Nederlandse en Franse EV-verkopen blijven iets achter

De Europese verkoop van volledig elektrische auto’s is in september met 20 procent gestegen ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar. Dat blijkt uit cijfers van de Europese autobrancheorganisatie ACEA. In totaal werden 167.586 BEV’s geregistreerd, goed voor een marktaandeel van 16,1 procent over de eerste negen maanden van 2025.

De groei is breed zichtbaar, maar niet overal even sterk. Duitsland noteerde een stijging van ruim 38 procent, België kwam uit op +12 procent en Nederland groeide over de periode van januari tot en met september bescheidener met 3,9 procent. Vorige maand was er zelfs een kleine daling. Frankrijk herstelde in september met een plus van 11 procent, maar blijft op jaarbasis ook iets achter.

Groei elektrische auto’s boven de markt

De totale Europese automarkt groeide in september met 10 procent. Dat zal de branche waarderen, want de afgelopen jaren gaat het niet bepaald naar wens. De BEV’s groeien twee keer zo snel als de markt zelf, zo laten de cijfers zien. Hybrides blijven vooralsnog de grootste aandrijflijncategorie, met 34,7 procent marktaandeel. Benzine- en dieselmodellen zakken samen naar 37 procent.

Volgens de cijfers van ACEA verloopt de transitie gestaag, maar nog niet snel genoeg om de doelstelling voor 2035 te halen. De organisatie wijst daarbij op het verschil in laadinfrastructuur tussen lidstaten: waar Nederland en Duitsland inmiddels een dicht netwerk van DC-laders kennen, blijft Zuid- en Oost-Europa achter.

Tesla zakt, SAIC stijgt

Binnen de merkenstatistiek is de herschikking duidelijk. Het verbaast niemand meer dat Tesla dit jaar flink inlevert. De Europese registraties daalden met bijna 40 procent in ten opzichte van vorig jaar. Het Amerikaanse merk blijft wel marktleider bij de elektrische auto’s, maar de concurrentie uit Azië én Europa neemt duidelijk toe.

SAIC – het Chinese moederbedrijf van MG – laat bijvoorbeeld een opvallende groei zien. MG’s registraties stegen met ruim 30 procent. De betaalbare elektrische modellen van MG vinden kennelijk vrij gemakkelijk hun weg naar Europese kopers die zoeken naar een betaalbare elektrische auto met een redelijke actieradius. De pragmatische aanpak van MG/SAIC blijkt te werken: gestandaardiseerde platforms, betaalbare LFP-accu’s en een herkenbare merknaam die bij veel Europeanen vertrouwd klinkt.

Daarmee vult MG het gat tussen de vaak duurdere Europese BEV’s en de bij velen nog onbekende Chinese nieuwkomers. Ook andere Chinese merken, zoals het grote BYD, boeken winst, maar MG springt er opvallend bovenuit. Wat de cijfers van ACEA niet laten zijn, zijn de registraties van Leapmotor. Omdat dit Chinese merk samenwerkt met het grote Stellantis is dit een interessant buitenbeentje.

ACEA: EV-aandeel Europese registraties 20 procent in de plus

Techniek en infrastructuur als fundamentele groeiversnellers

De toename in registraties hangt niet alleen samen met prijsverlagingen en eventuele stimuleringsmaatregelen, maar ook met technische vooruitgang. Fabrikanten leveren grotere accupakketten zonder extra gewicht, met verbeterde celchemie en efficiëntere aandrijflijnen. De overstap naar 800V-systemen maakt laadsnelheden van meer dan 300 kW bereikbaar in steeds meer middenklassers.

Daarnaast zorgt de Europese regelgeving (zoals de AFIR-verordening) voor meer uniformiteit in laadinfrastructuur. Voor de gebruiker betekent dat minder variatie in stekkers, tarieven en laadpassen. De praktische drempels, nu er steeds vaker ad-hoc betalingen mogelijk zijn, verdwijnen langzaam. Daarnaast worden zakelijke rijders steeds vaker door hun werkgever verplicht om volledig elektrisch te gaan rijden.

Noordwest-Europa blijft koploper

Nederland, Duitsland en België zijn samen goed voor ruim 60 procent van alle Europese BEV-registraties. Dat aandeel onderstreept de invloed van fiscale prikkels, dichtheid van het laadnetwerk en aanbod van zakelijke leaseauto’s.

In Zuid- en Oost-Europa groeit de markt trager; daar remmen hogere aanschafprijzen en beperkte infrastructuur de overstap af. Toch zijn ook daar tekenen van verandering zichtbaar. Fabrikanten kondigen goedkopere modellen aan die in 2026 onder de €25.000 moeten duiken. Als de capaciteit van de laadinfrastructuur meegroeit, kan dat de volgende groeifase inluiden.

Structurele verschuiving en prijsverlaging

Met een marktaandeel van 16,1 procent is de elektrische auto allang geen niche meer, maar ook nog geen norm. Zeker niet. Maar de groei van 20 procent toont wel aan dat de overstap naar elektrisch rijden zich stabiliseert, ondanks het wegvallen van subsidies en stimuleringsmaatregelen in meerdere landen.

Bovendien is het prijssegment waarin EV’s worden aangeboden. Waar we het voorheen vooral over het (hogere) middensegment en het topsegment hadden, zijn er nu ook legio EV’s in het lagere prijssegment beschikbaar. Maar vooral het middensegment bij de SUV’s is buitengewoon sterk bezet, hier en daar spreekt men zelfs van een slagveld omdat de prijzen daar enorm aan het dalen zijn. Wie betaalbare, efficiënte en betrouwbaar ogende modellen kan leveren, kan daarin overeind blijven, maar dat zal niet voor alle merken opgaan.

Dit artikel verscheen als eerste op: evupdate.nl

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *