Na jaren gedogen is het officieel: vanaf 1 juli 2025 mag je in Nederland met rijbewijs B een elektrische bestelauto rijden tot 4250 kilo. Mits je aan een flinke lijst voorwaarden voldoet. De overheid noemt het een vrijstelling. Ik noem het vooral een gemiste kans.

Ja, het klinkt fantastisch: geen C-rijbewijs nodig, geen tachograaf verplicht, gewoon lekker elektrisch de weg op. Maar als je even inzoomt, zie je dat de regels zo beperkt zijn dat ze voor veel ondernemers nauwelijks bruikbaar zijn.

Want wat mag er nou eigenlijk echt?

Je mag niet zwaarder zijn dan 4250 kg (logisch), je mag geen aanhanger trekken (jammer), je mag alleen in Nederland blijven (begrijpelijk, maar beperkend), en je mag alleen zonder tachograaf rijden als je binnen een straal van 100 kilometer van je vestiging blijft. En dan dus ook zonder aanhanger, want dan geldt de regeling al niet meer.

Een regeling die zichzelf buitenspel zet

De meeste ondernemers die wel de overstap willen maken naar een elektrische bus boven de 3500 kg, doen dat niet om drie kratjes post rond te rijden in de binnenstad van Almelo. Die willen spullen vervoeren. Materiaal. Gewicht. En dat gaat nu eenmaal vaak met een aanhanger. Maar daar is deze vrijstelling dus niet op van toepassing.

En dat verhaal van die 100 kilometer? Hoe draagt dat precies bij aan de verkeersveiligheid? Gaat een bestuurder boven die grens plotseling slechter rijden? Moet hij dan opeens een tachograaf hebben om veilig gedrag af te dwingen? Het is een volstrekt kunstmatige afbakening die niets toevoegt behalve extra regeldruk.

Rijbewijs E? Juist veiliger, en toch uitgesloten

Wat het nog vreemder maakt: mensen met rijbewijs E – dus ervaring met aanhangwagens – mogen nog steeds niet rijden met een elektrische bestelauto van 4250 kg mét aanhanger. Terwijl juist die groep aantoonbaar meer ervaring heeft met lange combinaties, achteruitrijden, voertuigcontrole. Waarom juist hén uitsluiten van deze regeling? Wie veiligheid zegt, zou dat juist moeten willen stimuleren.

Een regeling voor pakketjes, niet voor pallets

Laten we eerlijk zijn: deze regeling is overduidelijk geschreven voor de bezorgsector. Voor pakketdiensten die op vaste routes rijden binnen stedelijk gebied, zonder trailer en zonder uitstapjes naar België of Duitsland. Prima, voor die doelgroep werkt dit.

Maar wat doe je dan met de bouwbranche, waar zo’n 90 procent van de ingezette bestelauto’s een trekhaak heeft? Die worden dus volledig genegeerd. Alsof niemand ooit een aanhanger met steigermateriaal, aggregaat of minigraver achter een bestelauto heeft hangen. Juist die sector wil verduurzamen, maar krijgt de ruimte niet.

Meer ruimte, minder regeldwang

Willen we echt dat ondernemers elektrisch gaan rijden? Geef ze dan ook de ruimte. Letterlijk. Laat een aanhanger toe. Verhoog de actieradiusgrens. Stop met dat 100-kilometerhokje dat nergens op slaat. Of maak afspraken over Europese erkenning van deze regeling, zodat je tenminste de grens over kunt zonder gelijk een rijschool in Duitsland te hoeven bellen.

Nu is het: je mag het, maar alleen als je niks geks doet. En daar schiet niemand veel mee op. Het lijkt een mooie regeling, maar het is vooral een hoop moeite voor uiteindelijk te weinig resultaat.

Dus ja, het lijkt allemaal heel wat, maar we hebben er nog steeds te weinig aan.

Dit artikel verscheen als eerste op: evupdate.nl

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *