Het Chinese BYD brengt zijn luxemerk Yangwang naar Europa. Dat maakte Stella Li, vicepresident van BYD, op 21 juli 2025 bekend in een interview met het Britse magazine Autocar. De eerste modellen moeten in 2026 verschijnen, met als start de grote SUV U8. Daarmee betreedt BYD het echte luxe segment, een stap boven het huidige BYD- en Denza-aanbod. In China beginnen de prijzen rond de €130.000.

Yangwang: modellen en techniek

Yangwang debuteerde in 2023 met de U8, een SUV van 5,3 meter lang met vier onafhankelijke elektromotoren en ruim 1.000 pk. Het elektrische platform stuurt elk wiel apart aan, waardoor manoeuvres mogelijk zijn zoals een ‘tank turn’ (draaien op de plaats).

De Blade-accu van de nieuwste generatie maakt – zoals waarschijnlijk bekend – gebruik van LFP-cellen, werkt op 800 volt en kan daardoor met een snelheid van meer dan 300 kW laden, mits de snellaadzuil dat uiteraard ondersteunt. Optioneel is hij ook verkrijgbaar met range extender voor extra rijbereik. Later volgde de U9, een elektrische sportwagen met vergelijkbare aandrijftechniek en acceleratiecijfers.

elektrisch platform e4 van BYD's luxe merk Yangwang

Positionering in het luxesegment

Met Yangwang mikt BYD op klanten die normaal bij Bentley, Mercedes-Maybach of Range Rover terechtkomen. Dat vraagt om meer dan alleen vermogen en luxe: merkbeleving en exclusiviteit worden doorslaggevend. BYD kan hier gebruikmaken van zijn verticale integratie: eigen accuproductie, motoren, chips en software. Dat maakt hoge specificaties mogelijk tegen concurrerende prijzen.

Actuele BEV-modellen van Yangwang

Yangwang heeft in korte tijd een opvallend portfolio opgebouwd. Niet elk model is volledig elektrisch, maar de pure BEV’s laten zien waar BYD in het topsegment technologisch toe in staat is.

U9 – Elektrische super-coupé

Yangwang  U9De U9 is het visitekaartje van Yangwang. Vier onafhankelijke motoren op het e⁴-platform leveren samen circa 960 kW (ongeveer 1.300 pk). De 80 kWh Blade-accu werkt op 800 volt en kan met maximaal 500 kW DC-laden. Daarmee kan van 30 naar 80 procent worden geladen in zo’n tien minuten. De acceleratie van 0 naar 100 km/u duurt slechts 2,36 seconden; de topsnelheid ligt net onder de 400 km/u. Uniek is de DiSus-X actieve ophanging, waarmee de auto zelfs kort kan ‘springen’. De Track Edition is een meer op het circuitgerichte versie met rond 3.000 pk en verbeterde aerodynamica.

U8 – SUV met range-extender

Yangwang U8

De U8 is geen pure BEV maar een seriehybride. Vier elektromotoren worden gevoed door een 49 kWh Blade-accu, aangevuld met een 2,0-liter benzinemotor als generator. Het elektrische rijbereik bedraagt circa 180 km; het totale bereik loopt op tot rond de 1.000 km (CLTC).

Er is op dit moment geen volledig elektrische (BEV) uitvoering van de U8 aangekondigd of in productie. Het hele concept van de U8 is juist gebaseerd op een grote accu voor kortere ritten, gecombineerd met een 2,0-liter benzinemotor die als generator werkt om de actieradius te vergroten. BYD heeft die keuze in China ook expliciet toegelicht: het merk ziet de U8 als een luxe SUV voor lange afstanden en off-roadgebruik, waarbij laadinfrastructuur soms ontbreekt.

Bijzonder zijn functies als drijfvermogen op water, ‘tank turn’ en V2L-stroomvoorziening.

U7 – Luxe elektrisch sedan

Yangwang U7

De U7 is een full-size sedan en verschijnt naast een PHEV ook als volledig elektrische uitvoering. Deze BEV-versie heeft een accupakket van circa 135 kWh LFP, goed voor 720–800 km bereik (CLTC). De dual-motoropstelling accelereert in ongeveer 2,9 seconden naar 100 km/u. Op technisch vlak valt de auto op door het DiSus-Z-onderstel en LiDAR-sensoren voor geavanceerde rijhulpsystemen.

Model

Type

Aandrijving

Accu

Prestaties en bijzonderheden

U9

super-coupé

4 motoren (e⁴-platform)

80 kWh LFP, 800 V

0–100 km/u in 2,36 s, tot 500 kW laden, DiSus-X

U7

sedan

Dual-motor (e⁴)

135 kWh LFP

0–100 km/u in 2,9 s, 720–800 km bereik

U8

SUV met RE

4 motoren + range-extender

49 kWh LFP

180 km elektrisch, 1.000 km totaal, off-roadfuncties

Europese uitdagingen

De overstap naar Europa betekent dat BYD rekening moet houden met strenge typegoedkeuringen, crashtests en software-eisen. Dat zal allemaal niet zo’n probleem zijn, dat geldt immers ook met de modellen van BYD zelf. De gebruikte 800V-techniek biedt alleen maar halen op locaties met snelladers van 300 kW of meer. Die zijn nog beperkt aanwezig – maar het aantal groeit – zodat ook dit voordeel betrekkelijk is. Daarnaast is merkbekendheid een uitdaging: juist in het hogere segment is de consument extra kritisch en zijn Chinese merken voor velen nog volstrekt onbekend terrein.

Wat maakt Yangwang dan wel bijzonder?

Het onderscheidend vermogen van Yangwang zit niet zozeer in functies die elders ontbreken – vierwielaandrijving met vectorcontrole, uitgebreide rijhulpsystemen en vierwielbesturing worden ook door andere Europese merken aangeboden – maar in de manier waarop BYD deze technologieën bundelt en direct in productie levert.

Dankzij eigen productie van accu’s, motoren en elektronica kan het Chinese merk sneller en kostenefficiënter ontwikkelen. Dat verkort de tijd tussen concept en showroommodel en maakt een snellere marktintroductie mogelijk.

Strategische waarde voor het moedermerk

Zelfs als de verkoopvolumes laag blijven – en dat zal voorlopig ook wel het geval zijn – dan kan Yangwang BYD als geheel helpen. Het luxe merk fungeert dan als technologisch uithangbord en kan het imago van alle BYD-modellen optillen. Het is dezelfde strategie waarmee Lexus in de jaren negentig Toyota’s reputatie versterkte: eerst het topsegment overtuigen, daarna de bredere markt.

Dit artikel verscheen als eerste op: evupdate.nl

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *