
De Farizon SV is nieuw in Nederland, maar voelt allesbehalve als een debutant. We reden een paar weken geleden al even kort met deze volledig elektrische bestelauto en waren oprecht onder de indruk. Niet alleen vanwege de praktische eigenschappen en het ruime aanbod aan uitvoeringen, maar vooral ook door de volwassenheid van het totaalpakket waaronder de garantie en de leverende dealers. Is dit een nieuwkomer die de gevestigde orde zal opschudden? Hoog tijd voor een uitgebreide rijtest
Voordelen | Nadelen |
---|---|
Volwassen rijgedrag Dealernetwerk Laadvermogen tot 1.390 kg en 2.000 kg trekgewicht |
ADAS-systemen zijn hypergevoelig en storend Elektromotorgeluid is op langere ritten hoorbaar aanwezig Software wat traag |
Wat maakt de Farizon SV zo volwassen?
Bij een eerste kennismaking valt direct op hoe compleet de bus is. Stoelen met verwarming én ventilatie, een verwarmd stuur, een 12,3 inch scherm, keyless entry, 360 graden camera en zelfs draadloze updates. Zaken die je meestal pas bij de duurdere uitvoeringen van Europese concurrenten tegenkomt zijn hier standaard.
Daarbovenop levert Farizon SuperVan (SV) een brede reeks aan carrosserievarianten: van compact (L1H1) tot lang en hoog (L3H3), met laadvermogens tot 1.390 kg en op alle uitvoeringen een trekgewicht van 2.000 kg. Het rijbereik ligt tussen de 270 en 376 kilometer volgens de WLTP gecombineerd. En met accupakketten van 67 of 83 kWh kun je rekenen op een praktijkbereik van 300 tot 400 kilometer, afhankelijk van je rijstijl en gebruik.
Specificaties in het kort:
- Laadvermogen tot 1.390 kg
- Trekgewicht (geremd) 2.000 kg
- Rijbereik (WLTP) 270 – 376 km
- Accucapaciteit 67 of 83 kWh (LFP van CATL)
- Vermogen (piek) 231 pk (FWD)
- Snelladen 120 tot 140 kW DC
- AC-laden 11 kW 3-fasen
Geely
Farizon is onderdeel van het Chinese Geely-concern, dat ook merken als Volvo, Polestar, Zeekr en Lotus onder zijn hoede heeft. En dat merk je. Niet alleen aan de afwerking en specificaties, maar ook aan de manier waarop het merk zich in Europa presenteert: doordacht en met aandacht voor wat de zakelijke gebruiker nodig heeft.
De verkoop en het onderhoud in Nederland wordt verzorgd door dealers met veel ervaring in bedrijfswagens, waaronder vrachtwagens. Hierdoor kun je rekenen op vakkennis én een aftersalesstructuur die weet wat uptime betekent.
Wat krijg je voor je geld?
De prijzen beginnen bij € 41.780 exclusief btw (L1H1 met 67 kWh) en lopen op tot ruim € 51.000 voor de langste en hoogste uitvoering met 83 kWh. Daarbij krijg je standaard:
- Vegan lederen bekleding
- Verwarmde én geventileerde voorstoelen
- 360° camera
- Adaptive cruise control
- Android Auto en Apple CarPlay
- Laadvloer van 55 cm hoogte
- 5 jaar garantie op het voertuig
- 8 jaar garantie op de accu
Er is ook een gratis Launch Pack voor de eerste voorraad, met onder meer een PVC-laadvloer, 270° achterdeuren, trekhaak, reservewiel en Aero wieldoppen. Dat scheelt je ruim 2.200 euro aan opties.
6 carrosserie- en 2 accuvarianten
Je kunt de SV in totaal in 6 carrosserie- en 2 accuvarianten kiezen. Tot nu toe allemaal gesloten bestelauto’s. Omdat je bij lengte 3 alleen de grote accu kun kiezen kom je op 11 keuzes. De laadlengte bij de Lengte 3 komt aardig overeen met die van de Renault Master, maar houd er dan wel rekening mee dat de zijschuifdeur laag blijft. Voor pakketbezorgers dus de minder ideale oplossing.

