Wereldwijd bekend werkpaard nu ook met emissievrije aandrijving
Toyota brengt zijn legendarische pick-up in een nieuw tijdperk. De negende generatie Hilux krijgt voor het eerst een volledig elektrische aandrijving, naast de mild-hybride 48V-diesel en een aangekondigde waterstofvariant. Daarmee kiest Toyota voor veelzijdigheid: één voertuigplatform, meerdere aandrijfvarianten. Voor de Nederlandse markt is de Hilux BEV natuurlijk de meest interessante variant. De overstap naar zero-emissie zones in steden raakt immers de aannemers, ambachtslui, nutsbedrijven en overheden die robuuste 4×4’s in gebruik hebben.
Elektrische aandrijving voor een icoon
Toyota past zijn multi-path-strategie nu ook toe bij de pick-ups. De gedachte is simpel: niet elke markt heeft dezelfde infrastructuur of gebruikssituatie, dus geen enkele aandrijving past overal. In Europa levert Toyota de Hilux voortaan alleen nog met geëlektrificeerde aandrijving. Opvallend daarbij is dat de volledig elektrische variant hierbij zelfs voorrang lijkt te krijgen. Deze BEV-uitvoering is in het eerste kwartaal van 2026 beschikbaar, gevolgd door de 48V Hybrid in het derde kwartaal van 2026. Toyota bevestigt ook de komst van een waterstof-elektrische versie. Daarvoor zullen we nog even geduld moeten hebben, die staat in de planning voor 2028.
Ontwerp met Land Cruiser-invloeden
Het uiterlijk van de nieuwe Hilux volgt Toyota’s “Tough and Agile” designfilosofie. De voorzijde krijgt smallere koplampen en een grille met het klassieke TOYOTA-vignet. Bij de BEV-variant zijn de luchtopeningen vervangen door een gesloten front, wat de aerodynamica verbetert. Binnenin zijn de materialen steviger en stiller geworden, met een middenconsole die sterk doet denken aan die van de nieuwe Land Cruiser.
Vertrouwd onderstel, nieuwe aandrijving
De Hilux BEV heeft een 59,2 kWh-accu (bruto) die twee elektromotoren voedt. Permanente vierwielaandrijving is dus standaard. Die twee motoren leveren een totaal vermogen van 144 kW (≈ 193 pk), en een koppel van 205 Nm voor en 269 Nm achter. De accucapaciteit is vrij bescheiden voor een voertuig van dit formaat en dat zien we ook terug in de WLTP-actieradius, die bedraagt ongeveer 240 kilometer. Snelladen kan met een snelheid van maximaal 150 kW; in een half uur kan de accu van 10 naar 80 procent worden opgeladen.
Het trekgewicht is belangrijk bij zo’n werkpaard, de Hilux mag een aanhanger van 1.600 kilo trekken. Het laadvermogen bedraagt 715 kilo. Daarmee blijft de BEV bruikbaar voor dagelijks werk, al mikt Toyota eerder op de aannemer die binnen de regio opereert dan op bijvoorbeeld auto- of bloemenhandelaren die ook wel eens drie ton moeten trekken.
De fundamentele kracht van de Hilux – zijn body-on-frame – blijft behouden. De accu is afgeschermd tegen stoten en water, en de doorwaaddiepte blijft gelijk aan die van de dieselversie. De elektrische stuurbekrachtiging maakt het sturen preciezer, en het Multi-Terrain Select-systeem stemt koppelverdeling en remwerking af op modder, zand of stenen. De BEV krijgt een shift-by-wire selector en kan ook bij lage snelheden gecontroleerd kruipen, zoals terreinrijders dat gewend zijn.
Kort vergelijk met andere elektrische pick-ups
Waar bij normale personenauto’s de emotie soms vóór de harde cijfers gaat, is het bij bedrijfswagens andersom. Daarom ook even een vergelijk met een aantal andere elektrische pick-ups:
|
Model |
Accu (kWh) |
WLTP (km) |
Trekgewicht (kg) |
Laadvermogen (kg) |
|
Toyota Hilux BEV |
59,2 |
~240 |
1.600 |
715 |
|
66,9 |
n.b. |
3.500 |
1.010 |
|
|
102 |
~330 |
3.500 |
620 |
|
|
89 |
330 |
1.000 |
825 |
|
|
81 |
~270 |
1.800 |
n.b. |
Qua cijfers zit de Hilux BEV in de middenmoot. Zijn trekvermogen is minder dan dat van de Isuzu D-Max EV en (veel grotere) Maxus eTerron9, maar biedt meer laadvermogen dan veel van zijn concurrenten. Toyota komt niet met de eerste, maar misschien wel met de tot nu toe meest uitgebalanceerde elektrische pick-up.
De focus van de Toyota Hilux ligt niet op brute (trek)kracht, maar op inzetbaarheid en betrouwbaarheid in dagelijks gebruik. Iets waar hij al decennialang om geroemd wordt. Toyota onderscheidt zich door binnen hetzelfde model ook een Hybrid 48V-variant te leveren met 3.500 kilo trekgewicht – iets wat concurrenten lang niet altijd doen.
Praktisch, veelzijdig en connected
De Hilux BEV wordt geleverd als Double Cab, met een volledig digitaal instrumentarium en een 12,3 inch multimediadisplay. Nieuwe functies, zoals de MyToyota-app, maken het beheer eenvoudiger. Fleetbeheerders kunnen tot tien voertuigen volgen, inclusief laadstatus, locatie en rittenhistorie.
Toyota rust de pick-up verder uit met T-Mate, een uitgebreid pakket van rijhulpsystemen dat nu ook Proactive Driving Assist, Low Speed Acceleration Suppression en een Driver Monitor Camera omvat. Over-the-air updates houden die functies actueel.
Markt en toekomst
De markt voor elektrische pick-ups lijkt zo’n beetje volwassen te zijn. Toch is de vraag wereldwijd niet overal even groot. Diverse Amerikaanse fabrikanten hebben de introductie van dit soort voertuigen bijvoorbeeld uitgesteld of overwegen, zoals bij de Ford F150 Lightning, zelfs een productiestop.
In Europa zullen ze (uiteindelijk) wel hun weg naar de klanten weten te vinden, aangezien we hier een strengere regelgeving betreffende emissies hebben. Ook de diverse zero emissiezones spelen hier uiteraard een rol.
Voor Toyota is de Hilux BEV een belangrijk model in de elektrificatie van lichte bedrijfswagens. De combinatie van robuustheid en eenvoud spreekt vooral gemeenten, netbeheerders en bouwbedrijven aan. De latere FCEV-variant zal voor Toyota wellicht alleen als technologisch uithangbord voor waterstofmobiliteit dienen, al zullen er ongetwijfeld specifieke projecten zijn waar hij precies goed past. Maar voorlopig vormt de Hilux BEV de praktische emissievrije optie binnen een bewezen platform.
De Hilux blijft de Hilux
Toyota bewijst dat elektrificatie niet ten koste hoeft te gaan van de voornaamste eigenschappen van een functionele bedrijfswagen. De Hilux BEV is geen krachtpatser in cijfers, maar wel een logische volgende stap voor gebruikers die willen (of moeten) elektrificeren zonder concessies aan inzetbaarheid of imago. Waar concurrenten kiezen voor óf kracht óf actieradius, komt Toyota met een pick-up die nog steeds doet waar hij altijd goed in was: overal inzetbaar zijn.
Dit artikel verscheen als eerste op: evupdate.nl












