Elektrisch rijden is al jaren in opkomst, maar bij de elektrische bestelauto’s blijft het tempo achter. Kia wil daar met de gloednieuwe PV5 verandering in brengen. De elektrische bestelauto is vanaf de basis ontwikkeld als EV, met slimme features, verschillende accupakketten en een verrassend ruime laadruimte. Voor Kia Nederland is dit de eerste échte stap in het bedrijfswagensegment, en dat vraagt om een goed doordachte aanpak.

EV Update ging in gesprek met Lex Rutten, verantwoordelijk voor bedrijfswagens bij Kia Nederland. In een uitgebreid interview vertelt hij openhartig over de strategie achter de PV5, de uitdagingen van een nieuwe markt, én waarom deze elektrische bestelauto meer is dan zomaar een nieuw model. Van accutechniek tot zero-emissiezones en van laadcapaciteit tot digitale sleutels; alles komt aan bod.

Lex, jij bent bij Kia verantwoordelijk voor de bedrijfswagens, een compleet nieuw hoofdstuk voor het merk. We duiken in de Kia PV5: wat is het precies voor een bestelauto, waarom komt Kia er nu pas mee, en wat mogen ondernemers ervan verwachten?

” Klopt, dit is inderdaad een heel nieuw hoofdstuk voor Kia. We hebben net onze eerste volledig elektrische bedrijfswagen gelanceerd, de Kia PV5, en ik vertel er graag alles over.”

Wat maakt de Kia PV5 uniek ten opzichte van andere elektrische bestelwagens? Welke eigenschappen en technologieën onderscheiden ’m echt in de markt? Ik begreep dat Kia’s EV’s op 800 volt werken, geldt dat ook voor deze bus?

“De PV5 is vanaf de basis ontwikkeld als elektrische bedrijfswagen op een volledig nieuw modulair platform (afgeleid van Kia’s E-GMP) voor bedrijfswagens. In tegenstelling tot veel concurrenten – denk aan een Renault Kangoo E-Tech of VW Caddy die gebaseerd zijn op bestaande modellen – heeft Kia echt iets volledig nieuw neergezet. Dat is vergelijkbaar met hoe Volkswagen bij de ID. Buzz Cargo voor een zuiver elektrische basis heeft gekozen. Dankzij deze EV-aanpak heeft de PV5 een uitzonderlijk lage laadvloer en instap (ongeveer 42 cm hoog), wat laden en in- en uitstappen vergemakkelijkt. Ondanks zijn compacte buitenmaten biedt de PV5 in de huidige L2-variant ongeveer 4,4 m³ laadruimte, opvallend royaal voor dit segment.”

“Bovendien is bij de PV5 geen ruimte verspild aan een brandstofmotor of versnellingsbak; het voertuig is puur elektrisch ontworpen. De cabine en laadruimte zijn daardoor optimaal benut. Qua techniek draait alles om efficiëntie: de PV5 heeft een 400 volt systeem (in plaats van 800 V) bewust gekozen om de prijs lager te houden. Toch kun je snel laden: AC met 11 kW (en binnenkort 22 kW) en DC-snelladen tot 150 kW, met een opvallend constante laadcurve gedurende het laadproces. Verder heeft de PV5 features die je bij andere bestelauto’s niet ziet, zoals Vehicle-to-Load (drie stopcontacten aan boord om bijvoorbeeld gereedschap op te laden). Ook is hij standaard uitgerust met moderne snufjes als Android Automotive infotainment en allerlei veiligheidssystemen. Voor een bestelauto in deze klasse is dat ongekend.”

Het dealernetwerk

Hoe ziet het dealernetwerk eruit voor de PV5? Wordt elke Kia-personenautodealer automatisch ook bedrijfswagendealer? En wat verwacht Kia van die dealers qua service en ondersteuning?

“We hebben ons dealernetwerk hierop voorbereid. In principe kan elke Kia-dealer de PV5 onderhouden, mits ze voldoen aan de extra eisen en training voor bedrijfswagens. Voor wat betreft de verkoop hebben we 18 verkooppunten door heel Nederland. Bij bedrijfswagens komen tenslotte toch andere zaken kijken dan bij personenauto’s. Van advies over inrichting tot het besef hoe cruciaal uptime is. We verwachten dat dealers daarom extra focus leggen op snelle service en reparatie, zodat een PV5 na onderhoud direct weer de weg op kan. Uiteindelijk willen we dat iedere PV5-klant bij zijn dealer dezelfde topservice ervaart als onze personenautoklanten, maar dan afgestemd op de behoeftes van ondernemers.”

Pas in oktober 2025

Waarom heeft Kia zo lang gewacht met de introductie van een eigen bedrijfswagen? En waarom zien we de eerste PV5’s pas in oktober 2025 op de weg verschijnen?

“We hadden deze bus zelf ook liever eerder gebracht, zeker met de zero-emissiezones die sinds 1 januari 2025 in veel steden gelden. Maar voor Kia is dit een compleet nieuw segment. Er komt veel voorbereiding bij kijken: we moesten de markt en doelgroep goed leren kennen en onze hele organisatie, waaronder én de dealers, klaarstomen voor bedrijfswagens. Het verkopen en servicen van bedrijfswagens is nu eenmaal een andere tak van sport dan personenauto’s. We hebben dus de tijd genomen om het fundament te leggen, van dealertraining tot aftersales-inrichting voor snelle service. Kia lanceert liever iets later, maar dan wel doordacht en goed voorbereid. Volgens de planning rijden de eerste PV5’s in oktober 2025 in Nederland rond.”

