Nieuw op de Nederlandse markt, maar in andere delen van de wereld al een bekende verschijning: de DFSK EC75. Deze volledig elektrische bestelauto komt uit China en is sinds kort leverbaar via DFSK Nederland. Met een prijskaartje onder de gevestigde orde en een degelijke basisuitrusting richt de EC75 zich op ondernemers die vooral in en rond de stad actief zijn. Geen uitgesproken innovatie op wielen, maar een nuchtere bedrijfswagen met elektrische aandrijving, geschikt voor dagelijkse ritten zonder omwegen.

We hebben op dit moment nog niet met de EC75 kunnen rijden. In dit artikel kijken we daarom vooral naar de specificaties en de inzetbaarheid op basis van de beschikbare gegevens.

Aandrijflijn en vermogen

De EC75 is voorzien van een elektromotor met een piekvermogen van 70 kW en een nominaal vermogen van 35 kW. Dat betekent dat de auto in de praktijk langdurig maar beperkt vermogen levert. Voor stadsverkeer volstaat dat doorgaans prima, maar bij hogere snelheden of zware belading zal hij al snel tegen zijn grenzen aanlopen. De topsnelheid ligt op 100 km/h, wat nog net toereikend is, maar structureel gebruik op de snelweg ligt niet voor de hand.

Accu en laden

De EC75 is uitgerust met een 51 kWh accu, opgebouwd uit lithium-ijzerfosfaatcellen (LiFePO₄). Volgens de WLTP-testcyclus komt hij tot 240 kilometer actieradius, met een stadsbereik van ongeveer 209 km. In de praktijk verwachten we dat hij bij gecombineerd gebruik net boven de 200 kilometer uitkomt. 

Laden gaat via een 1-fase AC-lader met 6,6 kW. In theorie kun je daarmee op eigen terrein de accu in ongeveer zes uur volledig opladen. Aan openbare 11 kW laadpalen, duurt een volledige lading echter aanmerkelijk langer: in de praktijk meer dan 16 uur. Volgens de fabriek kan de auto snelladen (DC) tot een vermogen 54 kW. Uiteraard hebben we dat ook niet kunnen testen, maar dan zou je in ongeveer 45 minuten van 20% naar 80% moeten kunnen opladen. Daarmee is opladen tijdens de werkdag mogelijk, al ligt het snellaadvermogen lager dan bij de meeste modellen in dit segment.

Afmetingen en laadvermogen

De EC75 is 5,13 meter lang, 1,86 meter breed en net iets meer dan 2 meter hoog. De laadruimte heeft een inhoud van 6,9 m³ en een laadvermogen van maximaal 1.300 kg en dat is ronduit veel. Op het gebied van laadvermogen en afmetingen kan hij prima met de concurrentie mee of eigenlijk te toon zetten. De binnenlengte van de laadruimte bedraagt maar liefst 2,83 meter. Praktische zaken zoals dubbele schuifdeuren en achterdeuren die 180 graden openen zijn standaard. Daarmee is de auto goed bruikbaar voor stadslogistiek, techniekers of kleinere bouwklussen.

Interieur en uitrusting

Binnenin is de uitrusting wat je zou verwachten, met onder meer airconditioning, een 10-inch scherm met navigatie, USB- en type-C-aansluitingen en draadloos opladen voor telefoons. De auto is standaard voorzien van veiligheidsvoorzieningen zoals ABS, ESC, twee airbags, parkeersensoren rondom en een achteruitrijcamera. Verwacht geen premium afwerking of luxe comfort: de EC75 is functioneel, niet meer en niet minder. Ook qua aanbod is het overzichtelijk: er is slechts één uitvoering en één maat beschikbaar. De prijs bedraagt €35.000 exclusief btw en rijklaarmaakkosten (€875), wat de totaalprijs op €35.875 exclusief btw brengt. Daarmee is de EC75 aanzienlijk goedkoper dan andere elektrische bestelauto’s in het middelgrote segment.

Geen alleskunner

De combinatie van relatief laag motorvermogen, beperkte laadsnelheid en een bescheiden accucapaciteit maakt duidelijk dat deze auto het best tot zijn recht komt in de stad en provinciale wegen. Denk aan bezorgdiensten, installateurs of monteurs die vooral in de stad rijden en op hun eigen terrein kunnen laden. Wie dagelijks tientallen kilometers snelweg moet doen of op meerdere locaties moet bijladen, loopt tegen beperkingen aan.

Dongfeng en DFSK

De EC75 komt van DFSK, onderdeel van Dongfeng Motor Corporation, een van China’s grotere voertuigproducenten. In Europa is het merk al bekend met de Voyah Free en later de Courage en de Dongfeng Box. Verder zijn ze al jarenlang actief in diverse exportmarkten. In Nederland wordt DFSK sinds 2007 vertegenwoordigd door DFSK Nederland, dat zich vooral richt op lichte bedrijfswagens en nu langzaam overstapt naar volledig elektrische modellen.

Netwerk nog in opbouw

De EC75 is leverbaar via een beperkt aantal verkooppunten. Het landelijk dekkende dealernetwerk ontbreekt nog. DFSK Nederland is dan ook actief op zoek naar nieuwe partners: universele autobedrijven die het merk willen voeren en ervaring hebben met elektrische voertuigen en service. Tot die tijd is het voor kopers belangrijk om vooraf te controleren waar onderhoud, garantie en onderdelen geregeld zijn.

Eindoordeel

Er volgt nog een rijtest, maar voor nu kunnen we stellen dat de DFSK EC75 zich het beste leent voor korte ritten en stedelijke inzet. Hij heeft een royale laadruimte en een complete uitrusting tegen een aantrekkelijke aanschafprijs. Tegelijkertijd is het geen bedrijfswagen voor iedereen: wie vaak lange ritten maakt, langs de snelweg moet laden of hogere prestaties verlangt, zal elders moeten kijken. De EC75 is een duidelijke keuze voor wie de overstap naar elektrisch wil maken zonder overcapaciteit te betalen, maar dan wel binnen de grenzen van zijn inzetgebied.

Dit artikel verscheen als eerste op: evupdate.nl

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *