Electra opent aanval op de Duitse laadmarkt

Een opmerkelijke tijd voor wie met een elektrische auto door Duitsland rijdt. Met de opening van de eerste eigen snellaadparken zet de Franse snellaadprovider Electra niet alleen een nieuwe standaard qua tarief, maar zet het de gevestigde orde op scherp. Een tarief van 49 cent per kWh voor snelladen tot 400 kW. Een prijs die sinds de uitrol van grootschalige snellaadinfrastructuur in Duitsland eigenlijk bijna niet meer is gezien.

Nou ja, Jet Strom hanteert ook die 49 cent per kWh. Voor Fastned en Ionity is 69 cent de norm al biedt Ionity voor abonnees wel beduidend lagere tarieven. Maar EnBW, een van de grote jongens bij onze oosterburen, berekent ook tarieven die schommelend tussen de 59 en 69 cent. De Franse nieuwkomer zet dus aardig de toon.

Marktaandeel pakken met lagere prijs

Dat is niet toevallig, maar een bewuste strategie om snel een significant stukje van de markt te veroveren.  Electra, in Frankrijk inmiddels een bekende naam voor wie wel eens bij een hypermarkt snellaadt, pakt de Duitse markt aan met de precisie van een scale-up en het kapitaal van een investeerder. Het bedrijf investeert fors in de bouw van moderne snellaadhubs met minimaal zes tot twaalf laadpunten per locatie, ruime overkappingen, goede verlichting en beveiliging. Het zijn niet de ‘laadzuiltjes achteraf’ waar veel Duitsers nog altijd hun neus voor ophalen en vaak ook doodleuk hun ICE voor parkeren. Electra wil schaal maken, en tegelijk service bieden op een niveau dat Duitse consumenten gewend zijn van hun premium tankstations.

Prijsbreker uit Frankrijk – met een doel

In gesprekken met Duitse media benadrukt Paul Tonini, CEO van Electra Duitsland, dat het vooral draait om transparantie en eerlijkheid. “Wij geloven dat laden net zo vanzelfsprekend moet zijn als tanken. Zonder startkosten, zonder kleine lettertjes. Gewoon een helder tarief per kWh, altijd en overal.” De gekozen prijsstelling – direct ruim tien cent onder de goedkoopste concurrent – legt de lat hoog. Maar het is geen stuntprijs voor een paar weken: Electra wil het nieuwe normaal zetten, zo klinkt het.

De strategie is herkenbaar voor wie de Franse laadmarkt volgt. Daar wist Electra de afgelopen drie jaar pijlsnel te groeien door te investeren in premium locaties met hoge zichtbaarheid en betrouwbaarheid. De laadhubs zijn standaard voorzien van snellaadpunten tot 400 kW, koeling voor de laadkabels en duidelijke statusinformatie via de app. Dezelfde formule wordt nu uitgerold bij onze oosterburen, met een focus op locaties aan belangrijke uitvalswegen, bij grote retailcentra en op drukke grensovergangen.

Electra zet Duitse laadtarieven op scherp

Wat hebben de Nederlandse EV-rijders daaraan?

Voor Nederlandse EV-rijders is de stap van Electra allesbehalve abstract. Wie regelmatig via Duitsland naar Zuid-Europa rijdt, weet dat de laadtarieven daar tot nu toe structureel hoger liggen dan in Nederland of België. Wie de grens overgaat bij Venlo, Arnhem of Enschede ziet de tarieven bij Fastned en Ionity vrijwel direct stijgen. De oplossing ligt vaak in een abonnement, maar niet iedereen wil of heeft dat. En waarom zou je ook aan zulke ‘voorkeursdingen’ mee willen doen? Tarieven moeten gewoon transparant en gelijk zijn.

Met het nieuwe prijsniveau van Electra – en van Jet Strom – wordt ad-hoc snelladen op de Autobahn ineens beduidend voordeliger. Daarbij is de toegankelijkheid groot: laden kan met alle gangbare laadpassen, creditcard, Apple Pay of rechtstreeks via de Electra-app. Voor vakantiegangers en zakelijke rijders betekent dit dat de route richting München, Salzburg of Milaan niet langer gelijkstaat aan forse laadkosten.

Komt er een prijzenslag?

De vraag is of andere aanbieders snel volgen. In de afgelopen maanden werd de Duitse markt al wat competitiever, met TotalEnergies, Aral Pulse en EnBW als opvallende uitdagers. Maar geen van deze partijen durfde zo’n scherpe prijs aan. “De prijzenslag is begonnen, maar het is de vraag hoe lang het duurt voor de grote energiebedrijven reageren,” stelt een marktanalyse van Edison Media. “De consument is nu gewend aan hogere tarieven, maar wie eenmaal goedkoper kan laden zal niet snel terugschakelen.”

Voor de grote netwerken als Ionity en Fastned betekent dit dat hun premiumpositionering – met locaties aan snelwegen, veel laadpunten en betrouwbare uptime – onder druk komt te staan. Tegelijk kunnen ze zich onderscheiden met bijvoorbeeld loyaliteitsprogramma’s, vaste klantkortingen of meer integratie met mobiliteitsdiensten. Toch is duidelijk dat het tijdperk van bijna 70 cent per kWh onder druk staat, zeker nu Duitsland de grens van 1,5 miljoen stekkerauto’s passeert en de laadvraag verder toeneemt.

Techniek, gemak en service

Electra speelt de kaart van eenvoud én techniek. De laadhubs zijn ontworpen voor EV’s met 800 volt-architectuur, zoals de nieuwste modellen van Hyundai, Kia, Porsche en Audi. Snelladen tot 400 kW is mogelijk, en dankzij actieve koeling van de laadkabels blijven laadsnelheden ook tijdens drukke momenten op peil. Realtime beschikbaarheid van laadpunten wordt via de Electra-app getoond, en betalingen zijn volledig contactloos.

Veiligheid krijgt extra aandacht: elke locatie is voorzien van 24/7 camerabewaking en goede verlichting. Voor klanten is er geen starttarief, geen transactiekosten en geen toeslagen voor piekuren – alleen betalen voor wat je daadwerkelijk laadt.

Tijdslot op laadhub reserveren

Een bijzonder aspect waarmee Electra een unieke USP heeft: je kunt via de Electra-app ook een tijdslot bij een laadpark reserveren. Zo ben je er zeker van dat je niet hoeft te wachten. Een slim initiatief.

Groeiambitie en Europese uitrol

Electra’s plannen in Duitsland zijn ambitieus: binnen twee jaar moeten er 200 locaties operationeel zijn, waarvan ruim 50 nog voor het einde van dit jaar. De schaalgrootte maakt het voor het bedrijf mogelijk om scherp in te kopen en te investeren in snellaadinfrastructuur die voldoet aan de wensen van de moderne EV-rijder. Tegelijk is Duitsland pas het begin: Electra kondigt aan dat het bedrijf de komende jaren in meerdere Europese landen actief wil worden. “We zien dat de vraag naar snel, betrouwbaar én betaalbaar laden overal groeit,” aldus Tonini. “De infrastructuur moet mee, maar het prijsniveau ook.”

Het effect van deze stap laat zich raden: meer concurrentie, meer transparantie en vooral meer keuze voor de consument. Daarmee brengt Electra niet alleen een scherp tarief, maar dwingt het de gevestigde orde tot beweging. Misschien barst er in Duitsland wel een soort van prijzenslag los. De consument mag daar – op de korte termijn althans – blij mee zijn. Maar de enorme investeringen in de laadinfrastructuur moeten hoe dan ook terugverdiend worden.

Dit artikel verscheen als eerste op: evupdate.nl

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *