Stel nu, dat je een elektrische auto tot aan de laatste procent leeg rijdt? Wat gebeurt er dan? Blijf je direct stil staan, of zit er nog een verborgen marge in het systeem? Om daarachter te komen, reden journalisten van C’T Magazine/Heise en testers van de ADAC zes moderne EV’s helemaal leeg – onder gecontroleerde omstandigheden. Ze concludeerden dat zo’n lege accu minder dramatisch is dan je zou denken. Sterker nog: wie oplet, komt zelden écht stil te staan.

EV-accu op nul procent: zeldzaam, maar getest

De meeste EV-rijders laden op tijd. Maar het scenario van een lege accu blijft voor veel mensen een bron van onzekerheid – zeker voor wie de overstap van een brandstofauto nog moet maken. Blijf je plotseling staan, of waarschuwt het systeem op tijd? En kun je nog iets doen als je echt met 0% acculading op het display komt te staan?

Het team van C’T Magazine/Heise en ADAC ging het na. Op een afgesloten testbaan bij München reden ze zes verschillende EV’s leeg, tot stilstand aan toe. De voertuigen: een Tesla Model Y, Volkswagen ID.3, BYD Seal, Volvo XC40, Kia EV6 en een NIO EL6. Sommigen hadden al duizenden kilometers ervaring, anderen waren vrijwel nieuw. De bevindingen geven een zeldzaam compleet beeld van wat er écht gebeurt als de meter op nul springt.

Veel waarschuwingen, weinig reden tot paniek

De meeste auto’s waarschuwen vroeg – vaak al vanaf 20 procent resterende lading. Eerst met een visuele melding op het dashboard, later ook met geluidssignalen en extra waarschuwingen. Sommige modellen, zoals de NIO, geven zelfs suggesties om energie te besparen, zoals het uitschakelen van de klimaatregeling.

Wat opvalt: het systeem laat je niet zomaar in de steek. Naarmate het accuniveau daalt, wordt de bestuurder stapsgewijs begeleid. Soms wordt het vermogen al beperkt bij 10% SoC (State of Charge), zodat de resterende actieradius rekbaarder wordt. Bij de meeste auto’s merk je dat overigens pas als je stevig optrekt – in normaal stadsverkeer blijft het ongemerkt.

Nul procent is dus niet altijd het einde

Wat betekent het als het display daadwerkelijk 0% toont? In de praktijk heb je dan nog een kilometer of tien tot vijftien, afhankelijk van rijstijl en voertuig. Geen van de auto’s viel direct stil. Sterker nog: alle voertuigen reden na ‘0’ nog meerdere rondes van 2,3 kilometer over het testterrein, voordat ze daadwerkelijk stilvielen of zichzelf in een ‘noodmodus’ schakelden.

In die modus wordt het vermogen verder beperkt. Soms kun je alleen nog stapvoets rijden – net genoeg om bij een laadpunt te komen. De BYD Seal wist bijvoorbeeld na een herstart nog met zo’n 20 km/h de lader te bereiken. Andere voertuigen bleven op 40–50 km/h functioneren, wat genoeg is om in stadsverkeer een veilige uitweg te vinden.

Twee EV’s bleven echt staan: wat dan?

Toch waren er ook twee voertuigen die zich volledig uitschakelden: de Volkswagen ID.3 en de Kia EV6. In beide gevallen kon het voertuig niet meer in ‘Drive’ gezet worden. De systemen waren nog actief – radio, verlichting, klimaatregeling – maar rijden zat er niet meer in.

In één geval hielp een mobiele noodlader: een grote draagbare accu met mobiele laadkabel zorgde ervoor dat het voertuig weer kon starten en richting een laadpunt reed. In de praktijk zal dit zelden gebeuren, maar het toont aan dat zelfs ‘compleet leeg’ geen onomkeerbare situatie is.

Wie geen eigen noodlader bij zich heeft, is aangewezen op andere elektrische rijders, als die een elektrische auto met een V2L-fuctie hebben. En anders zijn er nog de hulpdiensten – net als bij een lege benzinetank. In dat geval wordt de auto meestal op een dieplader afgevoerd, omdat niet alle EV’s zomaar gesleept kunnen worden.

Geen blijvende schade geconstateerd

Een belangrijk technisch punt: bij geen van de testauto’s werd de accu zodanig diep ontladen dat er blijvende schade ontstond. De accubeheersystemen van moderne EV’s grijpen vroegtijdig in. Zelfs als de gebruiker doorrijdt tot het display op ‘0%’ springt, blijft er intern nog een kleine buffer actief.

Daarmee wordt diepontlading – wat in extreme gevallen tot accuschade of onherstelbare uitval kan leiden – effectief voorkomen. Ook na het stilvallen konden alle voertuigen direct weer aan een reguliere laadpaal. Er was geen speciale diagnose of herstart nodig.

Praktische tips voor wie toch twijfelt

Toch nog onzeker bij lage accuniveaus? Dan helpen een paar simpele vuistregels:

  • Vanaf de eerste waarschuwing bij 20% heb je vaak nog 50 km of meer over.
  • Rijd kalm: vermijd hard optrekken, laat de cruise control het werk doen.
  • Gebruik navigatie met laadplanning: veel systemen waarschuwen actief en stellen alternatieve routes voor.
  • Vermijd de snelweg bij een lege accu; in het stadsverkeer is hij zuiniger.

Wie écht stilvalt, kan in veel gevallen nog enkele kilometers rijden in noodmodus – of met hulp alsnog een laadpunt bereiken. Geen reden tot paniek, zolang je de signalen van je voertuig serieus neemt.

Moderne EV’s zijn voorbereid op lege accu

De conclusie van de test is helder: wie met een elektrische auto komt stil te staan door een lege accu, heeft waarschijnlijk meerdere waarschuwingen genegeerd. Fabrikanten bouwen ruime marges in en zorgen met software voor gecontroleerd gedrag in de laatste fase. De auto informeert, waarschuwt en beperkt waar nodig het vermogen – zonder abrupt of gevaarlijk uit te vallen.

Angst om met een EV ‘zomaar ineens’ stil te vallen is dan ook ongegrond. Het risico op echte uitval is – mits je oplet – kleiner dan bij een brandstofauto. En wie tóch stilvalt, hoeft niet bang te zijn voor schade of onherstelbare problemen.

Dit artikel verscheen als eerste op: evupdate.nl

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *