook snelle laadsessies mogelijk: binnen 10 minuten kan de accu tot 100 km extra bereik krijgen. Dat maakt de auto geschikt voor Nederlandse rijders die dynamiek zoeken, zonder in te leveren op praktische laadmogelijkheden.

Onderstel en rijgedrag
Voor dit sportieve model is het onderstel verlaagd en heeft de auto ook een 30 mm bredere spoorbreedte gekregen. Het chassis is verstevigd, wat zorgt voor een directere respons en stabieler bochtengedrag. Het Torsen-sperdifferentieel optimaliseert de grip en maakt het stuurgedrag scherp en communicatief. Het Alcon-remmenpakket met vierzuigerklauwen en grote remschijven levert consistente remkracht, essentieel voor een sportieve rijstijl.
Design en interieur
De Ypsilon HF onderscheidt zich ook uiterlijk met een strakker design, sportieve bumpers en 18-inch lichtmetalen velgen. De ronde achterlichten verwijzen subtiel naar iconische Lancia’s als de Stratos.
Het interieur onderstreept de sportieve intentie met stoelen bekleed in gerecycled Econyl, een geperforeerd leren stuur met HF-logo en aluminium pedalen. Het dashboard loopt van blauw naar oranje en bevat digitale schermen voor een moderne uitstraling.
Technologie en veiligheid
Het digitale instrumentenpaneel en infotainmentsysteem zijn uitgerust met de S.A.L.A.-interface. Draadloze Apple CarPlay en Android Auto zijn standaard, evenals een pakket aan rijhulpsystemen van niveau 2, zoals adaptieve cruise control, noodremassistentie en dodehoekwaarschuwing. Camera’s voor en achter bieden extra overzicht bij parkeren.
Van ambitie naar realiteit
Onder begeleiding van rallylegende Miki Biasion toont Lancia aan dat sportieve rijbeleving en elektrisch rijden uitstekend samengaan. De Ypsilon HF wil daarmee een nieuwe standaard zetten voor compacte, krachtige elektrische hatchbacks met karakter.
Maar deze auto is niet alleen bedoeld voor bestuurders die op zoek zijn naar sportiviteit in een compacte EV. De combinatie van een actieradius van circa 370 km en snellaadmogelijkheden maakt de Ypsilon HF ook prima geschikt voor dagelijks gebruik.
Het Balocco-debuut markeert het moment waarop de Ypsilon HF niet langer slechts een aangekondigde ambitie is, maar daadwerkelijk besteld kan worden. De eerste leveringen van de elektrische Lancia Ypsilon HF worden na de zomer in Nederland verwacht, en daaraan hangt een prijskaartje van minimaal 40.950 euro.

En de concurrentie?
Met zijn technische verwantschap aan de Peugeot E-208 GTI en de kenmerkende Italiaanse designtaal – ook al herken je er nog een vleugje Corsa in – positioneert de nieuwe kleine Lancia zich nadrukkelijk in de niche van sportieve stads-EV’s.
Dit debuut is ongetwijfeld een belangrijke stap voor Lancia om zijn elektrische modellenserie verder uit te bouwen en weer een herkenbare plek in de Nederlandse markt te veroveren. Hoewel de Ypsilon HF zich terdege onderscheidt, staat hij niet alleen. Binnen moederbedrijf Stellantis is de Peugeot e-208 GTI zoals gezegd een directe verwant, en als we verder kijken dan zijn er ook nog de Alpine A290 en de Mini Cooper SE.
In ieder geval is het leuk om te zien dat er een groeiend aanbod aan sportieve, compacte EV’s is die de markt voor stadsauto’s een stuk dynamischer en interessanter maakt.
Dit artikel verscheen als eerste op: evupdate.nl