Zo rijdt het
De SV stuurt licht en voelt eigenlijk verrassend dynamisch. De zogenaamde double wishbone -onafhankelijke wielophanging- op de vooras doet zijn werk beter dan behoren. Op de achteras moet je het wel met bladveren doen, maar je hoeft niet bang te zijn dat de auto gaat stuiteren bij een lege laadruimte. De wegligging is in alle omstandigheden stabiel, en het rijcomfort doet niet onder voor bekende Europese namen. Met 231 pk op de voorwielen trek je vlot op, ook met lading. Door de voorwielaandrijving heb je geen grote stuuruitslag waardoor je draaicirkel best groot is. Onze lengte 2 uitvoering komt op 14 meter. En dat is net even wat meer dan handig. Zeker in de stad. De SV stuurt lekker strak en je hebt meteen een vertrouwd gevoel bij de eerste meters.
Voor de chauffeur
Farizon heeft veel aandacht voor de chauffeur en bedieningsgemak. Sowieso kennen we de voordelen van Apple CarPlay en Android auto voor het luisteren naar podcasts of het navigeren. Het werkt precies zoals je zou verwachten ware het niet dat de software soms wat langzaam werkt. Geen dealbreaker, maar wel eentje voor een volgende update. Volume van de radio, tempratuur, de adaptieve cruise bedien je gewoon met knopjes. Gelukkig maar want via het scherm is niet altijd even praktisch. Farizon heefteen prima balans weten te vinden.
Opladen
In samenwerking met Fastned hebben we meteen een snellaadtest gedaan. In de brochure spreekt met over een vermogen van 140 kW en dat haalt de auto ook. Al is dat piekvermogen ook letterlijk een piek. Wanneer de accu weer meer dan 17% is opgeladen zakt het vermogen naar ruim 90 kW om daar tot de 70 procent te blijven. In de praktijk sta je dus wel iets langer bij de snellader dan de brochure doet vermoeden.

Een paar verbeterpunten
Doordat Farizon onderdeel is van moederbedrijf Geely weten we ook wat het bedrijf allemaal in huis heeft. Beter gezegd op de plank heeft liggen aan techniek die ze zo kunnen gebruiken. Geely staat alweer een tijdje in de top 10 van de grootste autofabrikanten ter wereld.
We weten dat ze veel beter kunnen en daarom zijn we misschien wat meer kritisch dan we zouden moeten zijn. Ons eerste struikelpunt is het ontbreken van Android Automotive waarbij je navigatiesysteem de State of Charge kent zodra op je bestemming bent en wanneer nodig een laadstation voor je inplant. Juist voor bedrijfswagens een geweldige en nodige feature. Chauffeurs zelf een planning laten maken is dan immers niet meer nodig. We weten ook dat ze dit allang toepassen op de andere modellen binnen het concern.
Wat ons verder wel opviel – en stoorde – waren de ADAS-piepjes. Goed ze halen een platinum rating bij Euro NCAP, maar laten we vooral eerlijk zijn; je wilt ze zo snel mogelijk weer uitzetten. Zeker in het geval van de Farizon. Hier hebben alle waarschuwingen de kenmerken van ADHD: gevoelig, actief en heel luidruchtig. Zet je ze vooraf niet uit krijg je een ware stortvloed aan luidruchtige waarschuwing waarvan je niets eens weet waarvoor, laat staan wat je verkeerd deed.
Ook het geluid van de elektromotor verdient aandacht. Bij belasting hoor je een constante hoge toon die op langere ritten wat gaat irriteren. Ook hier geen dealbreaker, maar het haalt het premiumgevoel wel omlaag.
Conclusie: hardware in orde, software verdient aandacht
De Farizon SV is een complete en volwassen bestelauto met sterke prestaties, een ruime actieradius, serieuze trek- en laadcapaciteit en een verrassend hoog comfortniveau. De specificaties zijn dik in orde, het interieur voelt modern en praktisch, en met een prijsstelling vanaf net geen 42 mille ex btw is het ook nog eens een interessant alternatief voor gevestigde namen als de Ford E-Transit of Mercedes eSprinter.
Ja, er zijn wat kritische noten, vooral op het gebied van geluid en rijhulpsystemen, maar daar staat een indrukwekkend totaalpakket tegenover. Zeker als je kijkt naar wat je standaard krijgt én naar de garanties (5 jaar/200.000 km op de auto en 8 jaar op de accu), kun je bijna niet anders dan concluderen dat Farizon in één klap een serieuze speler is geworden.
Mocht je denken dat de auto niets is en dat het weer een van de vele nieuwkomers is die binnenkort toch weer verdwijnt heeft het mis. De hardware (de bestelauto zelf) zit echt goed in elkaar. De meeste kritische punten zouden ze eenvoudig moeten kunnen oplossen. Bij een merk als Farizon kan dat wel eens bij de eerst volgende update geregeld zijn.
Dit artikel verscheen als eerste op: evupdate.nl