
Herstructurering van Tesla's line-up
Zoals we gisteravond laat al schreven, breidt Tesla zijn modellijn uit met een goedkopere Standard-variant van Model 3 en Model Y. Tegelijkertijd worden de bestaande “reguliere” uitvoeringen voortaan Premium genoemd. Die stap markeert een duidelijke segmentering: Standard staat voor een meer basic uitrusting mét Tesla-kernwaarden, Premium voor het vertrouwde comfort en de bekende extra’s. Bij beide modellen komen er onder de krachtige en sportieve Performance dus twee uitrustingsniveaus, die ook qua technische specificaties én uiterlijk verschillend zijn. Interessant is dat de vanafprijzen door die nieuwe Standard-uitvoering ook hier wel eens zo’n € 5.000 lager zouden kunnen zijn.
Vergelijking specificaties en uitrusting Standard vs Premium
Onderstaande tabellen laten zien hoe Tesla in de Verenigde Staten de nieuwe Standard-uitvoeringen positioneert ten opzichte van de vernieuwde Premium-versies (beide met achterwielaandrijving). De gegevens zijn gebaseerd op officiële informatie in de configurator, aangevuld met technische details uit de Amerikaanse documentatie. De waarden zijn omgerekend naar kilometers en bieden een goede indruk van wat we ook in Europa kunnen verwachten qua prestaties, laadsnelheid, comfort en uitrusting.
Model 3 Standard/Premium – Specificaties en uitrusting (VS)
Kenmerk |
Standard RWD |
Premium RWD |
Actieradius (EPA) |
321 mi ≈ 516 km |
363 mi ≈ 584 km |
0–60 mph |
5,8 s |
4,9 s |
“Supercharge 15 min” |
170 mi ≈ 274 km |
195 mi ≈ 314 km |
Audio |
7 luidsprekers |
15 luidsprekers + subwoofer |
Stoelen vóór |
verwarmd |
verwarmd + geventileerd |
Stoelen achter |
handmatige neerklap |
elektrisch neerklapbaar + verwarmd |
Stuurkolom / spiegels |
handmatig / handmatig |
elektrisch / power-fold + auto-dimming |
Achterbankverwarming |
nee |
ja |
Luchtfiltering |
standaard (particulate/odor) |
HEPA + Bioweapon Defense Mode |
Radio |
— |
FM-radio aanwezig |
Dak |
closed glass roof |
panoramic glass roof |
Onderstel |
passieve demping |
frequency-dependent demping |
Wielen (opties) |
18″ Aperture / 19″ Crossflow |
19″ Crossflow / 20″ Helix |
ADAS |
Traffic-aware cruise |
+ Autosteer |

Model Y Standard/Premium – Specificaties en uitrusting (VS)
Kenmerk |
Standard RWD |
Premium RWD |
Actieradius (EPA) |
321 mi ≈ 516 km |
357 mi ≈ 575 km |
0–60 mph |
6,8 s |
5,4 s |
“Supercharge 15 min” |
160 mi ≈ 257 km |
182 mi ≈ 293 km |
DC laadvermogen |
225 kW |
250 kW |
Audio |
7 luidsprekers |
15 luidsprekers + subwoofer |
Stoelen vóór |
verwarmd |
verwarmd + geventileerd |
Stoelen achter |
handmatig neerklapbaar |
elektrisch neerklapbaar + verwarmd |
Achterdisplay |
— |
8″ touchscreen |
Stuur / spiegels |
handmatig / handmatig |
elektrisch / power-fold + auto-dimming |
Luchtfiltering |
standaard |
HEPA + Bioweapon |
Radio |
— |
FM-radio |
Dak |
“closed glass roof” |
panoramic glass roof |
Onderstel |
passief |
frequency-dependent |
Wielen |
18″ / 19″ |
19″ / 20″ |
ADAS |
Traffic-aware cruise |
+ Autosteer |

Uiterlijke veranderingen en ontwerpdetails
Aan de buitenkant lijken de nieuwe Standard-uitvoeringen van de Model 3 op het eerste gezicht identiek aan hun duurdere tegenhangers. Maar wie goed kijkt, ziet wel de nodige verschillen. Bij de Model Y zien we dat in de Standard-uitvoering de doorlopende lichtbalk aan de voorzijde is verdwenen. Wel heeft hij zo te zien de recent vernieuwde koplampen. Aan de achterzijde heeft de Model Y in alle uitvoeringen nog steeds de lichtbalk die het Amerikaanse merk rond de jaarwisseling in de vernieuwde Model Y doorvoerde. Niet duidelijk is of die lichtbalk in alle uitvoeringen exact gelijk is.
