
Nieuwe 30 kWh accu maakt de ë-C3 een stuk goedkoper
Citroën zet de ë-C3 opnieuw in de schijnwerpers met de introductie van de Urban Range, een nieuwe basisuitvoering die in Nederland vanaf € 20.990 te koop is. Daarmee behoort de auto direct tot de goedkoopste elektrische modellen op de markt. Het verschil met de bestaande Comfort Range zit in de techniek: de Urban heeft een 30 kWh-accu, een WLTP-bereik van 206 tot 212 km en een elektromotor van 83 pk. Ook is snelladen en 3-faseladen in deze variant optioneel.
Wat krijg je voor die prijs?
De Urban Range is leverbaar als You (€ 20.990, 206 km WLTP) en Plus (€ 24.300, 212 km WLTP). Beide varianten delen dezelfde aandrijflijn: 62 kW/83 pk, een topsnelheid van 125 km/u en een sprint van 0 naar 100 km/u in 11,6 seconden. Niet bepaald vlot voor een elektrische auto, maar eigenlijk net zo vlot als de goedkoopste modellen met verbrandingsmotor.
Een prettige bijkomstigheid is dat de Urban Range met 1.313 kilo zo’n 78 kilo lichter is dan de Comfort Range. Dat scheelt weer in de wegenbelasting en verzekeringspremie.
Uitvoering |
Accu |
WLTP (km) |
Vermogen |
Vanaf (€) |
|
DC-laden |
Urban Range You |
30 kWh |
206 |
83 pk |
20.990 |
7,4 kW |
30 kW (optie) |
Urban Range Plus |
30 kWh |
212 |
83 pk |
24.300 |
7,4 kW |
30 kW (optie) |
Comfort Range You |
44 kWh |
315 |
113 pk |
24.700 |
11 kW |
100kW |
Laden: standaard beperkt, opties maken het verschil
Standaard laadt de Urban Range met 7,4 kW AC (1-fase dus). Voor € 400 extra kan de boordlader worden opgewaardeerd naar 3-fasen en een snelheid van 11 kW AC. Snelladen via DC is optioneel in de Urban Range. Voor € 500 kan de auto worden uitgerust met een DC-laadmogelijkheid tot 30 kW. Dat klinkt dramatisch langzaam, en is het in de praktijk ook. Volgens de specificaties duurt een laadsessie van 20 tot 80 procent zo’n 40 minuten. Daarmee laad je slechts zo’n 120 kilometer bij.
De bestaande Comfort Range biedt ook in de You-uitvoering standaard meer (en voldoende) laadcapaciteit: 11 kW AC en DC-snelladen tot 100 kW (20–80 procent in ongeveer 26 minuten).

Verschillen met Comfort Range
De Comfort Range onderscheidt zich niet alleen door de beter laadmogelijkheden, maar ook door een grotere 44 kWh-accu, een hoger vermogen van 113 pk en een aanzienlijk groter bereik van 315 tot 326 km WLTP. Maar daarvoor betaal je dus wel minimaal € 3.710 meer, ook al heb je dan een uitvoering die qua restwaarde waarschijnlijk een stuk gunstiger zal uitvallen.
Tussen de goedkoopste Urban Range You en de Comfort Range You is er nog de Urban Tange Plus. Maar ook die kan alleen met 1-fase laden en kan standaard niet snelladen. Als je die opties aanvinkt dan zit je al boven de prijs van de in dat geval toch wel aantrekkelijkere Comfort Range.
Kortom: ga óf voor de allergoedkoopste Urban range You en kies dan wel de snellaadoptie, óf ga voor de goedkoopste Comfort Range. De eerste kost 21.390, de tweede € 24.700. Beide zijn dan het You-uitrustingsniveau en dan mis je wellicht het infotainment, maar daarvoor gebruik je gewoon jouw telefoon die je via bluetooth op de speakers aansluit.
Marktpositie en concurrenten
Met een vanafprijs net onder de 21 mille begeeft de ë-C3 Urban Range zich in een felbevochten hoek van de markt. Goedkopere alternatieven zijn de veel kleinere Dacia Spring (vanaf € 18.900) en de iets kleinere Leapmotor T03 (vanaf € 19.950). Ook de qua formaat met de C3 vergelijkbare Dongfeng Box en de BYD Dolphin Surf zijn in dit compacte segment relevant: de Dolphin Surf is de Europese uitvoering van de Seagull en staat in Nederland vanaf € 22.990 in de prijslijsten.
Gebruiksmogelijkheden beperkt
De Urban Range richt zich puur op stedelijke rijders en gebruik op korte afstanden. Met een praktijkbereik van grofweg 150 tot 180 km is hij geschikt voor dagelijks woon-werkverkeer tot zo’n 40 à 50 km enkele reis. Anders wordt het in de winter toch wel kritisch. Voor wie regelmatig wat langere ritten maakt en/of wel eens afhankelijk is van snelladen onderweg, moet dus die snellaadoptie aanvinken of meteen de Comfort Range of een concurrent met grotere accu kiezen.
Laten we echter niet vergeten dat de C3 ondanks die lage prijs nog steeds een auto in het B-segment is. Er zijn kleinere auto’s op de markt, zodat deze C3 best wel een aantrekkelijk pakket vormt.
Beschikbaarheid
De prijzen zijn opgenomen in de consumentenprijslijst van Citroën per 1 september 2025. Eerder begon de ë-C3 bij € 24.700, waardoor Citroëns belofte van een versie rond de € 20.000 nu concreet is geworden. Daarvoor koop je dus een compromis, maar daarmee zet het merk wel een scherpe stap richting écht betaalbare elektrische mobiliteit.
Dit artikel verscheen als eerste op: evupdate.nl