Alpine A390 opent een nieuw hoofdstuk
Vanaf 4 november kunnen Franse klanten de Alpine A390 bestellen. De GT-versie start daar bij €67.500 inclusief btw, de krachtiger GTS volgt begin 2026 vanaf €78.000. Voor Nederland zullen de orderboeken ook binnenkort openen. Hier mag worden gerekend op vergelijkbare prijzen, aangevuld met de vaste BPM-heffing van €667. Bovendien is er in Frankrijk een lager btw-tarief (20%) maar komt doorgaans nauwelijks tot uiting in de uiteindelijke consumentenprijs, waardoor het prijsniveau in Nederland behoudens die BPM niet veel zal afwijken.
Volgens het persbericht zijn de eerste exemplaren van de Alpine A390 eind 2025 te bewonderen in de Alpine Stores; leveringen volgen begin 2026. De A390 is na de compacte A290 het tweede volledig elektrische model van het Franse merk, dat onder het grote Renault valt. Daarmee groeit Alpine in korte tijd van nichefabrikant van sportauto’s tot een volwaardig elektrisch merk, met modellen die elkaar logisch opvolgen in formaat en gebruik.
A390 heeft 3 motoren, 89 kWh accu en slimme koppelverdeling
De A390 krijgt een 89 kWh netto accu van het type NMC met acht jaar of 160.000 kilometer garantie. De aandrijving bestaat uit drie elektromotoren: één aan de voorkant, twee aan de achterzijde. Die leveren samen 400 pk en 661 Nm in de GT, of 470 pk en 824 Nm in de GTS. Daarmee sprint de GTS in 3,9 seconden naar 100 km/u en haalt een topsnelheid van 220 km/u.
Het systeem werkt met Alpine Active Torque Vectoring (AATV), dat het koppel per wiel verdeelt. De auto heeft vierwielaandrijving, een gewichtsverdeling van 49/51 procent en een leeggewicht van circa 2.120 kilo.
De WLTP-actieradius varieert van 555 tot 503 kilometer, afhankelijk van wielmaat. Laden gaat met 190 kW DC, goed voor 15 tot 80 procent in ongeveer 25 minuten, of via AC (11 kW standaard en 22 kW optioneel). Een warmtepomp is standaard, evenals de mogelijkheid voor bi-directioneel laden (V2G via Mobilize Power) en V2L voor externe apparaten.
Interieur en comfort
Binnenin combineert de A390 sportieve materialen met technologie uit het hogere segment. Alcantara en Nappa-leer, elektrisch verstelbare sportstoelen van Sabelt en een 13-speaker Devialet-audiosysteem zijn standaard in de GTS. De GT kan het optioneel krijgen. De bagageruimte meet 532 liter, of 1.643 liter met neergeklapte achterbank.
Het infotainmentsysteem gebruikt een 12-inch scherm met Google-integratie, inclusief vijf jaar dataverbinding. Via de Alpine Telemetrics Expert-app kunnen bestuurders hun rijstijl en prestaties analyseren, inclusief G-krachten en rondetijden.
In lijn met de A290
Met de eerder gelanceerde A290 (zie onze review van de Alpine A290) legde het Franse merk de basis voor zijn elektrische identiteit: compact, speels en verrassend volwassen. Die auto deelt zijn platform met de Renault 5, maar is scherper afgesteld, visueel uitgesprokener en heeft ook een veel sportiever interieur, zowel qua gadgets als afwerking. De A390 bouwt voort op dat DNA, met meer vermogen, meer ruimte en duidelijk meer bedoeld voor het rijden van lange afstanden. En uiteraard zonder het gevoel van een lichtvoetige Alpine te verliezen.
Marktpositie en concurrentie
De A390 zet Alpine neer als een merk dat tussen hot hatch en premium-SUV in balanceert. De auto combineert prestaties met praktische bruikbaarheid, bedoeld voor wie sportiviteit wil zonder het formaat van een SUV.
Vergeleken met de elektrische Porsche Macan GTS, die rond de 571 pk levert en boven de €100.000 uitkomt, is de Alpine lichter, compacter en aanzienlijk goedkoper. De A390 mikt ook eerder op rijdynamiek dan op brute kracht. Het 400V-systeem is ook minder krachtig dan de 800V-architectuur van de Macan, maar in de praktijk zal de laadsnelheid zeker toereikend zijn.
De Alpine A110 bereidt zich voor op zijn elektrische opvolger
Tegelijk met de verkoopstart van de A390 kondigt Alpine het einde aan van de huidige A110. De laatste 1.750 exemplaren worden geproduceerd tot medio 2026. Daarmee sluit Alpine een tijdperk af: sinds de herintroductie in 2017 zijn er bijna 30.000 A110’s gebouwd.
De volgende generatie A110 wordt volledig elektrisch en gebaseerd op het nieuwe Alpine Performance Platform (APP). Dat platform belooft een laag gewicht, directe besturing en een accupakket dat de klassieke balans van de A110 behoudt.
Complete range in de Dream Garage: van compacte A290 tot elektrische A110
Samen vormen de A290, A390 en toekomstige A110 een logische reeks binnen Alpines ‘Dream Garage’. Van compacte stadsauto tot elektrische sportcoupé: het merk wil laten zien dat rijplezier ook in het EV-tijdperk gewoon Frans kan blijven. Alle drie worden in Frankrijk gebouwd — de A390 in Dieppe, met motoren uit Cléon en accu’s uit Douai — waarmee Alpine zijn roots trouw blijft in een tijdperk waarin elektrische auto’s de boventoon gaan voeren.
Dit artikel verscheen als eerste op: evupdate.nl