Meer of minder subtiele uiterlijke verschillen
Wat wel blijkt, is dat Tesla bewust heeft gekozen voor subtiele versimpelingen om de productiekosten te drukken, zonder dat de auto’s er uitgekleed uitzien. Bij de Model 3, die mede door het ontbreken van Long Range-varianten toch al wat meer als budgetmodel is gepositioneerd, zijn de uiterlijke verschillen heel subtiel. De wielen maken hierbij het grootste verschil. Bij de iets duurdere Model Y kun je aan de voorzijde in één oogopslag zien of je met een Standard- of Premium uitvoering te maken hebt. Dat optische verschil is uiteraard ook een manier om – naast te rijkere uitrusting en betere prestaties – de hogere prijs van de Premium-uitvoeringen te verantwoorden.
Nog steeds een glazen dak, maar zonder toegevoegde waarde
De Model 3 Standard onderscheidt zich van de Premium-versie door eenvoudiger details: geen verchroomde accenten, standaard 18-inch velgen en een gesloten glaspaneel in het dak in plaats van het volledig panoramische dak van de Premium. Tesla gebruikt dat paneel deels om de productiekosten te verlagen, deels om de constructie te vereenvoudigen. Opvallend dat men niet voor een plaatstalen dak koos, die wijziging was qua productieproces kennelijk te ingrijpend.
Hendel of drukknoppen voor de richtingaanwijzer?
In het interieur is het verschil subtieler. Beide modellen – en in zowel de Standard- en Premium-uitvoering – is niet te zien of Tesla naast het stuurwiel een richtingaanwijzerhendel heeft gepland, of dat die functie weer via drukknoppen op het stuur wordt bediend. We konden laatst nog met enig enthousiasme schrijven dat die hendel weer terug zou komen bij de Model 3. Die had sinds de Highland-update immers die vermaledijde drukknoppen. Dit zou uiteraard nog per markt, productiemoment én productielocatie kunnen verschillen.
Meer textiel in interieur
Verder zien we dat er in het interieur van de Standard meer textiel en microvezel in plaats van ultrasuède en aluminium wordt toegepast, en mist deze ook de wrap-around sfeerverlichting die Premium-modellen een luxere uitstraling geeft.
De Premium-versies behouden de meer verfijnde afwerking van de eerdere reguliere versies, met zachte oppervlakken, instelbare ambianceverlichting en decorpanelen van microsuède of carbonfiber (in de Performance-uitvoering). Ook zijn de stoelen optisch anders: perforatiepatronen voor ventilatie en een contrasterende bies langs de zijkanten.
Tesla laat hiermee zien dat de Standard-modellen niet helemaal als uitgeklede varianten bedoeld zijn, maar als wat meer functionele versies met een soberder uitstraling. De carrosserie blijft op de bumper na nagenoeg identiek, de afwerking doelbewust eenvoudiger — een aanpak die de bouwtijd in de fabriek verkort en de kostprijs vermindert.
Prijsontwikkelingen in de Verenigde Staten
De introductie van de nieuwe Standard-uitvoeringen lijkt in eerste instantie vooral een prijsoffensief. Toch ligt de realiteit genuanceerder. In de VS start de Model Y Standard Rear-Wheel Drive op $39.990, waar de Premium-uitvoering $44.990 kost. Een verschil van vijfduizend dollar — ruim elf procent — dat op papier de toegankelijkheid moet vergroten. Voor de Model 3 geldt een vergelijkbaar prijsverschil. In de VS is de financiering van een auto nog gebruikelijker dan hier. Omdat de Amerikaanse financieringsrente (APR) bij de Standard-uitvoering hoger ligt, daalt het maandbedrag daar per saldo nauwelijks.
