Elektrische Twingo al vóór de officiële onthulling te zien

Er zijn beelden van Renault’s betaalbare elektrische stadsauto uitgelekt. De nieuwe Renault Twingo E-Tech Electric, gepland voor een officiële presentatie op 6 november 2025, verscheen al in redelijk scherpe, vermoedelijk interne beelden. De auto, die in minder dan twee jaar tijd zou zijn ontwikkeld, wordt in 2026 leverbaar en vormt een belangrijk onderdeel van Renaults strategie om betaalbare EV’s op de Europese markt te brengen.

Volgens bronnen binnen de Renault Group zou Renault op een vanafprijs van circa €19.000 mikken. Daarmee wil het merk een alternatief bieden voor Chinese instappers en de aangekondigde Volkswagen ID.1 (die wellicht Fox of Lupo gaat heten). Dat prijsniveau is belangrijk, omdat hiermee de prijs van de voordeligste modellen met een verbrandingsmotor wordt geëvenaard.

Retrodesign met moderne techniek

De nieuwe Twingo E-Tech combineert de nostalgie van toen met de techniek van nu. Het ronde front, de drie sleuven in de motorkap en de rechte achterruit verwijzen direct naar het origineel uit 1993. Toch is dit geen gimmick: de auto rust op het AmpR Small-platform, gedeeld met de Renault 5 en Renault 4.

Renault bevestigt dat de Twingo een LFP-accu krijgt. Die is goedkoper, stabieler en veiliger dan de duurdere NMC-cellen die in veel andere, voornamelijk grotere modellen worden gebruikt. Het accupakket zou ongeveer 27,5 kWh groot zijn, goed voor een WLTP-actieradius van circa 260 kilometer. Andere configuraties behoren waarschijnlijk ook tot de mogelijkheden. Verder wordt in de media gesproken van een motor van ongeveer 60 kW en 175 Nm koppel. Laden kan mogelijk met snelheden tot 100 kW DC en 11 kW AC, vergelijkbaar met de elektrische Renault 5.

Prijs vér onder die van de Renault 5

Natuurlijk positioneert Renault de Twingo qua prijs ver onder de Renault 5 E-Tech (verkrijgbaar vanaf zo’n €25.000). Met een verwachte vanafprijs van zo’n € 19.000 krijgt de compacte EV twee duidelijke taak: ten eerste een Europees antwoord bieden op de toenemende instroom van betaalbare Chinese stadsauto’s. Maar ook om elektrisch rijden betaalbaar en bereikbaar te maken, om de acceptatie hiervan te vergroten.

De productie van de elektrische Twingo vindt vermoedelijk plaats in Slovenië of Frankrijk, om aan de EU-assemblagenormen te voldoen en de importafhankelijkheid van Aziatische accufabrikanten zoals CATL te beperken. Dat past binnen de Europese plannen voor strategische accuproductie, waarin merken als Renault, Stellantis en Volkswagen samenwerken met Northvolt en ACC.

Volgens de Europese Commissie moet minstens 40 procent van de accuproductie in 2030 lokaal plaatsvinden. Renault anticipeert daar zichtbaar op door de Twingo grotendeels binnen de EU te laten ontwikkelen. De strategie van Renault zelf is sowieso steeds meer gericht op lokale productie en toeleveranciers.

Eenvoudig, functioneel en herkenbaar interieur

De interieurbeelden bevestigen de nuchtere benadering. Het dashboard oogt luchtig, met fysieke knoppen voor klimaatregeling en een centraal infotainmentscherm dat lijkt op dat van de Renault 5. De opvallende rode gevarendriehoekknop midden op het dashboard is een directe verwijzing naar het origineel.

Het infotainmentsysteem draait vermoedelijk op AmpLink, Renaults lichte variant van Android Automotive, met ondersteuning voor Google Maps en routeplanning via laadpunten. De keuze voor tastbare bediening wijst op gebruiksgemak: de Twingo moet ook bestuurders aanspreken die voor het eerst elektrisch rijden.

Opmars betaalbare EV’s in Europa

Sinds begin 2024 is de concurrentie in het compacte EV-segment flink toegenomen. De eerste echt goedkope EV was de Dacia Spring, later bracht Citroën de ë-C3 (vanaf €23.300) uit, terwijl Volkswagen werkt aan een betaalbare elektrische ID.1, of hoe die ook gaat heten. Ook vanuit China komen steeds meer auto’s in dit segment op de markt.

De Twingo wordt dus geen nichemodel, maar een directe speler in de strijd om de stads-EV van Europa. Renault gebruikt hierbij een beproefd recept: een herkenbaar design, een zuinige aandrijflijn en lokale productie. Daarmee wil het merk laten zien dat ook Europese fabrikanten betaalbare elektrische auto’s kunnen bouwen zonder concessies te doen aan kwaliteit of veiligheid.

Interessante combinatie

Voor Nederland is de elektrische Twingo interessant door de combinatie van prijs, formaat en eenvoud. Met een LFP-accu van circa 35 kWh en AC-laden tot 11 kW past de auto bij stedelijke rijders met thuis- of straatlader. De bescheiden actieradius is geen beperking zolang laadinfrastructuur op peil blijft: volgens de RVO-data van najaar 2025 telt Nederland meer dan 160.000 publieke laadpunten.

Renaults betaalbare belofte komt dichterbij

Vooral de keuze voor LFP-technologie, lokale productie en eenvoudige bediening laat zien dat Renault goed begrijpt wat de Europese markt nu vraagt. Na een tijd waarin de meeste EV’s groot, krachtige en duur waren, sluit deze compacte Renault aan bij de laatste trend waarin elektrische auto’s steeds betaalbaarder worden.

Met deze uitgelekte beelden krijgt Renaults strategie voor betaalbare Europese EV’s weer wat meer vorm. Er waren al wat teasers van de Twingo E-Tech Electric uitgelekt, maar het plaatje wordt nu weer wat duidelijker. Nog een paar dagen en hij wordt écht onthuld. Daar zijn wij uiteraard ook bij.

Beelden nieuwe, elektrische Renault Twingo uitgelekt

Dit artikel verscheen als eerste op: evupdate.nl

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *