Een groot gezin met opgroeiende kinderen heeft simpelweg niet genoeg ruimte in een Toyota Aygo of een Renault 5. De kinderwagens, sportspullen en speelgoed vullen al gauw de kofferbakruimte. In Duitsland proberen ze de eigen auto-industrie en de geboortecijfers een boost te geven door subsidies op grote, elektrische auto’s. En des te meer kinderen, des te hoger de subsidie.
Subsidie op campers
Nederlands vakantieverkeer staat bekend om onze sleurhutten en campers. Met deze nieuwe regeling worden campers voor Duitsers ook een stuk aantrekkelijker. De subsidieregeling geldt namelijk ook op campers. Deze vallen onder de Europese M1-klasse voertuigen en daarom ontvangen onze Oosterburen bij aanschaf van een nieuwe camper een bedrag van minimaal € 3.000. Bij de eerste twee kinderen komt daar zelfs € 500 per kind bij, tot een maximum van € 4.000. Het jaarinkomen van het gezin moet wel onder de € 80.000 liggen. Deze drempel wordt verhoogd met € 5.000 per kind. Hiermee gaan ze de lage -en middeninkomens stimuleren om elektrisch te rijden en hopen ze hun eigen auto-industrie uit het dal te trekken.
Snel bestellen
Snel bestellen hoeft niet, er zit namelijk 3 miljard euro in de pot voor deze subsidie. ADAC verwacht dat dit goed is voor 600.000 voertuigen en dat de regeling nog wel een aantal jaren doorloopt. Naast volledig elektrische auto’s gaat deze regeling ook gelden voor plug-in hybride modellen. Dit wordt waarschijnlijk wel afhankelijk van de elektrische actieradius, zodat het woon-werkverkeer zo veel mogelijk elektrisch wordt afgelegd. De betaling wordt pas gedaan als het voertuig wordt geregistreerd, dus niet als de nieuwe vierwieler is besteld. Dit geldt zowel voor de aanschaf als het leasen van auto’s.
In Nederland zijn wij juist van de subsidies op elektrisch rijden af. De overheid heeft eerder dit jaar aangekondigd dat de bijtellingskorting vervalt vanaf volgend jaar. Hier zijn ze overigens twee weken geleden van teruggekomen. Dit resulteerde wel in een enorme stijging van registraties van elektrische auto’s in november. Bij ons was bijna de helft van de nieuwe auto’s volledig elektrisch. In Duitsland was dat één op de vijf. We lopen dus nog steeds voor, maar de stijging van 60% in Duitsland is wel opmerkelijk te noemen. Het nationalisme is nooit ver weg, want Volkswagen was met 19% het best verkochte merk, gevolgd door Mercedes en BMW. Het eerste merk zonder Duitse geschiedenis is Toyota en neemt de 9e plaats in van meest geregistreerde merken.