Belastingvoordeel verdwenen
Tegelijkertijd is het ook bredere politieke speelveld veranderd. Eerder deze maand is in de VS de federale EV-belastingkorting van $7.500 afgeschaft, een maatregel die terug te voeren is op de koers van de nieuwe regering-Trump. Daardoor is de totale aanschafprijs van elektrische auto’s voor veel Amerikanen juist gestegen. Tesla kan daar weinig aan doen — de autofabrikant verlaagde de basisprijs juist om die beleidswijziging deels te compenseren — maar het sentiment blijft dubbelzinnig.
In de praktijk betekent dit dat Tesla’s “betaalbare” EV’s vooral het oude prijsniveau herstellen, in plaats van dat ze werkelijk goedkoper worden. Voor investeerders en kopers is het een teken dat Tesla probeert marktaandeel te behouden zonder het premiumimago los te laten.
Zou er nog meer spelen?
Het kromme is dus dat Tesla-CEO de verkiezing van de Amerikaanse president Donald Trump heeft gesteund. Met het verdwijnen van het belastingvoordeel voor EV’s protesteerde Musk dan wel, maar misschien speelt er ook iets anders.
Veel andere autofabrikanten hebben door het verdwijnen van de Inflation Reduction Act, zoals omschreven in de Big Beautiful Bill, hun EV-activiteiten in de VS op een laag pitje gesteld. Tesla, dat de verkopen eveneens af zag nemen, zag vlak voor het einde van dat belastingvoordeeltje de verkoopcijfers pieken en heeft dankzij de introductie van de goedkopere Standard-uitvoeringen nu ook nog een veel gunstigere concurrentiepositie in de VS gekregen. Was dit nu reageren of anticiperen, of misschien zelfs een vooropgezet plan?
Waarschijnlijk ook in Nederland verkrijgbaar
In Nederland zijn de nieuwe uitvoeringen nog niet zichtbaar in de configurator, maar het lijkt min of meer zeker dat die ook hier gaan komen. Gisteren kwamen er al geruchten over de interne communicatie in de Gigafactory bij Berlijn.
De huidige achterwielaandrijving-versies van de Model 3 en Model Y zullen dus ook hier binnenkort Premium gaan heten, en daaronder komt dan de Standard als instapper.
Prijzen
De Nederlandse prijzen vormen daarbij een interessant uitgangspunt. De Model 3 RWD staat momenteel voor €39.990 in de prijslijst; de Model Y RWD kost €45.990. Als we kijken naar het Amerikaanse prijsverschil van ongeveer elf procent $ 5.000 levert dat een verwachte prijs op van iets minder dan €35.000 voor de Model 3 Standard en ruim €40.000 voor de Model Y Standard.
Premium
Verder mogen we uiteraard verwachten dat Tesla ook in Nederland (en Europa) de bestaande reguliere versies zal omlabelen naar Premium. De technische basis — hetzelfde accupakket, vergelijkbare prestaties – zal gelijk blijven. De prijzen waarschijnlijk ook, en dat zal natuurlijk ook voor de Performance-versies gelden.
Specificaties en uitrusting
De specificaties van de Standard zullen gelijk zijn aan die in de VS, maar het blijft nog even afwachten welke de Standard-uitvoeringen van de beide Tesla’s in Europa zal krijgen. Mogelijk blijven de ventilatie in de stoelen en de FM-radio hier wél behouden, of krijgt de Standard hier juist een iets rijkere standaarduitrusting. Europese regelgeving rond rijhulpsystemen (ADAS) kan er bovendien voor zorgen dat bepaalde Autopilot-functies wél standaard zijn.
Nog even geduld
De komst van de Standard-uitvoering naar Europa lijkt inmiddels een kwestie van weken. Het kan dus haast niet anders of Tesla zal heel binnenkort de Nederlandse specificaties, uitrusting en prijzen officieel bekendmaken. Daarmee wordt de Model Y met voorsprong een van de voordeligste elektrische middenklasse SUV’s met een redelijk grote actieradius, en wordt de Model 3 misschien zelfs een prijsbreker in de middenklasse.
Dit artikel verscheen als eerste op: evupdate.nl