Welke verkoopdoelstellingen hebben jullie voor de PV5 in Nederland? En op welk marktaandeel mikken jullie op termijn in het segment van elektrische bestelwagens?

“We zijn ambitieus, maar blijven realistisch. Met de PV5 willen we gestaag groeien in het compacte bestelwagensegment (ongeveer 20–30% van de totale markt). Zodra we een complete line-up aan bedrijfswagens hebben, mikken we erop om binnen 5 à 7 jaar tot de top-5 van de markt te behoren.”

Op welke doelgroep richt Kia zich met de PV5? Spelen de zero-emissiezones daarbij een grote rol?

“De PV5 richt zich op ondernemers die in steden en zero-emissiezones actief zijn. We denken aan zowel de kleine mkb’er als de grote fleetowner – iedereen die emissievrij moet kunnen bezorgen of diensten leveren. Voor grote wagenparken bieden we een uitgebreid fleetmanagementsysteem, en voor het mkb een eenvoudigere oplossing met apps. Kortom, of je nu een zzp’er bent of een logistiek manager met een flinke vloot: de PV5 kan in die behoefte voorzien.”

Total cost of ownership (TCO)

Wat kun je vertellen over de prijs van de PV5? En hoe overtuig je ondernemers dat elektrisch rijden op de lange termijn loont qua total cost of ownership?

“In de compacte klasse is de PV5 is niet direct goedkoop in aanschaf. Prijzen beginnen net boven €30.000 en gaan richting €40.000 (ex. BTW). Vergelijk je hem met de middelgrote bestelauto. Dan heb je weliswaar hetzelfde uiterlijk, maar een kleinere laadruimte ten opzichte van de concurrentie. Echter kun je dan gerust stellen dat we heel concurrerend zijn.”

“Uiteindelijk is total cost of ownership (TCO) het belangrijkst. Dan komen restwaarde en onderhoud om de hoek kijken. Qua restwaarde zitten we echt heel goed volgens de restwaarde-experts. Dat is ook wel logisch. Kia geeft namelijk ook voor de PV5 net als bij onze personenauto’s 7 jaar of 150.000 km fabrieksgarantie, uniek in bestelautoland en zo normaal voor ons. Onderhoud hoeft maar eens per 2 jaar of 30.000 km plaats te vinden. Daarnaast is elektriciteit per kilometer goedkoper dan diesel en heb je veel minder slijtagedelen (dus lagere onderhoudskosten). Over de hele levensduur kan de PV5 zo een zeer voordelige keuze zijn. Dankzij die lange garantie is ook de restwaarde naar verwachting hoog, wat aantrekkelijk is voor bijvoorbeeld leasemaatschappijen.”

Wat kunnen we de komende jaren nog meer verwachten van Kia op bedrijfswagengebied? Komen er naast de PV5 nog andere modellen – bijvoorbeeld een grotere PV7?

“Jazeker. De PV5 is nog maar het begin. Binnen een jaar komen er al meerdere uitvoeringen van de PV5, een kortere versie (L1) en een hogere variant (L2H2) voor extra ruimte. Eind 2026 introduceren we bovendien de Kia PV7, een grotere elektrische bedrijfswagen die qua formaat tussen het middelgrote en grote segment in zit. Die bouwen we ook op het modulaire platform, met meerdere lengtes en hoogtes, en zowel als Cargo (bestelbus) als personenversie of chassis-cabine. Zo kunnen we straks ook klanten bedienen die een maatje groter nodig hebben dan de PV5. En daarna houdt het niet op – uiteindelijk willen we in elk belangrijk segment van de bedrijfswagenmarkt een emissieloze optie bieden.”

Tot slot: stel ik ben ondernemer en ik moet straks vanwege zero-emissiezones over op elektrisch. Waarom zou ik dan juist voor de PV5 kiezen?

“Kort samengevat: de PV5 combineert het praktische van een bestelbus met alle voordelen van Kia’s EV-technologie. Het is een werkpaard dat op meerdere fronten waarde toevoegt. Zo is de laadruimte bijvoorbeeld groter dan bij vergelijkbare elektrische busjes in zijn klasse. Je kunt meer meenemen en hoeft minder vaak op en neer te rijden. Bovendien is de PV5 verkrijgbaar met drie accupakketten (43,3, 51,5 of 71,2 kWh netto), waarvan de grootste goed is voor een bereik tot 416 km (WLTP). Dat is flink meer dan de meesten, dus ‘range anxiety’ is nauwelijks aan de orde en tussentijds bijladen hoeft zelden. En áls je dan toch moet laden, kan het dankzij maximaal 150 kW DC-snelladen razendsnel onderweg. Daarnaast zit de PV5 vol moderne features: het Android Automotive infotainmentsysteem met volledige connectiviteit en allerlei veiligheidsassistenten krijg je er standaard bij. Hij biedt ook unieke troeven zoals V2L (stroom uit de auto voor gereedschap of apparaten) en digitale sleutels – handig als meerdere mensen de bus gebruiken. Tel daarbij op Kia’s 7 jaar garantie en bewezen betrouwbaarheid, en je hebt een totaalpakket dat voor elke ondernemer aantrekkelijk is als zorgeloze overstap naar elektrisch rijden.”

Het interview is ook te beluisteren in onze podcast.

Dit artikel verscheen als eerste op: evupdate.nl

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *