Mercedes-Benz GLC F-Cell 2017

IAA Frankfurt kent vele primeurs, mede dankzij Mercedes-Benz. Naast de Concept EQA onthult het merk ook de GLC F-Cell: een SUV op waterstof en elektriciteit. Het is model is bijna productierijp.

Herkenbaar als waterstof-GLC

De GLC F-Cell is overduidelijk herkenbaar als SUV met een bijzondere aandrijflijn. Hij onderscheidt zich met blauwe accenten, die we o.a. terugzien op de 20 inch wielen, grille en achterbumper. Verder beschikt ‘ie over een voorbumper met grotere luchtinlaten en F-Cell-badges.

Het interieur oogt daarentegen heel vertrouwd, net als in de reguliere GLC. Het instrumentenpaneel omvat een 12,3 inch scherm, waarop de meters e.d. worden getoond. Via een centraal geplaatst 10,25 inch display is het Comand-infotainmentsysteem te bedienen. Qua bekleding kan men o.a. kiezen uit wol of linnen.

GLC F-Cell op waterstof of elektriciteit

Met de GLC F-Cell heeft Mercedes-Benz een primeur in huis. Het is de eerste auto ter wereld met zowel een brandstofcel als lithium-ion accu aan boord. Het batterijpakket (13,8 kWH) dient als back-up, die via een 7,2 kW-lader is op te laden. Na een volledige acculading, komt hij 49 km ver (volgens NEDC).

De aandrijving wordt verzorgd door een 200 pk sterke asynchrone motor. Het maximumkoppel bedraagt 350 Nm. De GLC F-Cell is uitgerust met twee waterstoftanks met een capaciteit van 4,4 kg waterstof. Voltanken duurt bij 700 bar ongeveer even lang als bij een benzine- of dieselauto, namelijk 3 minuten. Na de tankbeurt heeft de GLC F-Cell een actieradius van 437 kilometer.

Gaat in productie

Mercedes-Benz heeft officieel aangekondigd, dat de GLC F-Cell op de markt verschijnt. Wanneer dat precies plaatsvindt, is nog onbekend. Wel is de productielocatie bekend: de waterstofauto wordt in Bremen naast de reguliere GLC gebouwd.

Een logische, volgende stap is een uitbreiding van het aantal waterstoftankstations. Mercedes-Benz probeert dit wereldwijd, door middel van meerdere joint ventures, te realiseren.

Categorieën