Elektrische variant BMW 3-serie komt eind 2026 uit München

De nieuwe BMW i3 – de volledig elektrische sedan in de 3-serie op het Neue Klasse-platform – moet in 2026 de fabriekspoorten van de BMW-fabriek in München uitrollen. Dat is het slotstuk van een gefaseerde opstart van deze nieuwe architectuur: eerst de BMW iX3 uit Debrecen (eind 2025), daarna de sedan die het hart van de Europese markt moet bedienen. Niet alleen de timing staat nu scherp, ook de technische richting en de industriële keuzes zijn duidelijk. De details die het rijplaatje compleet maken (accucapaciteit, laadcurve, WLTP, prijs) volgen bij de modelonthulling, maar het fundament ligt er.

De Neue Klasse en i3 in één oogopslag

  • Routekaart:
    • iX3 (Neue Klasse-SUV) eind 2025 in productie in Debrecen
    • i3 (Neue Klasse-sedan) komt in 2026 uit München
    • i7 krijgt bij komende facelift mogelijk ook Neue Klasse-technologie 
    • Productie in München vanaf eind 2027 volledig gericht op BEV’s.
  • Highlights:
    • Technische basis: 800V-architectuur, Gen6-accu’s met cilindrische cellen en elektromotorproductie staat al.
    • Waar de winst zit: niet in hoge piek in de laadsnelheid maar in een stabiele laadcurve en efficiëntie bij 120–130 km/u
  • Nog onduidelijk over de i3: accucapaciteit, DC-laadcurve, WLTP, aandrijving en vermogens (RWD/AWD), prijzen en eventuele Touring/M-performance-varianten.

Waarom deze BMW i3 zo belangrijk is

De BMW i3 wordt in tegenstelling tot zijn eerdere naamgenoot geen niche-EV, maar de elektrische opvolger van BMW’s bestverkochte lijn. Een D-segment sedan die elke dag kilometers vreet en waarmee je net zo makkelijk naar Zuid-Frankrijk rijdt. Voor die rol is de basis belangrijker dan spektakel: efficiëntie, voorspelbaar snelladen, logisch werkende software en rijgedrag dat ook bij hoge snelheden een goed gevoel geeft. Juist dáár positioneert BMW de Neue Klasse.

Meer over de BMW iX3 weten? ga dan naar dit artikel.

Productie en planning Neue Klasse: Debrecen als opwarmer, München als klapstuk

In Debrecen (Hongarije) start eind oktober 2025 de serieproductie van de iX3. Die auto fungeert als eerste drager van het platform in de praktijk: processen worden fijn­geslepen, de digitale keten wordt getest en leveranciers draaien op serievolume.

In München, het thuisfront, is de fabriek intussen verbouwd voor de sedan. De carrosserie- en assemblagelijnen zijn aangepast voor EV-productie en de logistiek is ingericht op accumodules en krachtelektronica.

Medio 2026 gaat de Neue Klasse-sedan in München in serie; tegen het einde van 2027 bouwt de fabriek uitsluitend nog elektrische modellen. Of, zoals de productiebestuurder het verwoordde: “De strategische en flexibele structuur van ons netwerk maakt ons weerbaarder én competitiever.”

Praktisch gezien betekent dit dat de eerste leveringen van de i3 in Europa in 2026 plaatsvinden, met een gefaseerde opbouw van de productiecapaciteit. Dus ruwweg ene jaar na de nieuwe iX3. De exacte maand en de volumes houdt BMW nog even voor zich.

Platform en techniek: 800V en Gen6-accu’s als vaste waarden

Het Neue Klasse-platform combineert een 800V-architectuur met zogeheten Gen6-accu’s met ronde cellen. Dat 800V-systeem is geen doel op zich, maar een middel om verliezen te beperken en hogere laadvermogens stabieler vast te houden. De winst merk je niet aan de piekwaarde op het display, maar aan de tijd die je nodig hebt om van pakweg 10 naar 80 procent te laden. BMW stelt voor Neue Klasse een tot 30% snellere laadtijd en tot 30% meer rijbereik in het vooruitzicht (modelafhankelijk).

De Gen6-accu’s moeten ondertussen zorgen voor lagere kosten per kWh, een lagere CO₂-voetafdruk in de productie en meer energiedichtheid in hetzelfde verpakkingsvolume. De motorenproductie voor Neue Klasse is al opgestart; toelevering en schaal worden dus al vóór de i3-productiestart geborgd.

