
Deze week was Kia’s Tech Day in Korea, waar het merk zijn nieuwe elektrische bestelauto aan verschillende ondernemers liet zien. Een serieuze terugkeer in de bedrijfswagenbranche, en dat is te merken aan de aanpak. De PV5 is niet vóór, maar mét ondernemers bedacht.
Samen met de klant
In de aanloop naar de ontwikkeling organiseerde Kia in 2022 en 2023 de PBV Partner’s Day. Tijdens deze sessies werden meer dan 120 zakelijke klanten uit Europa, Korea, Noord-Amerika, het Midden-Oosten en Japan betrokken. Bedrijven uit verschillende sectoren zoals: bouw, logistiek, bezorging en nutsvoorzieningen. Hun feedback had directe invloed op de uiteindelijke vorm van de PV5.
Praktische voorbeelden daarvan zijn er genoeg. Zo is de passagiersstoel voorin uitneembaar om extra bagageruimte te creëren, worden vlekbestendige materialen gebruikt en is er bij uitvoeringen met een hoog dak een doorgang van de cabine naar de laadruimte speciaal voor bezorgers die snel naar achteren willen lopen zonder de auto te verlaten. Alles met het doel om de totale eigendomskosten (TCO) te verlagen en een schaalbaar ecosysteem te bouwen.



Eén voertuig, talloze varianten
De PV5 is opgebouwd als een soort bouwpakket. Verschillende carrosseriedelen zoals dakhoogte, zijpanelen en achterkleppen kunnen worden verwisseld. Met dit systeem ontstaan zestien varianten, van een compacte bestelwagen tot een ruime personenuitvoering. De voorzijde is altijd gelijk, de achterkant wordt aangepast aan de gewenste toepassing.
De lage laadvloer van slechts 42 centimeter en een draaicirkel van elf meter maken de auto zeer geschikt voor de stad en veel in en uit stappen. Binnenin zijn slimme details toegevoegd zoals opbergruimte in de vloer, USB-aansluitingen op logische plekken en mogelijkheden voor specifieke accessoires, zoals koelunits of verzonken lades in de laadruimte.



Ook digitaal doordacht
Het infotainmentsysteem draait op Android Automotive en is gekoppeld aan een open platform waarmee ondernemers eigen toepassingen kunnen integreren. Van een betaalterminal tot kassasysteem of trackingunit, het kan allemaal. Voor wagenparkbeheerders is er een eigen portaal om voertuigen op afstand te beheren en te updaten. Ook de digitale sleuteloptie, waarmee tot vijftien telefoons toegang krijgen, sluit aan bij een moderne, gedeelde bedrijfsvoering.
Direct geschikt voor opbouw
Vanaf de productie is een zogeheten Conversion Center actief. Hier worden voertuigen direct voorbereid voor specifieke toepassingen, met de juiste aansluitingen en zonder overbodige onderdelen. Via een online platform krijgen opbouwpartners toegang tot handleidingen en technische data, zodat ombouw soepel verloopt.
Kia start deze maand met de productie van de PV5. Nederland ontvangt de eerste exemplaren in het najaar. Er komen zowel personen- als besteluitvoeringen, met keuze uit twee accupakketten en een elektromotor van 120 kilowatt.
Maatwerk wordt de standaard.
En die standaard begint met luisteren. Precies wat Kia met de PV5 heeft gedaan. Met de komst van de PV5 verandert het beeld van een bedrijfswagen. Het is niet langer een kant-en-klare bus met opties, maar een werkplek die je als ondernemer vanaf het begin zelf samenstelt.
Concurrentie
Het modulaire denken van Kia staat niet op zichzelf. Renault werkt samen met Volvo Group en logistiekbedrijf CMA CGM aan een soortgelijk project, onder de naam Flexis. Ook daar staat maatwerk centraal. De elektrische Flexis-modellen worden gebouwd in Frankrijk en zijn bedoeld voor stedelijk vervoer, met onder meer ruimte voor verwisselbare laadeenheden. De levering start vanaf medio 2026.
Renault en Kia lijken daarmee tegelijk te werken aan hetzelfde doel: een nieuwe generatie bestelauto’s.
Wil je meer horen over de PV5? Luister dan onze podcast met Lex Rutten van Kia Nederland.
Dit artikel verscheen als eerste op: evupdate.nl