
EV Update was te gast bij Kia om de nieuwe PV5 bestelauto van dichtbij te bekijken en ermee te rijden. Voorafgaand aan de rijtest spraken we er met Sjoerd Knipping, COO van Kia Europa over. Onze rijervaring publiceren we binnenkort op onze website.
De Kia PV5 is de eerste bedrijfswagen van het Koreaanse merk. In ons gesprek vertelt Knipping hoe Kia met dit model de Europese markt wil betreden en ondernemers wil helpen de stap van diesel naar elektrisch te maken.
Wat leerde Kia van de Tech Day?
Tijdens de Kia Tech Day in Korea werd de PV5 gepresenteerd als méér dan een bestelauto: een modulair platform dat voor veel verschillende toepassingen kan worden ingezet. Dat deden jullie in samenspraak met klanten. Wat hebben jullie daarvan geleerd?
Knipping: “We zijn in 2022 gestart met de eerste PBV Partner Day. We nodigden klanten, leasemaatschappijen en andere partijen uit om hun wensen te delen. Hun reacties hebben we meegenomen in het ontwerp van de PV5. Het blijft belangrijk om hen te betrekken. Het zijn tenslotte de mensen die er straks mee gaan werken.”
Waarom kiest Kia juist nu voor bestelauto’s?
Knipping: “Veertien jaar geleden vroegen we in Korea al wanneer Kia met bedrijfswagens zou komen. Nu is het moment daar. We richten ons op twee groepen: bestaande Kia-rijders/ondernemers en nieuwe klanten die nog geen ervaring hebben met Kia. Met onze PBV-strategie, de extra pijlers ‘werk’ en ‘aanpasbaarheid’ en drie niveaus van conversies: landelijk, Europees en vanuit de fabriek, hebben we iets bijzonders. We willen niet alleen meedoen in de markt, maar vooral klanten overtuigen om de stap van diesel naar elektrisch te maken.”
Verschilt de strategie per markt?
De Europese markt is zeer uiteenlopend: Nederland en de Nordics lopen voorop, maar in Zuid- en Oost-Europa is diesel nog altijd dominant.
Knipping: “We kijken naar drie regio’s: de koplopers, de landen die nu omschakelen en de achterblijvers zoals Italië en delen van Oost-Europa. Het tempo verschilt, maar overal krijgen bedrijven strengere CO₂-doelen. Dat dwingt ze om sneller over te stappen, en wij staan klaar.”
Hoe speelt Kia in op de wensen van ondernemers?
Knipping: “De PV5 komt in meerdere varianten, van gesloten bestelauto tot personenuitvoering. Later volgen verschillende lengtes en hoogtes, en ook speciale fabrieksconversies zoals een rolstoeltoegankelijk voertuig, een dubbele cabine en een chassiscabine. Daarnaast werken we nauw samen met partijen zoals Snoeks en Bott. Hun feedback is verwerkt in de constructie van de PV5, zodat inrichtingen eenvoudig kunnen worden gemonteerd. Zo maken we het de ondernemer zo makkelijk mogelijk.”
Waarom is de prijs zo scherp?
Knipping: “Wij gaan de strijd aan met diesel. In veel landen bestaat het wagenpark nog voor meer dan 90 procent uit diesel. We willen dat ondernemers de overstap maken naar elektrisch zonder dat de kosten een drempel vormen. Het gaat om het totaalplaatje: de aanschaf, de gebruikskosten en het gemak van opladen.”
Hoe belangrijk is het dealernetwerk?
Knipping: “We starten met zeshonderd PBV-dealers in Europa, die speciaal worden opgeleid. Zij worden onze EV-ambassadeurs en begeleiden ondernemers bij de overstap naar elektrisch. Zo zorgen we dat onderhoud en service goed geregeld zijn.”
Wat kunnen we de komende jaren verwachten?
Knipping: “In 2025 lanceren we de PV5, in 2027 volgt de grotere PV7 en in 2029 de PV9. Zo bouwen we stap voor stap een compleet programma.”
Krijgt de PV5 ook 800V-techniek?
Knipping: “We bekijken of dat geschikt is voor bedrijfswagens. De techniek hebben we in huis, maar hij moet ook betaalbaar blijven.”
Onze indruk
Met de PV5 zet Kia een duidelijk statement neer: de elektrische bestelauto moet niet alleen een alternatief zijn voor andere EV’s, maar vooral een logische vervanger van de dieselbus. De scherpe prijs, de maatwerk-mogelijkheden en het dealernetwerk bewijst dat Kia van de bestelautomarkt serieus werk wil maken.
benieuwd naar de prijs en de strategie voor de PV5 in Nederland? Lees of luister het interview met Lex Rutten Business Development Manager PBV bij Kia Nederland.
Binnenkort lees je op EVUpdate.nl onze uitgebreide rijervaring met de Kia PV5
Dit artikel verscheen als eerste op: evupdate.nl