Officiële i3-specificaties ontbreken nog. Getallen die rondzingen – accucapaciteit rond de 100 kWh, laadsnelheden ruim boven de 250 kW – zijn afgeleid uit platformclaims en iX3-presentaties, niet uit een concrete i3-datasheet. BMW houdt die kaarten tot de concrete modelintroductie nog tegen de borst.

Mooier lijnenspel, snellere interface

Prototypes laten een sedan zien met slankere ‘nieren’ en een lichtsignatuur die aansluit op de iX3. Binnenin mag je de Panoramic iDrive-schermen en de nieuwe software van de Neue Klasse verwachten. Het verschil moet niet zitten in nog meer menu’s, maar in minder gedoe en vertraging: duidelijke structuur, snelle reactie en zinvolle koppeling met laadplanning. De relevantie daarvan merk je pas na een paar maanden rijden—bij dagelijks gebruik wint rust en logica het steevast van spektakel.

Vlakke laadcurve zegt meer dan piekvermogen

Wie vaak lange afstanden rijdt, wil vooral voorspelbaarheid: een accu die bij de eerste laadstop snel oplaadt en een auto die zijn vermogens niet te snel terugschroeft. Op 800V-laadzuilen van bijvoorbeeld Ionity en Fastned kan de i3, als de laadcurve klopt, het verschil maken in totale reistijd. De efficiëntie bij 120–130 km/u en een goed thermisch beheer zijn daarbij net zo belangrijk als de theoretische pieksnelheid aan de laadzuil in kilowatts. Pas wanneer BMW de i3-curve deelt of de eerste meetresultaten binnen zijn, weten we of de i3 zich hier aan de top nestelt. Het zou ons in ieder geval niet verbazen. De eerste ritten met de tweede generatie van de -minder gestroomlijnde- iX3 SUV zullen in ieder geval een eerste indicatie geven.

Nieuwe BMW i3 is absoluut interessant

Met zijn Europese productie en focus op laadefficiëntie is de i3 ook voor de Nederlandse rijders zonder meer interessant. De snellaadinfrastructuur is hier prima voor elkaar en omvat al veel 800V-laadzuilen. De zakelijke markt vraagt om voorspelbare TCO, en de vraag naar een comfortabele, zuinige sedan blijft. De eindheffing die het kabinet op ICE’s van de zaak aankondigde zal hier ook nog een grote rol inspelen.

Als BMW de accukosten met Gen6 daadwerkelijk drukt, kan de i3 scherper in de leasetarieven uitkomen dan eerdere elektrische sedans met vergelijkbare prestaties. Daarbovenop is software-ondersteuning voor route- en laadplanning in Nederland extra zichtbaar, simpelweg omdat het aanbod aan palen groot is en de verschillen in prestaties tussen locaties merkbaar zijn.

Touring, M-Sport en andere varianten?

Een i3 Touring (stationwagen) zou logisch zijn in Europa: meer bagageruimte zonder SUV-hoogte. Media verwachten zo’n variant, maar BMW heeft niets bevestigd. Misschien wordt het zelfs meer een shooting brake. Hetzelfde geldt voor eventuele performance-versies. Strategisch ligt het voor de hand dat BMW eerst de sedan stabiel in productie brengt en pas daarna uitbreidt. Tot die tijd is het verstandig om varianten als mogelijkheid te beschouwen, niet als feit.

Concurrentie: druk van alle kanten

De i3 komt in een segment waar de lat hoog ligt. Tesla Model 3 blijft de benchmark in prijs en efficiency, de BYD Seal en Nio ET5 zijn ook niet de eerste de beste en ook Europese merken zijn hun aanbod aan het vernieuwen. BMW kan het verschil maken met een sterke laadcurve, een echte efficiency-slag, een volwassen interface en rijcomfort dat boven de massa uitstijgt. En dat natuurlijk nog gecombineerd met de befaamde merk- en rijbeleving. Dat vraagt om een basisuitrusting die klopt, heldere logica qua uitrusting en geen onnodige toeters en bellen.

Wat we nog niet weten over de elektrische BMW i3

De belangrijkste open eindjes betreft de specificaties: accucapaciteit en chemievarianten, DC-laadcurve, vermogensniveaus (RWD/AWD), WLTP-bereik, trekgewicht, uitrusting, prijzen en exacte leveringsvolgorde per markt.

Zodra BMW de i3 officieel onthult, vallen die puzzelstukjes op hun plek. Tot die tijd is het beeld helder genoeg om de koers te zien: iX3 is de start van het nieuwe platform, de i3 volgt ruwweg een jaar daarna met Europese productie, en bij de BMW-fabriek in München draait het binnen twee jaar alleen nog maar om volledig elektrische auto’s.

Dit artikel verscheen als eerste op: evupdate.nl

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *