Compacte EV nadert productierijp stadium

In Spanje is de Volkswagen ID.2 voor het eerst vastgelegd zonder camouflage. De foto’s tonen een auto die sterk lijkt op het eerder gepresenteerde ID.2all-concept. Daarmee zet Volkswagen een duidelijke stap richting de productie van zijn langverwachte compacte elektrische hatchback, die hoogstwaarschijnlijk gewoon Volkswagen ID.2 zal gaan heten.

Geen Golf, geen Polo, maar er zijn genoeg overeenkomsten

De carrosserielijnen ogen strak, met een zelfverzekerde wielbasis en een opvallend volwassen uitstraling. De herkenbare C-stijl doet denken aan vroegere Golf-generaties, terwijl de vlakke flanken, gesloten grille en horizontale achterlichten typische ID-kenmerken zijn. Een doorlopende LED-strip tussen de koplampen versterkt dat familiegevoel.

Qua formaat en verhoudingen komt de ID.2 dicht in de buurt van de huidige VW Polo, maar dan op een volledig elektrisch platform: de nieuwe MEB Entry-basis. De auto staat op grote velgen, wat het conceptuele karakter onderstreept, maar de vorm en verhoudingen lijken klaar voor serieproductie.

Techniek en accukeuze

Onderhuids rust Volkswagen de ID.2 uit met een vernieuwde, betaalbaardere versie van het MEB-platform. Het ontwerp richt zich op eenvoud, efficiëntie en schaalbaarheid, uiteraard zonder concessies te doen aan de prestaties of actieradius.

Naar verwachting verschijnt de ID.2 met twee accupakketten: een LFP-versie van circa 38 kWh en een NCM-versie van ongeveer 56 kWh. De instapversie biedt een rijbereik van zo’n 300 kilometer (WLTP), terwijl het grotere accupakket goed is voor circa 450 kilometer.

De elektromotor zit op de vooras en levert vermoedelijk 166 kW (226 pk), goed voor een sprint van 0 naar 100 km/u in ongeveer zeven seconden. Snelladen van 10 naar 80 procent duurt met een beetje geluk zo’n 20 minuten, afhankelijk van de uitvoering.

Beelden VW ID.2 zonder camouflage

Beelden VW ID.2 zonder camouflage

Beelden VW ID.2 zonder camouflage

Beelden VW ID.2 zonder camouflage

Beelden VW ID.2 zonder camouflage

Elektrisch alternatief voor Polo-rijders

Met de VW ID.2 richt Volkswagen zich zo’n beetje rechtstreeks op het traditionele Polo-publiek. Voor veel automobilisten die elektrisch willen rijden, maar ruimte en comfort niet willen inleveren, moet dit het logische alternatief worden. Volgens het Duitse merk biedt de ID.2 “de binnenruimte van een Golf in het formaat van een Polo”.

De elektrische B-segment hatchback krijgt wel stevige concurrentie van modellen als de Renault 5 E-Tech Electric, Peugeot e-208, Citroën ë-C3, Opel Corsa Electric en de aankomende Fiat Grande Panda. En dan zijn we er vast nog wel eentje vergeten. Een verwachte vanafprijs van zo’n €25.000 maakt de auto in ieder geval ook aantrekkelijk voor particuliere kopers, mits de belofte van een “echte elektrische Volkswagen” worden waargemaakt.

Wat is al zeker, wat nog niet?

Hoewel de testauto in grote lijnen overeenkomt met het concept, blijven sommige details onzeker. Denk aan de uiteindelijke lichtunits, wielontwerpen, en het interieur, dat nog niet is onthuld. Wel belooft Volkswagen een meer intuïtieve bediening dan in eerdere ID-modellen.

De officiële onthulling volgt naar verwachting nog dit jaar. Mogelijk in september, op of tijdens de IAA Mobility in München. De verkoopstart staat al even gepland voor 2026. Dan wordt ook definitief duidelijk of VW erin slaagt de beloofde prijsstelling daadwerkelijk te realiseren.

Aangepaste strategie

Bij het zien van de nieuwe beelden wordt ding duidelijk dat de VW ID.2 eraan komt, en misschien wel sneller dan gedacht. De VW ID.2 zou wel eens een van de belangrijkste modellen in de inmiddels enigszins elektrificatiestrategie van Volkswagen kunnen zijn, die na de ID.3 en ID.4 alsmede de grotere ID.7 en ID.Buzz nu ook het compacte segment wil bedienen.

Samen met een ook al aangekondigde VW ID.1 moet de ID.2 het merk helpen om opnieuw voet aan de grond te krijgen bij een breder, prijsbewust koperspubliek. Die stap naar het goedkopere segment is hard nodig. In navolging van andere merken moet Volkswagen nu echt werk maken van betaalbaar elektrisch rijden. Eerdere elektrische Volkswagens richtten zich vooral op het middensegment – niet altijd even succesvol, al lijken de resultaten inmiddels te verbeteren.

De ID.2 is het eerste ijkpunt van die omslag, op z’n Volkswagens: behoudend waar het moet, herkenbaar waar het kan.

Dit artikel verscheen als eerste op: evupdate.nl

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *