
Eerste megawattladers in Europa
Ionity wordt de eerste Europese snellaadexploitant die het nieuwe HYC1000-systeem van Alpitronic in gebruik neemt. De laadinstallaties bieden tot 600 kilowatt per voertuig en vormen de eerste commerciële toepassing van ‘megawatt’ laden op Europese schaal. De uitrol moet in de tweede helft van dit jaar van start gaan. Komende maand zal er al een uitgebreide validatie op het testterrein van Ionity nabij München plaats vinden.
Wat is de HYC1000?
Het HYC1000-systeem van Alpitronic werd eerder dit jaar gepresenteerd en bestaat uit een centraal ‘Power Cabinet’ dat tot 1 megawatt aan vermogen levert. Dat vermogen wordt verdeeld over maximaal vier laadzuilen, die elk twee laadpunten bieden. In totaal kunnen dus acht voertuigen tegelijkertijd laden. De verdeling van het laadvermogen gebeurt dynamisch: als er minder voertuigen laden, kan één EV tot 600 kW ontvangen – mits deze daarvoor geschikt is.
Hoewel de meeste personenauto’s nog lang niet zulke vermogens aankunnen, zijn er wel toepassingen in zicht. Denk aan elektrische vrachtwagens, langeafstandsbussen en enkele (toekomstige) modellen van autofabrikanten als Porsche, Lucid en Xpeng. Ook andere merken zoals Zeekr en BYD hebben elektrische auto’s met hoge DC-laadsnelheden aangekondigd.

Intelligente vermogensverdeling
Een belangrijk voordeel van het nieuwe systeem is de flexibele vermogensverdeling. Dankzij deze ‘load balancing’ kan het beschikbare vermogen efficiënter worden ingezet. Zo worden piekbelastingen verminderd en kunnen voertuigen sneller doorstromen, zelfs bij grote drukte op het laadplein.
Voor reguliere EV-rijders betekent dit dat de wachttijd afneemt en de laadsnelheid stabieler is, ook als meerdere auto’s aan de laadzuilen staan. Daarnaast maakt het modulaire ontwerp het onderhoud eenvoudiger: bij een storing hoeft niet het gehele station offline.

Strategische keuze van Ionity
De samenwerking met Alpitronic past in Ionity’s strategie om zijn netwerk niet alleen uit te breiden, maar ook klaar te maken voor de toekomst. Volgens CEO Jeroen van Tilburg is het van belang dat laadtechnologie gelijke tred houdt met de ontwikkelingen in voertuigen: “Met deze nieuwe laders bieden we klanten straks een van de snelste laadervaringen in Europa.”
Alpitronic-ceo Philipp Senoner benadrukt de schaalbaarheid van het systeem: “Onze HYC1000 maakt grootschalig snelladen mogelijk, zonder in te leveren op efficiëntie of betrouwbaarheid.”
Wie volgt?
Hoewel Ionity de primeur heeft, is het waarschijnlijk dat ook andere exploitanten zoals Fastned of EnBW interesse zullen tonen. Alpitronic is al jaren leverancier van snelladers aan diverse laadexploitanten. Het ligt dus voor de hand dat deze technologie op termijn nog veel breder beschikbaar zal zijn.
Voorlopig is Ionity de eerste die de stap zet naar megawattladen in de praktijk. En hoewel de volledige voordelen pas later echt voelbaar zullen zijn, is de boodschap duidelijk: de laadinfrastructuur wordt nu al voorbereid op de e-mobiliteit van de (nabije) toekomst.
Dit artikel verscheen als eerste op: evupdate.nl