
Een Ford E-Transit is al lang geen bezienswaardigheid meer. Maar wat als een camperbouwer die basis gebruikt om een volledig fossielvrij studiemodel te bouwen – inclusief zonnepanelen, warmtepomp, inductiekookplaat en een opbouw van vlasvezel? Met de e.home Eco laat Dethleffs zien hoe de elektrische camper ook op systeemniveau efficiënter kan worden. Geen designshow of beursstand – ook al kunnen we hem ongetwijfeld later deze zomer op de Caravan Salon in Düsseldorf bewonderen – maar een rijdend prototype waarmee Dethleffs onderzoekt waar je als camperaar energie verliest – en waar je kunt besparen.
Ford E-Transit als basis, met een extra gladde opbouw
De e.home Eco is technisch gebaseerd op de bekende Ford E-Transit met 135 kW elektromotor, een accupakket van 68 kWh en een WLTP-bereik van 240 kilometer. Standaard dus – maar alles daaromheen is wél bijzonder. Nou ja, voor camperbouwers in ieder geval. EV-fabrikanten weten inmiddels precies hoe ze het laatste beetje onnodige luchtweerstand aan moeten pakken maar bij camperbouwers ligt de focus én expertise op een ander vlak.
Maar het is Dethleffs gelukt om de opbouw van deze camper verregaand aerodynamisch te optimaliseren. Geen klassieke aan de zijkant uitstekende koker van een luifel, geen satellietontvanger, en ook geen dakluiken of fietsenrekken. Zelfs de buitenspiegels zijn vervangen door camera’s. Ook de overgang tussen cabine en opbouw is doorgetrokken in een glad geheel, met geïntegreerde zonnepanelen.
De totale luchtweerstand daalt daardoor aanzienlijk, iets wat in de camperbranche – zeker bij de zogenaamde halfintegraal campers – zelden een prioriteit is. Volgens Dethleffs gaat er bij de meeste campers in de praktijk veel winst verloren aan windgeruis, turbulentie rond de opbouw en overgewicht.
Fossielvrij – ook bij stilstand
De elektrische aandrijving is maar een deel van het verhaal. De e.home Eco is volledig gasloos en gebruikt elektriciteit voor álle boordfuncties. Een speciale warmtepomp van Truma verzorgt verwarming én koeling, koken gebeurt op inductie, warm water komt uit een elektrische boiler. Voor de stroomopwekking zijn zonnepanelen op drie posities gemonteerd: dak, zijkant en de overgang tussen cabine en opbouw. Samen leveren die panelen een piekvermogen van 1.700 watt.
Om het energieverbruik te minimaliseren is de camper ook intern aangepast. Dat woord is een understatement want de wanden bestaan bijvoorbeeld uit vlasvezel met een PET-kern, die beter isoleert dan glasvezelpanelen. De onderdelen van het interieuronderdelen zijn gemaakt van geëxpandeerd maïs (popcornplaat), de isolatie van schapenwol en op de vloer ligt linoleum, allemaal zo licht mogelijk en zonder chemische nabehandeling.
Niet voor de verkoop
Dethleffs zet met deze camper nadrukkelijk geen verkoopmodel neer. De e.home Eco is een rijdend proefkonijn: een rijdend laboratorium om materialen, installaties en energiebeheer in realistische omstandigheden te testen.
De verwachting is dat losse onderdelen – zoals de aerodynamische opbouw, fossielvrije verwarming of specifieke lichtgewichtpanelen – uiteindelijk ook hun weg vinden naar een toekomstige serieproductie.
Holistische aanpak voor het meeste effect
Niet specifiek van deze camper, maar van een geheel nieuwe reeks. Voor de EV-rijder – die doorgaans vooral let op prestaties, design, efficiëntie en actieradius – is het basisvoertuig van deze camper allesbehalve bijzonder. Maar het studiemodel is op zich wél interessant, omdat we hiervan kunnen leren dat er ook in die sector terdege aan ons klimaat wordt gedacht.
Interessant, omdat Dethleffs verder kijkt dan alleen de aandrijving. Ook die is belangrijk, maar zolang je bij campers alleen kijkt naar ‘elektrische motor erin’, blijf je hangen in een zwaar, inefficiënt concept. Door een holistische aanpak waarbij je ook de opbouw, het energiegebruik en de materiaalkeuze opnieuw bekijkt, bereik je veel meer en wordt duurzaam reizen met de camper pas echt zinvol.
Dit artikel verscheen als eerste op: evupdate.nl