Normaliter ben ik persoonlijk niet een groot fan van conceptauto’s. Vaak is het een achterlijk ding met een glazen interieur en velgen gemaakt van geperste rode bieten of zoiets geks. Maar, bij Peugeot is dat anders. Ja, ze zijn raar en niet realistisch. Maar vaak is het zo dat Peugeot concepten wel redelijk veel stijlelementen tonen die redelijk accuraat worden overgenomen op het modellengamma. Misschien niet meteen, maar sowieso een paar jaar na het presenteren ervan. Zie hier: het Peugeot Inception Concept.

Iedereen doet mee

Peugeot stelt dat het Inception Concept de toon aangeeft voor de komende jaren, qua styling en technologie. Vooral de nabije toekomst is interessant. Peugeot is namelijk van plan om in de komende twee jaar vijf nieuwe elektrische auto’s op de markt te brengen. Niet alleen zijn dat er erg veel, maar ze zouden ook nog eens toonaangevend moeten zijn, aldus Peugeot.

Het Inception Concept is de basis voor die vijf nieuwe modellen. Zelfs de allerkleinste modellen gaan gebaseerd worden op deze designtaal. Dat zou nog wel eens een goede zet kunnen zijn, wij hebben erg veel zin in een kleine EV met de styling van het concept.

Designtaal

Ik heb het wel heel de tijd over het design, maar waar praten we nu eigenlijk over? In grote lijnen zien we een nieuw gezicht en een nieuwe bips. Het overkoepelende idee van de leeuwenklauwen is hetzelfde gebleven, maar de klauwen zijn nu op een meer uniforme manier op de voor- en achterzijde te zien.

Qua algehele vorm van de auto zien we een opvallend contrast. Zo zijn er namelijk erg veel scherpe hoeken en acute vouwen te zien in het ontwerp. Maar, over het algemeen ziet het concept er vrij rechtoe rechtaan uit. Geen ingewikkelde plooien in de zijflank of organische vormen in de platte delen. Neen. Gewoon recht, toekomstgericht geborsteld aluminium. Duidelijke taal.

Het interieur is wel vervelend conceptueel. Vreemde driehoekige stoelen en een Times Square achtige cirkel met informatie in het midden van je dashboard. Peugeot stelt dat dit interieur de basis gaat vormen voor de nieuwe i-Cockpit. Wij hopen van niet, of in ieder geval niet zo heftig.

Techniek

Interessant, dat is wat het Inception Concept is. Zo ook de techniek ervan. Ten eerste even wat informatie waarvan we zeker weten dat het gaat kloppen of al klopt. Het studiemodel, de Inception Concept, staat op het zogenaamde STLA-Large platform. Dit is de grote uitvoering van het nieuwe STLA-platform waar al de EV’s van het merk (en waarschijnlijk andere Stellantis familieleden) op komen te staan.

Dit platform wordt dus de basis van de nieuwe Franse elektrificatie. Een speculatiefje (speculatief aperitiefje) is dat dit de nieuwe 508-esque auto wordt. Daar kunnen we verder natuurlijk niets over zeggen. Wel hopen we erop, lang leven de sedan! Wat we verder horen van Peugeot is dat de Inception Concept 800v-technologie inbegrepen heeft en een accupakket van 100kWh in zijn buik heeft hangen. Dit betekent dat je zo’n 800km zou moeten kunnen rijden met de auto.

Nu zal niemand dat in de praktijk ook halen, aangezien de Inception Concept wordt aangedreven door twee elektromotoren van gezamenlijk 860pk. Dit betekent een acceleratie van 0 naar 100 in minder dan drie tellen. Wij halen die 800km dus nooit. Gelukkig hoeven we niet constant de klungelen met de kabels, je kan hem namelijk ook opladen door middel van inductie.

Een stuur in de vorm van een traytje bier en een cirkel op je dashboard

In hoeverre dit alles waar ik u zojuist over heb verteld daadwerkelijk in toekomstige modellen gaat terugkomen, kunnen wij u niet vertellen. Wel hebben wij zin in de toekomst van Peugeot.

0 REACTIES
Reageren

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *