
Elektrische reus gaat wereldwijd
Wie ooit een Escalade in het echt zag, weet: deze SUV is een meer dan imposante verschijning. En ook van deze Cadillac Escalade – een naam die aan de overkant van de oceaan al tientallen jaren een begrip is, komt een elektrische versie. Die krijgt de toevoeging IQ. En met de Escalade IQL voegt Cadillac nog eens een extra lange versie aan het gamma toe. En zo ga je van ‘groot’ naar ‘kolossaal’ in Europese begrippen. Ondanks dat typisch Amerikaanse formaat – en de ver verwachten importheffingen – wil Cadillac de Escalade IQ en IQL wereldwijd gaan verkopen.
Ruimte kóst ook ruimte
Dat Cadillac met de Escalade IQ mikt op klanten die naast luxe, prestaties en imago ook veel ruimte zoeken, zal geen verrassing zijn. De IQL biedt met zijn wielbasis van 3,46 meter ruimte voor 6 of 7 personen en heeft daarnaast ook nog een flinke kofferbak. Maar reken maar dat dat formaat hier in Europa ook voor de nodige uitdagingen zal zorgen. Want een auto die veel ruimte biedt, neemt ook veel ruimte in. Parkeren wordt met dit imposante gevaarte misschien wel een heus avontuur.
Ook het gewicht zou hier in Europa wel eens tot uitdagingen kunnen leiden. De 3.500 kilo wordt zelfs in rijklare toestand ruimschoots overschreden. Zelfs de 4.250 kilo-regeling is te min voor deze auto. De auto zal rijklaar namelijk bijna zo’n 4 ton wegen, De verkoopkansen hier zijn dus gering, aangezien je voor deze auto een C(1)-rijbewijs nodig hebt.
Allesbehalve bescheiden
De prestaties zijn ook van formaat. De IQL laat als geen ander zien dat Cadillac in alle opzichten allesbehalve bescheiden is. De Escalade IQL heeft een accupakket van maar liefst 205 kWh. Dit geeft hem een EPA-actieradius van meer dan 700 kilometer. Imposant, net zoals 750 pk aandrijflijn en de 42 speakers van het geluidssysteem. Wie nog meer superlatieven zoekt moet maar eens kijken naar het touchscreen, dat de gehele breedte van het dashboard heeft en daardoor maar liefst 1,40 meter breed is.
Maar gelukkig heeft Cadillac ook aan praktische zaken gedacht. Het persbericht noemt bijvoorbeeld ook zaken als een V2H mogelijkheid, een meesturende achteras voor een wat minder grote draaicirkel en een elektrisch neerklapbare derde zitrij. Dat maakt ons toch wat nieuwsgieriger naar wat de Escalade IQL zijn gebruikers te bieden heeft.
Ruimte als luxe: de kracht van de IQL
De Escalade IQL is verlengd ten opzichte van de reguliere IQ-versie, en dat is merkbaar in elke zitrij. De derde rij profiteert van bijna 11 centimeter extra beenruimte (nu 933 mm), en ook de hoofdruimte nam toe. Daarmee is de IQL een van de weinige elektrische zevenzitters waarin volwassenen ook achterin fatsoenlijk kunnen zitten.
Achter die derde zitrij blijft bovendien 686 liter aan bagageruimte over – vergelijkbaar met die van een Volvo EX90 tot aan het dak. Wie ook de tweede rij neerklapt, heeft ruim 3.500 liter tot zijn beschikking. Voorin biedt de verwarmde eTrunk nog eens 345 liter extra.
Centraal staat de beleving van ruimte, en die reikt verder dan volume alleen. Met het optionele Executive-pakket verandert de tweede zitrij in een zakenlounge: verstelbare stoelen met massage en hoofdsteunluidsprekers, dubbele draadloze laadstations, schermen van 12,6 inch en opklapbare tafeltjes. Dit is geen derde zitrij met concessies, maar een cabine waarin alle passagiers tellen.
King size schermbeleving
Beeldschermen lijken tegenwoordig standaard in moderne auto’s. Soms zijn ze bescheiden, soms wat groter, maar Cadillac pakt hier bijzonder groots uit. Letterlijk. Het dashboard van de Escalade IQL wordt volledig in beslag genomen door een doorlopende, licht gebogen OLED-display van 55 inch. Daarin zijn verwerkt: het instrumentarium en infotainment, de navigatie, de EV-specifieke informatie. Alles fraai vormgegeven door een speciaal voor de IQL ontwikkelde grafische interface. De bediening gaat via touch, stem en stuurwieltouchpads. De bijrijder beschikt over een eigen interface.
Wie kiest voor het luxe audiosysteem met 42 luidsprekers, krijgt geluid zoals je dat normaal alleen in masteringstudio’s aantreft. De akoestiek wordt aangevuld met Dolby Atmos, en wie de Executive Second Row bestelt, krijgt individuele bedieningspanelen, schermen en streamingmogelijkheden voor de achterpassagiers.
Een andere digitale troef is Super Cruise: een handsfree rijhulpsysteem voor snelwegen, inclusief automatisch inhalen en file-assistent. De IQL krijgt deze techniek standaard, met drie jaar OnStar-diensten inbegrepen. Op papier indrukwekkend — maar in Europa blijft de functionaliteit daarvan wel afhankelijk van de lokale goedkeuring en kaartdekking.
Wat moet zo’n kolos op Europese bodem?
Met een lengte van 5,80 meter, een breedte van 2,17 meter (zonder spiegels) en een rijklaar gewicht dat ruim boven de 3.500 kilo uitkomt, zal de Escalade IQL in Europa een zeldzame auto worden.
Onze parkeergarages, parkeerplaatsen, laadplekken en straten zijn nu eenmaal niet ontworpen op dit soort afmetingen. Toch betekent dat niet dat dit model hier kansloos is. Juist in niches – denk aan high-end shuttle- en directievervoer, diplomatiek gebruik, of mensen die een grote aanhanger moeten trekken – dat kan tot bijna 3.500 kilo. Ook voor een oversized EV is er een markt, en zeker als hij ook nog eens bijzonder luxe en krachtig is.
Het is ook niet realistisch om te stellen dat Cadillac zich met deze auto tegenover merken als Mercedes (EQS SUV) en BMW (iX) positioneert. Misschien wel qua luxe. Maar verder is deze auto totaal niet ‘Europees’. Het is gewoon een hele grote auto voor een hele kleine markt. En ook qua prijs – die gaat misschien wel richting de twee ton – is hij absoluut niet voor iedereen. En dat is nou precies de bedoeling van zo’n exclusieve auto.
Wie nu al overtuigd is: de productie start medio dit jaar en het het is de bedoeling dat hij ook naar Europa komt: “will be sold globally“. Er is natuurlijk een kans dat de huidige geopolitieke situatie – met de kans op een serieuze handelsoorlog – roet in het eten gooit.
Dit artikel verscheen als eerste op: evupdate.nl