
Het B-segment voor elektrische auto’s is volop in beweging én groei. De Renault ZOE trapte dit segment ruim tien jaar geleden af en groeide uit tot een Europese verkooptopper. Later volgden de Opel Corsa Electric en Peugeot e-208, die de lat in dit formaat een stukje hoger legden. Sinds kort staat ook de Citroën ë-C3 in de showroom als nieuwe prijsbreker in het B-segment. Vanuit China is er concurrentie in de vorm van de Dongfeng Box en BYD Dolphin Surf. Laten we ook de behoorlijk populaire Hyundai Inster niet vergeten. Die laatste valt dan wel in het A-segment, maar biedt door zijn hoogte min of meer net zo veel ruimte.
De Renault 5 is sinds dit voorjaar op de Europese wegen te zien en is inmiddels onze eigen duurtestauto. Onlangs opende Nissan de orderboeken voor de elektrische Micra: heel nauw verwant aan de Renault 5, maar nog niet in productie en dus nog niet te testen. Tijd voor een vergelijking – op papier én in de praktijk.
Renault 5 E-Tech Electric
De Renault 5 E-Tech Electric rijdt al enkele maanden rond. In onze duurtest zien we verbruiken rond de 15 kWh/100 km; daarmee blijft de auto in dagelijks gebruik dicht bij zijn officiële WLTP-waarden. De 120 pk-versie voelt vlot genoeg, de 150 pk-versie nog overtuigender. De topsnelheid ligt (behalve bij de Five) op 150 km/u en de 0–100 km/u-tijden komen overeen met de fabrieksopgave: 9,0 s (120 pk) en 8,0 s (150 pk). Het WLTP-bereik is respectievelijk 312 en 410 km.
Belangrijk detail: de uitgeklede instapversie Five (95 pk, 40 kWh) heeft géén mogelijkheid voor snelladen (ook niet optioneel) en ook geen warmtepomp. Vanaf de Evolution wordt 80 kW DC-snelladen (zoals het eigenlijk hoort) standaard, maar een warmtepomp ontbreekt daar nog. Pas bij de Techno en hoger (Iconic Cinq, Roland-Garros) wordt de warmtepomp standaard meegeleverd.
Nissan Micra
De elektrische Nissan Micra is nu te bestellen. De basis is meteen volwassen: 120 pk met een 40 kWh-accu (317 km WLTP) en 150 pk met een 52 kWh-accu (416 km WLTP). De topsnelheid bedraagt 150 km/u; 0–100 km/u in 9,0 s (40 kWh) of 8,0 s (52 kWh). Snelladen kan met 80 kW (40 kWh) of 100 kW (52 kWh).
Alle versies van de Micra hebben standaard een warmtepomp en actief accuthermomanagement. Daarmee positioneert Nissan de Micra qua basisuitrusting duidelijk wat hoger. Zelfs de Engage heeft 18-inch wielen, automatische airco, een achteruitrijcamera en basis-ADAS. Vanaf de Advance komen stoel- en stuurverwarming, dubbele schermen en Google-integratie standaard mee.
Vergelijking 1: prestaties en techniek
Wie de Micra en Renault 5 naast elkaar zet, ziet dat de grote lijnen overeenkomen. Beide modellen delen hun basis, maar verschillen in accenten. Nissan maakt snelladen en warmtepomp altijd standaard. Renault biedt meer varianten, maar vraagt voor sommige essentiële opties een hogere uitvoering.
Prestaties en opladen
Model (vergelijkbare versies) |
Vermogen |
Accu |
WLTP-bereik |
0–100 km/u |
Top |
Laden AC/DC |
Renault 5 Evolution/Techno/Iconic |
120 pk |
40 kWh |
312 km |
9,0 s |
150 km/u |
11 kW / 80 kW |
Nissan Micra Engage/Advance |
120 pk |
40 kWh |
317 km |
9,0 s |
150 km/u |
11 kW / 80 kW |
Renault 5 Evolution/Techno/Iconic/RG |
150 pk |
52 kWh |
410 km |
8,0 s |
150 km/u |
11 kW / 100 kW |
Nissan Micra Advance/Evolve |
150 pk |
52 kWh |
416 km |
8,0 s |
150 km/u |
11 kW / 100 kW |
Overeenkomsten en verschillen
- Bij de 40 kWh-versies zijn de prestaties vrijwel gelijk, maar bij Nissan is snelladen én een warmtepomp altijd standaard. Renault levert snelladen ook standaard (behalve bij de instapversie Five), maar pas bij Techno en hoger krijg je een warmtepomp.
