Hyundai heeft de Hyundai KONA Electric verder verbeterd. De volledig elektrische SUV heeft een groter bereik gekregen, van 449 kilometer naar nu 480 kilometer (WLTP)*, en kan nu ook sneller laden vanwege het nieuwe 3-fase laadsysteem. Informatie is gemakkelijker af te lezen van het 10,25-inch infotainmentsysteem en de connectiviteitsmogelijkheden zijn aangescherpt met de Hyundai Bluelink-applicatie. De opgefriste KONA Electric heeft nu ook standaard het eCall-veiligheidssysteem. Nieuw in 2020 is tevens dat de KONA Electric niet alleen met een 64 kWh-batterij maar nu ook met een efficiënt 39 kWh-batterijpakket is te bestellen.
Hyundai verwacht dit jaar 80.000 KONA’s Electric in Europa op de weg te zetten, waarvan 10.000 eenheden in Nederland. Dit wordt gerealiseerd doordat Hyundai extra investeert in productiefaciliteiten. Behalve in de fabriek in het Zuid-Koreaanse Ulsan wordt de populaire KONA Electric vanaf maart 2020 ook in Tsjechië geproduceerd. Hierdoor kan de KONA Electric snel worden geleverd. ‘Wie nu bestelt, rijdt voor de zomer’, zegt directeur Berend Jan Hoekman van Hyundai Motor Nederland.
Actieradius Hyundai KONA Electric
De Hyundai KONA Electric is naar keuze leverbaar met een 64 kWh- of een 39 kWh-batterijpakket. De actieradius van de versie met de grootste batterij bedraagt 480 kilometer (WLTP), voor de 39 kWh-versie is dat 305 kilometer (WLTP). De verbetering is gerealiseerd door een aanpassing van het motormanagement en de montage van andere banden. De topsnelheid van 167 km/u (39 kWh-versie: 155 km/u) is ongewijzigd gebleven, evenals de acceleratie van 0 naar 100 km/u: 7,6 seconden (39 kWh-versie: 9,7 sec.).
De KONA Electric met 39 kWh-batterijpakket heeft een vermogen van 100 kW (136 pk) en is er in twee uitvoeringen: Comfort en Fashion, die qua specificaties exact gelijk zijn aan de gelijknamige uitvoeringen van de KONA Electric met de 64 kWh zware batterij. De voortstuwing van deze versie is ook even krachtig gebleven: 150 kW (204 pk). Het koppel van 395 Nm is voor beide versies gelijk. Het leeggewicht van de KONA Electric 39 kWh is 1.610 kg (64 kWh-versie: 1.760 kg). De Hyundai KONA Electric is ook zeer aerodynamisch. De CW-waarde bedraagt slechts 0,29.
Hyundai KONA Electric nu leverbaar met 3-fase (krachtstroom)
De nieuwe KONA Electric 64 kWh en 39 kWh worden elk standaard geleverd met een 3-fase omvormer, waarmee het accupakket met maximaal 11 kW is op te laden. Dankzij deze laadmogelijkheid wordt de laadtijd bij openbare 3-fase AC-laadstations of via een oplaadpunt thuis tot wel 20 procent korter. De laadtijd bij een oplaadpunt thuis bedraagt voor de 39 kWh-variant 4 uur en 50 minuten (3-fase 11 kW). Ter vergelijking: bij een oplaadpunt thuis opladen van de KONA Electric 64 kWh-versie duurt 7 uur en 30 minuten (3-fase 11 kW).
De nieuwe KONA Electric is uitgerust met Hyundai Bluelink® dat de bestuurder in staat stelt via een app op de smartphone diverse functies van de auto op afstand te bedienen, zoals de climate control. Ook is het mogelijk de auto op afstand te vergrendelen en ontgrendelen en weet de bestuurder dankzij de Find my Car-functie altijd waar zijn Hyundai zich bevindt.
Status van de batterij checken met Hyundai Bluelink
Bovendien kunnen gebruikers via Bluelink® op afstand de batterijstatus van hun KONA Electric checken, zodat ze weten wanneer ze die weer moeten opladen. Verder zijn via de app bestemmingen, locaties van parkeerplaatsen, tankstations, oplaadpunten en restaurants rechtstreeks naar het navigatiesysteem in de KONA Electric te versturen. Ook is met de Bluelink-app informatie over afgelegde ritten en de status van de auto te raadplegen – de toestand van essentiële onderdelen als banden, remmen, airbags en andere veiligheidsvoorzieningen. Ten slotte ontvangt de bestuurder via de app een pushbericht op zijn smartphone zodra het inbraakalarm van de Hyundai is geactiveerd.
Lees hier onze rijtest met de Hyundai KONA Electric 64 kWh
Optioneel infotainmentsysteem met 10,25-inch touchscreen
Optioneel (standaard vanaf de Fashion-uitvoering) kunnen klanten kiezen voor een nieuw infotainmentsysteem met een centraal geplaatste 10,25-inch touchscreen. Dit verbeterde touchscreen is aan te passen naar twee startschermen en er is een mogelijkheid om de weergave van widgets en iconen te wijzigen. Als aanvulling op het standaard aanwezige Apple CarPlayTM en Android AutoTM (voorbereiding) kan de berijder van de KONA Electric zijn smartphone verbinden om via Bluetooth-streaming te luisteren naar muziek.
