Veiligheid van groot belang bij nieuwe Seat Tarraco

Seat Tarraco

Dat veiligheid een steeds belangrijkere rol gaat spelen bij de autoproducenten is geen nieuws. Ook bij Seat niet, de onlangs gelanceerde Tarraco is dan ook rijkelijk uitgerust met assistentie- en veiligheidssystemen. Het nieuwe vlaggenschip van Seat is vanaf februari 2019 leverbaar.

Vernoemd naar Spaanse stad

Via een publieke competitie kon iedereen meestemmen over de naam van de toekomstig grootste SUV binnen de Seat familie. De winnende naam Tarraco is een afgeleide van de Spaanse stad Tarragona en had de voorkeur van 140.000 deelnemende kiezers.

Nieuw Seat-design

Het nieuwe design van de Seat Tarraco zal de benchmark worden voor toekomstige modellen. Met een lengte van 4.74 meter en een hoogte van 1.66 meter komt het robuuste design goed tot zijn recht. Strakke lijnvoering met driehoekige vormen zijn de kenmerken van dit model. Het lichte en ruime interieur bied afhankelijk van het gekozen model ruimte aan vijf of zeven personen.

Keuze uit vier motoren

De Seat Tarraco wordt leverbaar met twee TSI-benzinemotoren en twee TDI diesels. De benzine rijder kan kiezen uit een 1.5 liter TSI met 110 kW/150 pk met handgeschakelde zesbak, of een 2.0 liter TSI met 140 kW/190 pk met een standaard zeventraps DSG-transmissie. Naast de automaat is de 2.0 liter TSI ook standaard uitgevoerd met vierwielaandrijving. Voor de dieselrijder is er de keuze uit een tweetal 2.0 liter TDI motoren met ook 110 kW/ 150 pk of 140 kW/ 190 pk. Transmissie is net als bij de benzinemotoren, handgeschakeld voor de 150 pk sterke motor en de zeventraps DSG voor de 190 pk sterke variant.

Om het rijplezier te versterken is de Tarraco ontwikkeld op basis van een nieuw MQB-A-platform met een lange wielbasis voor extra comfort. Optioneel kan het Dynamic Chassis Control worden toegevoegd, dit geeft de rijder de keuze uit verschillende settings om het rijcomfort naar eigen hand te zetten.

Een streven van nul ongevallen

Bij het ontwerp van de Seat Tarraco is veiligheid een belangrijk uitgangspunt geweest. Zo behoren onder andere Lane Assist, Front Assist met fietser en voetganger herkening, Emergency Call, Pre-crash Assist en Rollover Detection tot de standaard uitrusting. Over de laatste twee systemen heeft Seat al meer informatie vrijgegeven.

Pre-crash Assist zorgt er voor dat de auto binnen 200 milliseconden reageert wanneer er een ongeluk dreigt door bijvoorbeeld onder- of overstuur of wanneer er hard geremd wordt. Het systeem zal dan onder andere de veiligheidsgordels strakker trekken en ramen automatisch sluiten om extra letsel te voorkomen. Het Rollover Detection systeem gaat zelfs nog een stukje verder. Bij het kantelen of omslaan van de auto worden bijvoorbeeld direct de hulpdiensten ingeschakeld, de motor uitgeschakeld en de portieren ontgrendelt. Dit alles om in geval van letsel zo snel mogelijk eerste hulp te kunnen bieden. Al is het streven van Seat om het aantal ongevallen op nul te houden.