
Supersnel opladen met 1.000 kilowatt
BYD heeft bevestigd dat het zijn ultrakrachtige Megawatt Flash Charging-technologie ook in Europa gaat uitrollen. Daarmee wil de Chinese fabrikant het laadtempo voor elektrische auto’s naar hetzelfde niveau tillen als tanken: binnen enkele minuten weer honderden kilometers bereik. De eerste stations schijnen al in voorbereiding te zijn. Uiteraard komen die eerst in strategische markten zoals Duitsland, Nederland en Scandinavië.
Met een laadvermogen tot 1.000 kilowatt – dubbel zo veel als Tesla’s V4-laders en fors boven de nieuwe 600 kW-laders van Ionity – kiest BYD nadrukkelijk voor technologische voorsprong. Tegelijkertijd is het ook een strategische zet: door niet alleen auto’s, maar ook de bijbehorende infrastructuur te leveren, wil BYD zich definitief vestigen als volwaardig merk op de Europese markt.
Snelladen met 2 kilometer per seconde
Een oplaadsnelheid van twee kilometer per seconde. Dat is de belofte van BYD’s nieuwe Megawatt Flash Charging-systeem, aangedreven door 1.000 volt en 1.000 ampère. We schreven er een paar maanden geleden al over. In de praktijk betekent dat: 400 kilometer extra bereik in 5 minuten laden. Daarmee is het op papier de snelste massaproductie-laadtechnologie ter wereld. In theorie hebben de laadzuilen zelfs een maximale uitgangscapaciteit van 1.360 kW.
Maar de auto’s moeten daar natuurlijk wel geschikt voor zijn. BYD heeft daar een nieuwe architectuur voor ontwikkeld die geschikt is voor een maximale laadsnelheid van 1000 kW. De eerste modellen met deze techniek zijn de Han L en Tang L, die nu al te reserveren zijn in China. Of en wanneer deze voertuigen naar Europa komen is nog niet bekend, maar de benodigde infrastructuur wordt hier alvast voorbereid. Daarmee ligt het voor de hand dat ook de Europese modellen spoedig zullen volgen.
BYD EV’s krijgen 1000V-architectuur
De kern van de technologie is het zogeheten Super e-Platform, een nieuwe 1000V-architectuur die álle voertuigsystemen op hoogspanning laat draaien: van accu tot airco. Daarmee worden verliezen beperkt en laadtijden drastisch verkort.
De bijbehorende Flash Charging Battery bevat ultrasnelle ionenkanalen en een intern ontwerp dat de weerstand met 50% verlaagt. De laadsnelheid bedraagt 10C, en de laadstroom loopt op tot 1.000 ampère – beide wereldrecords volgens BYD.
Ook de aandrijving krijgt een update: een 30.000 tpm elektromotor met een piekvermogen van 580 kW en een topsnelheid van boven de 300 km/h. Voor de vermogensoverdracht ontwikkelde BYD zelf siliciumcarbide-chips met een spanningsbestendigheid tot 1.500 volt – eveneens een primeur.

Europees laadnetwerk in opbouw
In China wil het bedrijf 15.000 stations bouwen. Daarvan zijn er al enkele honderden in bedrijf. In Europa bevindt de uitrol zich nog in de planningsfase. BYD heeft aangekondigd binnen de komende twaalf maanden te starten met de uitrol van megawattlaadstations in Europa, te beginnen in markten waar het merk al actief is, waaronder Nederland, Duitsland en Scandinavië. Naar het schijnt zijn er al “honderden” in voorbereiding.
Tussen Ionity en Tesla in
Met deze zet manoeuvreert BYD zich tussen Tesla en Ionity in – en mikt direct op een hoger segment. Tesla’s nieuwe – maar nog vrij zeldzame – V4 Superchargers gaan tot 615 kW en Ionity heeft heel recent – dat nieuws behandelen we in een ander artikel – de komst van 600 kW-laders aangekondigd. Maar BYD legt de lat dus nog een stukje hoger.
En, net als Tesla, bouwt BYD het hele ecosysteem zelf, van chip tot laadzuil. Dat levert schaalvoordelen op én betrouwbaarheid. De strategie is duidelijk: BYD wil niet afhankelijk zijn van derden, en kiest voor een ‘kant-en-klare’ oplossing.
Breekijzer
Voor BYD is dit meer dan een technologisch hoogstandje. De Chinese (bedrijfs)autofabrikant wil een serieus marktaandeel in Europa veroveren. Dat lukt tot nu toe niet door uitsluitend elektrische auto’s aan te bieden.
Men ziet dat het Supercharger-netwerk een van de voornaamste USP’s van Tesla is en gaat de eigen laadinfrastructuur – met die veel hogere laadsnelheid – als een soort van breekijzer gebruiken om ook op een andere manier de concurrentie aan te gaan met het Amerikaans merk.
En aangezien ook de auto’s van BYD geschikt worden gemaakt voor deze hoge laadsnelheid, gaat de concurrentie op meerdere fronten.
Dit artikel verscheen als eerste op: evupdate.nl