Met de PV5 betreedt Kia sinds lange tijd de markt van lichte bedrijfswagens. De PV5 is de eerste uit de serie. Volledig elektrisch en ontwikkeld op het nieuwe E-GMP.S-platform, dat speciaal is ontworpen voor bestelauto’s. De PV5 vormt het begin van Kia’s PBV-lijn (Platform Beyond Vehicle) en is gebouwd rond modulariteit, bruikbaarheid en een lage total-cost-of-ownership. Onze review van e PV5 kun je hier lezen. In het artikel hieronder en in de video leggen we kenmerken van de PV5 aan je uit.
Ontworpen voor dagelijks gebruik
De PV5 Cargo is ontwikkeld voor uiteenlopende toepassingen, van stadsdistributie tot regionale leveringen. De auto heeft een laadvolume van 4,4 kubieke meter en een laadvermogen tot 790 kilo, of 690 kilo bij de uitvoering met de grotere accu. De beladingshoogte is met 419 millimeter uitzonderlijk laag, wat laden en lossen vergemakkelijkt. Met een draaicirkel van slechts 11 meter laat de PV5 Cargo zich soepel manoeuvreren in drukke binnensteden of op bedrijventerreinen.
Aandrijflijn en prestaties
De elektromotor is aan de voorzijde geplaatst en levert afhankelijk van de uitvoering 89 of 120 kilowatt (121 tot 163 pk) en 250 Nm koppel. Er zijn twee accupakketten beschikbaar: 51,5 en 71,2 kWh. Daarmee haalt de PV5 Cargo een actieradius tot 416 kilometer volgens WLTP. Ondanks de hoge carrosserie blijft de auto stabiel, ook bij volledige belading. De ophanging is afgestemd op langdurig intensief gebruik en biedt comfort bij zowel korte stadsritten als lange snelwegetappes.
Laden en bereik
Snelladen gaat tot 150 kW, waarmee de accu van 10 tot 80 procent in ongeveer 30 minuten wordt geladen. Bij normaal AC-laden kan met 22 kW worden geladen, goed voor een volle accu in ruim vier tot zes uur. De laadpoort zit aan de voorzijde, zodat de achterdeuren altijd bereikbaar blijven. Kia-rijders kunnen terecht bij bijna een miljoen laadpunten in Europa, onder meer via IONITY.
Praktisch interieur
De PV5 Cargo is ingericht als efficiënte werkruimte. In de laadruimte kan diverse apparatuur worden bevestigd via het L-track-systeem. Zo is de bus eenvoudig aan te passen voor bezorgdiensten of specifieke bedrijfstoepassingen. De cabine heeft veel opbergruimte, een verwarmd stuurwiel en een overzichtelijk 12,9-inch breedbeeldscherm. Dit infotainmentsysteem draait op Android Automotive en laat navigatie en apps naast elkaar zien.
Voor wagenparkbeheerders is er Kia PLEOS Fleet: een digitaal platform dat informatie geeft over energieverbruik, onderhoudsstatus, rijgedrag en bandenspanning. Zo wordt ongeplande stilstand beperkt en kunnen onderhoudsbeurten op tijd worden ingepland.
Veiligheid en constructie
De PV5 Cargo is voorzien van een breed pakket rijhulpsystemen, waaronder Forward Collision-Avoidance Assist, Lane Following Assist en Smart Cruise Control. De carrosserie heeft een dubbel ringvormig exoskelet van hoogwaardig staal en een multi-frame voorstructuur die botsenergie opvangt en wegleidt van het passagierscompartiment. Met een bodemvrijheid van 180 millimeter is de accu goed beschermd tegen schokken en obstakels.
Garantie en onderhoud
Zoals gebruikelijk bij Kia geldt een garantie van zeven jaar of 150.000 kilometer, en acht jaar op de accu. De modulaire bumpers en panelen zijn afzonderlijk te vervangen, wat reparaties versnelt en kosten verlaagt. In combinatie met voorspellend onderhoud en connected diagnose blijft de stilstandtijd tot een minimum beperkt.
Technische gegevens Kia PV5 Cargo
|
Kenmerk |
Cargo |
|
Lengte (mm) |
4 695 |
|
Breedte (mm) |
1 895 |
|
Hoogte (mm) |
1 899 |
|
Wielbasis (mm) |
2 995 |
|
Vermogen (kW) |
89 / 120 |
|
Accu(kWh) |
43,3 / 51,5 / 71,2 |
|
Bereik (km, WLTP) |
tot 416 |
|
0-100 km/u (s, 71,2 kWh) |
12,4 |
|
Laadvermogen (kg) |
690 / 790 |
|
Laadvolume |
4,4 m³ |
|
Draaicirkel (m) |
11 |
|
Snelladen (10-80%) |
30 min (150 kW) |
|
AC-laden (10-100%) |
4:45 – 6:30 u |
|
Bodemvrijheid (mm) |
180 |
|
Garantie |
7 jaar / 150 000 km (accu 8 jaar) |
Dit artikel verscheen als eerste op: evupdate.nl
