
Xpeng naar de top, Tesla verliest leidende positie
De tevredenheid van elektrische autorijders in Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland is dit jaar flink toegenomen. Dat blijkt uit de jaarlijkse ‘EV Satisfaction Study’ van Uscale. De Net Promoter Score (NPS) – een indicator voor de bereidheid een merk aan te bevelen – steeg van 24 naar 33 punten. Dat is opvallend, omdat de verwachtingen van gebruikers tegelijkertijd hoger liggen. Vooral actieradius, laadsnelheid en digitale functies worden kritischer beoordeeld dan voorheen.
Nieuwer betekent meestal ook beter
Volgens Uscale-directeur Axel Sprenger is de trend duidelijk: “Veel nieuwe modellen hebben hun kinderziektes achter zich gelaten en presteren beter dan verwacht. De volgende uitdaging ligt vooral bij software en connectiviteit.”
Onderzoeksmethode
Om eerst duidelijk te maken hoe en bij wie het onderzoek werd uitgevoerd: De ‘EV Satisfaction Study 2025’ werd door Uscale uitgevoerd onder 5.004 bezitters van volledig elektrische voertuigen (géén plug-in hybrides) in Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland. De enquête werd online verspreid via sociale media en duurde gemiddeld 15 tot 20 minuten per deelnemer. De studie moet inzicht geven over het dagelijks gebruik, de problemen die men ondervond en de ervaringen en verwachtingen rond EV-specifieke functies.
Grote verschillen tussen merken
De tevredenheid verschilt sterk per merk.
- Xpeng voert voor het eerst de ranglijst aan, gevolgd door Porsche en Polestar.
- Tesla zakt na jarenlange dominantie terug naar plaats vijf. De daling hangt samen met een minder concurrerende laadsnelheid en een verslechterd merkimago, mede door het publieke optreden van CEO Elon Musk.
- Aan de onderkant van de ranglijst staan Peugeot, MG en Opel met lage aanbevelingsscores.
- Ford en BYD tonen juist een duidelijke stijging in tevredenheid.
Chinese merken laten een verdeeld beeld zien: waar Xpeng en NIO hoge scores halen, blijven Smart en MG juist achter. De Europese volumemerken verbeteren wel, maar kampen nog met softwareproblemen en matige app-functionaliteit. Onderstaand een overzicht van de merktevredenheid, met de merken gesorteerd op beste->laagste waardering.
Merk |
NPS & positie |
Sterke punten |
Zwakke punten |
Xpeng |
Hoogste NPS (positie 1) |
Bereik, laadsnelheid, verbruik |
Routenavigatie nog beperkt |
Porsche |
Top 3 |
Zeer hoge laadsnelheid, verbeterd bereik |
Hogere verbruikswaarden bij sportieve rijstijl |
Polestar |
Top 3 |
Bedieningsconcepten, software, routeplanning |
Gemiddeld bereik en relatief hoog verbruik |
Tesla |
Positie 5 (dalend) |
Groot netwerk, bedieningsgemak |
Lagere laadsnelheid, merkimago onder druk |
Ford |
Stijgend |
Laadsnelheid en bereik (Explorer) |
Problemen met voertuig-app |
BYD |
Stijgend |
Connectiviteit, software, routeplanning |
Laadsnelheid moet verbeteren |
NIO |
Boven gemiddeld |
Software en connectiviteit, bediening |
Hoog verbruik, matige laadsnelheid |
BMW |
Middenmoot |
Bedieningsconcepten, software |
Bereik en laadsnelheid onder gemiddeld |
Volkswagen |
Licht verbeterd |
Verbeterd bereik en laadsnelheid (ID.7) |
Connectiviteit en routeplanning blijven zwak |
Hyundai / Kia / Genesis |
Sterk in laadsnelheid |
Hoge laadsnelheid |
Routeplanning niet concurrerend |
Mercedes |
Goed |
Software en bediening |
EQA/EQB minder bereik en laadsnelheid |
Mini |
Verbeterd |
Goede efficiëntie, verbeterde software |
Lage laadsnelheid, beperkt bereik |
Renault |
Gemiddeld |
Bedieningsconcepten, connectiviteit |
Trage laadsnelheid en storende app-problemen |
Volvo |
Gemiddeld |
Routenavigatie |
Hoog verbruik en softwareproblemen |
Audi |
Gemiddeld |
Nieuw A6/Q6 e-tron met beter bereik en laadsnelheid |
Software- en app-problemen |
Skoda |
Verbeterd |
Nieuwe Elroq met betere software |
App en routeplanning blijven zwak |
Fiat |
Laag |
Laag verbruik |
Connectiviteit en lademanagement |
Cupra |
Gemiddeld |
Stabiele basisfuncties |
Grote software- en connectiviteitsproblemen |
Smart |
Laag |
Geen uitgesproken sterke punten |
Software, connectiviteit en routeplanning |
MG |
Laag |
Lage aanschafprijs (buiten studiecontext) |
Software- en connectiviteitsproblemen |
Peugeot / Opel (Stellantis) |
Laagste groep |
Geen duidelijke EV-specifieke pluspunten |
Problemen met software en connectiviteit |
Bereik en laadsnelheid verbeteren
Het daadwerkelijke rijbereik van elektrische auto’s blijft een belangrijk discussiepunt. De helft van de respondenten meldt inmiddels een bereik (in de zomer) van meer dan 400 km, tegen 38% vorig jaar. Ook de laadsnelheden verbeteren: 75% van de voertuigen haalt een DC-laadvermogen van 150 kW of meer.
Toch dalen de waarderingsscores voor laadsnelheid licht. Dat komt doordat de verwachtingen sneller stijgen dan de technische vooruitgang. Waar vorig jaar 71% een laadsnelheid van 150 kW ‘zeer goed’ vond, is dat nu 65%.

Software en connectiviteit blijven pijnpunt
Ondanks de technische vooruitgang blijven software en connectiviteit de zwakke plek. Welgeteld 46% van de gebruikers ervaart problemen met de voertuig-app of de connectiviteitsdiensten. De klachten lopen uiteen van trage reactietijden en instabiele verbindingen tot ontbrekende functies.
Daarnaast noemen veel rijders het geluidscomfort en de logica van EV-specifieke functies, zoals regeneratief remmen en display-instellingen, als verbeterpunten. Ook het laadmanagement en de navigatie met laadplanning worden regelmatig genoemd als bron van frustratie.
Verwachtingen stijgen sneller dan de techniek
In de EV-markt leidt vooruitgang niet automatisch tot tevredenheid, zo blijkt uit dit onderzoek. Veel autofabrikanten boeken flinke stappen in bereik en laadsnelheid, maar gebruikers willen meer – vooral als het gaat om intuïtieve bediening, storingsvrije software en betrouwbare apps.
De studie van Uscale laat zien dat technische verbetering alleen niet volstaat. Het gaat om het totaalplaatje: comfort, eenvoud, rust én vertrouwen in de digitale functies. Voor fabrikanten betekent dat onder anderen dat wie tevreden klanten wil, óók de laatste software-updates op orde moet hebben.
Dit artikel verscheen als eerste op: evupdate.nl