Audi e-tron GT | samen met Audi RS e-tron GT eindelijk onthuld




We hebben er een tijdje op mogen wachten maar Audi heeft eindelijk de

doeken getrokken van hun gloednieuwe elektrische sedan, de Audi e-tron GT

Quattro. Voor de ‘petrolheads’ die ‘petrol’  achterwege kunnen laten presenteert Audi daarnaast ook direct de Audi RS e-tron GT. Het toekomstige design icoon, zoals Audi de e-tron GT omschrijft is de tweede volledig elektrische auto van het Duitse merk.



Audi speelt handig in op de groeiende vraag naar elektrische auto’s. Na een flinke reeks teasers en video’s van de gecamoufleerde GT werd het dan eindelijk tijd om de gestroomlijnde vierdeurs coupe in het echt te aanschouwen. Audi pakt direct flink uit door niet een maar twee modellen te presenteren. De e-tron GT is technisch gebaseerd op de Porsche Taycan. Dit resulteert niet alleen in een fraai en strak exterieur maar tevens specificaties waar menig sportwagen rijder van zal schrikken.





Accupakket en specificaties van de Audi e-tron GT




De specificaties van de e-tron GT zijn namelijk niks om over te klagen. De auto is uitgerust met een accu capaciteit van 93,4 kWh waarvan 85 kWh als bruikbaar kan worden beschouwd. Combineer dat met een aerodynamisch exterieur met een lengte van 4,99 meter en een hoogte van slechts 1,41 meter en het zal je niet verbazen dat de e-tron GT zeer efficiënt de lucht kan afvoeren. De cw-waarde komst dan ook uit op slechts 0,24.







Ondanks de afmetingen is de e-tron GT geen lichtgewicht te noemen. Het gewicht komt uit op 2.300 kg. Toch is de Gran Turismo alles behalve een trage auto. Met 476 pk en 630 Nm koppel bereikt de, door 



twee elektromotoren aangedreven, e-tron GT een snelheid van 100 kilometer per uur binnen 4,1 seconden. Bij gebruik van de ‘Boost-functie’ beschikt de EV zelfs tijdelijk over 530 pk. De topsnelheid ligt op een niet malse 245 km/h.



Quatrro vierwielaandrijving



Het vermogen van de Audi wordt verdeeld over alle vier de wielen. Het Quattro vierwielaandrijving systeem is natuurlijk waar Audi bekend om staat. Toch zal de e-tron GT op een droge weg enkel de voorwielen aandrijven. Pas wanneer er sportiever gereden zal worden of de omstandigheden vragen om meer grip zal ook de motor op de achterwielen inschakelen.







Evenals de Porsche Taycan beschikt ook de e-tron over een tweetraps transmissie. Tevens is regeneratief remmen mogelijk. Dit is een bekend concept bij 100% elektrische voertuigen waarbij de energie die vrij komt tijdens het remmen zal worden opgeslagen in de accu. Het remmen zal grotendeels worden gedaan door de vertraging van de motor. Volgens Audi kan hiermee een vermogen van 265 kW stroom teruggewonnen worden.


Interieur en uitrusting


Het interieur laat zich kenmerken door het typische Audi-design. Strakke lijnen en op het eerste gezicht het gebruik van mooie materialen en een vertrouwd hoog afwerkingsniveau. Centraal op het dashboard vinden we een 10,1 inch MMI-infotainment systeem. Standaard is het MMI-systeem uitgerust met zaken als navigatie, spraakbediening en Apple Carplay. Optioneel is Alexa-spraakassistent en navigatie middels Google Earth beschikbaar. Een Virtual Cockpit is ook standaard. 



Opvallend is het gebruik van fysieke knoppen. Net als veel autofabrikant heeft namelijk ook Audi de weg ingeslagen naar veel touch-schermen. Toch voorziet de e-tron GT in de nodige fysieke knoppen. De sportstoelen kunnen overigens worden bekleed met imitatieleer. Volgens Audi draagt dit bij aan het milieuvriendelijke image en bewandelen ze hiermee de weg naar een toekomst zonder gebruik van echt leer.



Het feestje houd nog niet op want zoals het de Duitse fabrikant beaamd zal de optielijst niet mals zijn. Configureren is nog niet mogelijk dus het is nog even gissen naar alle opties en extra’s. Wel kunnen we melden dat de Matrix LED koplampen optioneel zijn voor de GT. Deze komen met Audi-laserlicht technologie en zijn voorzien van lichtanimatie achter om hellemaal de blits te maken op de eerst volgende verjaardag. Matrix-LED is wel standaard op de e-tron GT RS.



Audi RS e-tron GT



Mocht je 476 pk overigens wat te weinig vinden komt Audi ook direct met de RS e-tron GT. In tegenstelling tot de RS-modellen die we gewend zijn van Audi Sport is de e-tron niet uitgebouwd met brede bumpers, spoilers of een uitgebouwde koets. De RS onderscheidt zich aan de buitenzijde enkel door een aantal RS logo’s. We kunnen er over twisten maar misschien zou extra opsmuk alleen maar afbreuk doen aan het fraaie exterieur.







Wat betreft de prestaties heeft de gemiddelde RS-fan niks te klagen. Twee elektromotoren leveren gezamenlijk 598 pk en 830 Nm koppel. Bij gebruik van de boostfunctie is de tijdelijk zelf 646 pk. De magische 100 kilometer per uur verschijnt vanuit stilstand in slechts 3,3 seconden op je display.







De ‘RS’ krijgt bovendien een elektronisch aangestuurd sperdifferentieel aan de achterkant, driekamerluchtvering, keramische remmen, adaptieve dempers en 20-inch wielen als standaard tegenover de e-tron GT. Vierwielbesturing en 21-inch wielen zin tegen meerprijs leverbaar.


Actieradius van de Audi e-tron GT



We vallen met de deur in huis: de opgegeven actieradius van de e-tron GT is


488 kilometer


(WLTP). Dit is natuurlijk wanneer je 476 briesende elektro paardjes  in bedwang kan houden. In de praktijk zal dit uitkomen op een bereik van ongeveer 425 kilometer.






Prijs en bijtelling



En wat dit moois mag gaan kosten? Audi communiceert een consumentenadviesprijs vanaf

106.095 euro

. Verdere prijzen, inclusief de prijs van de RS zullen in een later stadium volgen. De GT moet gaan concurreren met de Tesla Model S en Porsche Taycan.








Voor de zakelijke rijder is het mogelijk om te profiteren van 12%



bijtelling



over de eerste 40.000 euro. Alles daarboven zal worden belasting met een percentage van 22%. Meer over de bijtellingsregels kun je



hier



vinden.



Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *