
Wie tegenwoordig in een moderne EV stapt, krijgt meer dan alleen een stille aandrijflijn en een snellaadfunctie. De cockpit is een digitaal verlengstuk geworden van je dagelijkse routine, met apps, assistenten en infotainment. Google gaat daarin een stap verder. In een opvallende stap brengt het techbedrijf zijn AI-assistent Gemini naar auto’s met ‘Google built-in’ — de variant waarbij het infotainmentsysteem van de auto op Android OS draait, zonder tussenkomst van je smartphone.
Dat betekent: niet alleen navigeren of muziek kiezen met stemcommando’s, maar ook volledige gesprekken voeren met een AI die je e-mails begrijpt, berichten vertaalt of helpt brainstormen voor je werk. Handig onderweg, maar vooral slim tijdens het laden. De timing is niet toevallig: op de drempel van Google I/O 2025 laat het bedrijf zien dat de strijd om het dashboard serieus is geworden — met AI als volgende troef.

AI-assistentie onderweg
Google voegt zijn nieuwe AI-assistent toe aan auto’s met Google built-in. Bestuurders kunnen straks veel meer taken uitvoeren met natuurlijke spraak, zonder specifieke commando’s. Denk aan berichten sturen in een andere taal, het terugvinden van agenda-items of het opvragen van informatie uit e-mails — allemaal met een simpele spraakopdracht, zonder je handen van het stuur te halen.
Daarmee verschuift de rol van de auto van vervoermiddel naar verlengstuk van je digitale dagindeling. Google belooft een “meer productieve en plezierige rijervaring”, maar de belangrijkste winst zit in gemak: minder gedoe, meer doen.
Niet alleen spraak, maar ook context
Met de introductie van Gemini Live introduceert Google ook een conversatiestand. In plaats van simpele opdrachten kun je gewoon een gesprek voeren met Gemini. Wie onderweg een lastige vergadering moet voorbereiden of gewoon wat ideeën wil ordenen, kan er dan letterlijk mee gaan brainstormen. Handig voor onderweg — of wanneer je stilstaat in de laadzone. Of wanneer de verveling of ergernis in de file toeslaat.
De assistent begrijpt bovendien context en voorkeuren. Wie bijvoorbeeld altijd in het Spaans naar een specifieke collega wil berichten, hoeft dat maar één keer te zeggen. Gemini onthoudt het voortaan zelf. Ook vertalen gebeurt automatisch.
Interessant tijdens laadpauzes
Hoewel je Gemini niet nodig hebt om te rijden, wordt de AI vooral handig op momenten dat je níet rijdt. Tijdens het laden, wachten of parkeren verandert het infotainmentsysteem in een slim werk- en ontspanningsplatform. Google breidt tegelijk ook het aanbod van video- en game-apps uit — wat stilstand verandert in gebruikstijd.
EV-rijders hebben hier extra profijt van. Laadsessies van 15 tot ruim 30 minuten zijn immers vrij normaal. De tijd waarin je voorheen naar je telefoon greep, kun je nu benutten via het scherm in je auto. Gemini zoekt relevante info, beantwoordt vragen of helpt bij het plannen van de rest van je dag. Of zoekt iets interessants om te kijken of te lezen voor je op. Of helpt bij het maken van
Alleen voor auto’s met Google built-in — voorlopig
In eerste instantie komt Gemini alleen beschikbaar voor auto’s met Google built-in, zoals de Volvo EX30 en de nieuwe Renault 5. Android Auto — dat afhankelijk is van een gekoppelde smartphone — krijgt Gemini op een later moment. Een bewuste keuze van Google, vermoedelijk vanwege de diepere systeemintegratie die nodig is voor spraakherkenning, app-koppelingen en contextbewustzijn.
Ook de digitale autosleutel wordt verder uitgerold. Merken als Audi, Volvo en Polestar ondersteunen straks de mogelijkheid om je auto te openen, starten of delen via je Android-smartphone — zonder fysieke sleutel.
Handige gimmick, maar ook onderdeel van slimme strategie
In een markt waar merken als Tesla hun eigen software bouwen, Apple aan een dashboardrevolutie werkt, ChatGPT zijn intrede maakt in infotainmentsystemen en Chinese merken ook steeds meer inzetten op AI, moet Google meebewegen. Gemini in de auto is dus niet alleen een handige gimmick, maar een strategische uitbreiding van Google’s ecosysteem. Google wil niet alleen in je huis of op je telefoon zitten — maar ook in je auto.
Of de gebruiker daar direct iets van merkt, hangt af van de uitvoering. Spraakbediening valt of staat met nauwkeurigheid en snelheid. AI mag dan hip zijn — als het systeem hapert, slaat de irritatie snel toe en dan gebruik je het niet meer. Maar met Gemini mikt Google duidelijk op een toekomst waarin het scherm in je dashboard net zo belangrijk wordt als het scherm in je hand.
Dit artikel verscheen als eerste op: evupdate.nl