- Bij de 52 kWh-versies zijn de cijfers bijna identiek. Micra claimt iets meer WLTP-bereik, de Renault 5 scoort in de praktijk gunstig op efficiëntie.
Vergelijking 2: uitvoeringen, prijzen en uitrusting
Renault kiest voor veel varianten (Evolution, Techno, Iconic Cinq, Roland-Garros) en een scherpe instapprijs (Five). Nissan beperkt de keuze tot drie uitvoeringen, maar maakt die vanaf het begin compleet uitgerust.
Model & uitvoering |
NL-prijs |
Vermogen/accu |
Snelladen |
Warmtepomp |
Stoel-/stuurverw. |
Opvallend |
Renault 5 Evolution (40 kWh) |
€27.990 |
120 pk / 40 kWh |
Ja (80 kW) |
Nee |
Optioneel |
basis-ADAS, 10” OpenR Link |
Renault 5 Techno (40 kWh) |
€29.990 |
120 pk / 40 kWh |
Ja (80 kW) |
Ja |
Optioneel |
groter infotainment, Google built-in |
Renault 5 Iconic Cinq (40 kWh) |
€31.490 |
120 pk / 40 kWh |
Ja (80 kW) |
Ja |
Ja |
design-details, luxe afwerking |
Nissan Micra Engage (40 kWh) |
€29.590 |
120 pk / 40 kWh |
Ja (80 kW) |
Ja |
Nee |
18” wielen, camera, Lane Departure |
Nissan Micra Advance (40 kWh) |
€31.590 |
120 pk / 40 kWh |
Ja (80 kW) |
Ja |
Ja |
Google-navi, 2×10,3″ schermen |
Renault 5 Evolution (52 kWh) |
€30.990 |
150 pk / 52 kWh |
Ja (100 kW) |
Nee |
Optioneel |
meer vermogen, basisuitrusting |
Renault 5 Techno (52 kWh) |
€32.990 |
150 pk / 52 kWh |
Ja (100 kW) |
Ja |
Optioneel |
uitgebreid ADAS |
Renault 5 Iconic/Roland-Garros (52 kWh) |
€34.490–35.990 |
150 pk / 52 kWh |
Ja (100 kW) |
Ja |
Ja |
premium afwerking |
Nissan Micra Advance (52 kWh) |
€34.590 |
150 pk / 52 kWh |
Ja (100 kW) |
Ja |
Ja |
rijmodi, One-Pedal Stop |
Nissan Micra Evolve (52 kWh) |
€36.490 |
150 pk / 52 kWh |
Ja (100 kW) |
Ja |
Ja |
Harman Kardon audio, ProPILOT |
Overeenkomsten en verschillen
- 40 kWh: Renault lokt met lagere instapprijzen, maar daar zijn zaken als warmtepomp en stoelverwarming pas bij Techno en Iconic standaard. De Nissan Micra Engage heeft een iets hogere prijs, maar die heeft standaard al een warmtepomp.
- 52 kWh: Prijzen zitten dicht bij elkaar. De Micra Advance heeft hier de warmtepomp en stoelverwarming standaard, bij de Renault 5 zijn die pas vanaf Iconic inbegrepen.
- Comfortniveau: Wie bij Renault voor de Evolution kiest, moet optiepakketten aanvinken voor hetzelfde klimaatcomfort dat Nissan direct biedt.
Nu in de Renault 5 rijden, of wachten op de Nissan Micra?
Wie nú een vlot ogende B-segment EV wil rijden, kan direct in een Renault 5 stappen. De auto is immers al leverbaar, rijdt prettig en blijkt in onze duurtest ook behoorlijk efficiënt en volwassen.
De Nissan Micra zet daar een rationeel totaalpakket tegenover: in alle uitvoeringen is een warmtepomp standaard, evenals de mogelijkheid voor snelladen – iets wat naar onze mening áltijd standaard zou moeten zijn. In de hogere versies zijn bij de Micra moderne comfortopties inbegrepen die bij de Renault 5 vaak optioneel zijn.
Op papier heeft de Micra dus een aardig sterk sterk verhaal. De eerste testritten dit najaar moeten uitwijzen of de Micra de Renault 5 in de praktijk kan evenaren – of voorbijstreven. Of hij hem ook qua verkoopcijfers voorbij kan streven, hangt af van nog veel meer factoren. Zoiets is soms voorspelbaar, soms ook niet. Laten we daarom maar afwachten hoe zich dat in de nabije toekomst ontwikkelt, in plaats van koffiedik kijken.
Dit artikel verscheen als eerste op: evupdate.nl