Hyundai LIVE Services even lang als de bijtellingskorting
De Hyundai KONA Electric is leverbaar met LIVE Services. Bestuurders ontvangen een kosteloos 5-jarig abonnement op deze dienst, die tot op de minuut actuele informatie aanbiedt over weer, verkeer, snelheidscamera’s (waar dat wettelijk is toegestaan), parkeerruimte langs de openbare weg en in parkeergarages en op parkeerterreinen, actuele informatie over Hyundai-dealervestigingen in de omgeving, beschikbare oplaadpunten in de buurt en live POI Search. Laat die vijf jaar nu ook de looptijd van de korting op de bijtelling. In 2020 is de bijtelling voor een Hyundai KONA Electric 8% tot € 45.000,-.
Technologiepakket Hyundai SmartSenseTM
Voor optimale veiligheid is de Hyundai KONA Electric uitgerust met het uitgebreide technologiepakket Hyundai SmartSenseTM. Dit rijassistentiesysteem houdt continu de omgeving in de gaten om de auto en zijn inzittenden onderweg te beschermen tegen gevaren.
De veiligheidsuitrusting van de KONA Electric omvat onder meer Front Collision Warning & Avoidance Assist met voetgangersdetectie en het nieuwe Cyclist Detection en Driver Attention Warning. Lane Keeping Assist en High Beam Assist behoren eveneens tot de standaarduitrusting. Optioneel zijn Lane Following Assist, dat de auto veilig in het midden van de rijstrook houdt, en Intelligent Speed Limit Warning, dat de camera in de voorzijde van de auto en informatie van het navigatiesysteem gebruikt om verkeersborden te herkennen en snelheidslimieten en inhaalverboden direct weer te geven in het blikveld van de bestuurder. Via de radarsensor meet het systeem de afstand tot de voorligger.
De Smart Cruise Control met Stop & Go houdt een vooraf ingestelde afstand tot de voorligger aan en brengt de auto zo nodig automatisch tot stilstand en weer in beweging, afhankelijk van de verkeersomstandigheden. Als de KONA Electric langer dan drie seconden stilstaat, dient de bestuurder het systeem opnieuw te activeren met de bedieningsknoppen op het stuurwiel of door kort het gaspedaal in te drukken. Extra opties zijn Blind-Spot Collision Warning en Rear Cross-Traffic Collision Warning.
eCall schakelt automatisch hulpdiensten in
Het standaard aanwezige eCall schakelt automatisch hulpdiensten in als de airbags in actie komen of als de noodknop boven de binnenspiegel wordt ingedrukt. Relevante informatie (over de auto, de tijd van het ongeval, de rijrichting, de airbags en impactsensorinformatie) wordt dan direct verzonden naar de lokale hulpdiensten.
Standaard warmtepomp, batterijverwarming en efficiënt koelsysteem
De KONA Electric is standaard uitgerust met een warmtepomp. Door in plaats van een conventionele elektrische verwarming een warmtepompsysteem te gebruiken, wordt het energieverbruik met 55 procent verlaagd. Ook is de KONA Electric uitgerust met een Battery Heater (batterijverwarming). De optimale temperatuur van de batterij met betrekking tot de levensduur en de prestaties ligt tussen +25° Celsius en max. +45° Celsius. Deze temperatuurgrenzen hebben betrekking op de werkelijke temperatuur van de batterij, niet op de omgevingstemperatuur. Hyundai zorgt er bij de KONA Electric voor dat – afhankelijk van de batterijtemperatuur – de batterij automatisch gekoeld of verwarmd wordt om deze zo efficiënt mogelijk te laten werken. Het efficiënte koelsysteem gebruikt de restkoude van het airconditioningsysteem om de koelvloeistof omlaag te brengen, waardoor de batterij ook onder zware omstandigheden zo optimaal mogelijk presteert.
Elektrische shift-by-wire aandrijving
De bediening van de aandrijflijn verloopt via een innovatief shift-by-wire-systeem. Dankzij dit systeem is er geen fysieke verbinding met de aandrijflijn nodig. Naast de bedieningsknoppen van het shift-by-wire-systeem is de knop van de elektronische parkeerrem ondergebracht. Het regelbare regeneratieve remsysteem stelt de bestuurder in staat om de intensiteit van regeneratief remmen zelf te bepalen met speciale hendels achter het stuurwiel. Het systeem vangt indien mogelijk energie op.
De bestuurder kijkt uit op een nieuw 7-inch supervision-cluster in het instrumentarium waarop de belangrijkste informatie van de auto wordt weergegeven, zoals de rijsnelheid, accustatus, energiestroom en rijmodus. Afhankelijk van de rijmodus past het systeem de achtergrondkleur en meters aan om altijd de meest relevante informatie te kunnen bieden.
Head-up display
Het head-up display toont relevante rij-informatie direct in het blikveld van de bestuurder, zodat hij of zij de ogen niet van de weg hoeft te halen. Het head-up display heeft een lichtintensiteit voor optimaal zicht, ongeacht de lichtomstandigheden. De kijkhoek en de hoogte van de head-up display zijn met een druk op de knop aan te passen. Het display verdwijnt automatisch in het dashboard als de auto wordt uitgeschakeld of als de bestuurder de head-up display met een knop deactiveert tijdens het rijden. De head-up display geeft informatie over de snelheid, navigatiecommando’s, radiostation en de accustatus, maar ook over waarschuwingen van rijhulpsystemen zoals de Forward Collision-Avoidance Assist, de Lane Keeping Assist, de Blind Spot Collision Warning, de Intelligent Speed Limit Warning en de Driver Attention Warning.
De KONA Electric is ook optioneel leverbaar met achtvoudig elektrisch verstelbare voorstoelen, voor maximaal comfort. De bestuurdersstoel heeft bovendien een tweevoudig elektrisch verstelbare lendensteun. De voorstoelen hebben een 3-fase ventilatiefunctie en een 3-fase verwarmingsfunctie. Tevens levert Hyundai optioneel een verwarmbaar stuurwiel. De KONA Electric is er in tien carrosseriekleuren en met interieurbekleding in stof of een combinatie van stof en leder. De Premium-uitvoering (uitsluitend 64 kWh-versie) is standaard voorzien van lederen interieurbekleding.
De KONA Electric komt in aanmerking voor de Milieu-investeringsaftrek (MIA). De KONA Electric vrijgesteld van Motorrijtuigenbelasting (MRB) tot en met 2025. De bijtelling voor zakelijk rijders is 8 procent in 2020 (tot € 45.000,-)
Het gamma van de KONA Electric ziet er als volgt uit:
Uitvoering Prijs
39 kWh Comfort € 36.795,-
39 kWh Fashion € 39.595,-
64 kWh Comfort € 41.595,-
64 kWh Fashion € 44.395,-
64 kWh Premium € 48.395,-
Technische specificaties Hyundai KONA Electric (64 kWh en 39 kWh)
Elektromotor | 64 kWh | 39 kWh |
Type | Permanente magneet synchroonmotor | |
Maximumvermogen | 150 kW/204 pk | 100 kW/136 pk |
Maximumkoppel | 395 Nm | |
Topsnelheid | 167 km/u | 155 km/u |
Batterij | ||
Type | Lithium-ion-polymeerbatterij | |
Capaciteit | 64 kWh | 39 kWh |
On Board Charger | ||
Max. capaciteit | 11 kW | |
Oplaadtijd | ||
Laadtijd / 3-fase 11 kW (AC) | 7 uur en 25 min. | 4 uur en 50 min. |
Snellaadtijd / 100 kW laadstation (DC) | 54 min. | 54 min. |
Prestaties | ||
Acceleratie 0-100 km/u | 7,6 sec. | 9,7 sec. |
Energieverbruik (kWh/100 km) | 15,0 | 15,4 |
CO2-uitstoot, gecombineerd | 0 g/km | |
Elektrische range (WLTP-doelstelling) | 480 km | 305 km |
Gewichten (kg) | ||
Massa leeg | 1.760 | 1.610 |
Gewicht batterij op de bodemplaat | 453 | 315 |
Transmissie | ||
Automaat | Traploze transmissie | |
Remmen | ||
Remhulpsystemen | ABS, EPB, ESC en FCA | |
Afmetingen exterieur (mm) | ||
Totale lengte | 4.180 | |
Totale breedte | 1.800 | |
Totale hoogte | 1.570 | |
Wielbasis | 2.600 | |
Overhang vóór | 860 | |
Overhang achter | 720 | |
Afmetingen interieur (mm) | 1ste rij | 2de rij |
Hoofdruimte | 1.005 | 957 |
Beenruimte | 1.054 | 848 |
Schouderruimte | 1.410 | 1.385 |
Bagageruimte (l) | ||
Bagage, incl. opbergvak laadkabel (VDA) | 332 |
* Notitie:
De actieradius van de KONA Electric is verbeterd. De range is toegenomen van 449 kilometer tot 480 kilometer voor de versie met 64 kWh-batterij en van 289 kilometer tot 305 kilometer voor de versie met 39 kWh-batterij volgens de WLTP-meetmethodiek. De verbetering van ongeveer 8 procent ten gunste van het 2019-model KONA Electric is gerealiseerd doordat de fabrikant het motormanagementsysteem van het voertuig heeft aangepast. Ook zijn er nieuwe banden met een verbeterde rolweerstand en minder afrolgeluid gemonteerd. De officiële cijfers (Europese Typegoedkeuring) zijn echter nog niet bekend en kunnen een fractie van een paar kilometer afwijken wanneer deze worden gecommuniceerd. De verwachting is dat de eerste voertuigen met deze vernieuwde specificaties vanaf april 2020 geproduceerd worden.