
Om de maandag iets op te vrolijken, gaan we eens kijken naar de crème de la crème van de verbrandingsmotoren. Want wie droomt er nu niet van een dikke V12 in het vooronder van je eigen auto. Helaas staan deze motoren op sterven na dood, maar toch zijn er nog een aantal fabrikanten die de motoren bouwen en je kunt ze nog vinden in tweedehands modellen. Maar nieuw of gebruikt, ze zijn altijd behoorlijk prijzig.
Wie bouwt ze nog?
Je gaat een V12 niet tegenkomen in een auto voor de massa. Dus een Nissan, Opel of Seat met een V12 kun je snel vergeten. Een aantal hypercar en supercar bouwers maken ze nog wel. Zo bouwt Zenvo de sterkste V12 voor een legale straatauto ooit. De krachtbron van het Deense merk heeft maar liefst vier turbo’s en produceert 1250 pk. Verder stopt natuurlijk Ferrari de 12-cilinder in zo veel mogelijk modellen. Ook Rolls-Royce en Aston Martin bouwt deze motoren nog steeds. Bij Aston Martin is de V12 beschikbaar in de nieuwe Vanquish.

De V12 is een behoorlijk specifieke motor. De inhoud (vaak tussen de 6- en 7 liter) en de complexiteit zijn veel groter dan bij kleine motoren. Dit vergt kennis die niet veel medewerkers bezitten. In Affalterbach worden de grote 12-cilinders nog maar gebouwd door slechts één persoon. Op de AMG-afdeling houdt Michael Kübler zich als enige bezig met de laatste V12 motoren, bestemd voor Pagani. Hij bouwt één motor per week. Net zoals het motto bij Mercedes altijd was: ‘One engine, one person’. Ofwel, de assemblage van een nieuwe motor wordt gedaan door één persoon, van A tot Z. Deze motoren zijn hevig onder handen genomen, want bij Pagani (900 pk) verwacht je natuurlijk wel het topje van de ijsberg. Ook voor de Maybach S680 worden V12-motoren geproduceerd, maar die hebben met 612 pk aanzienlijk minder vermogen dan de motoren die Michael bouwt.

Onbereikbaar
In eerste instantie zou je denken dat een V12 onbereikbaar is voor bijna iedereen. Oké, nieuw is dat misschien ook wel zo, maar online zijn er zeker nog een aantal betaalbare occasions te vinden. Op gaspedaal is momenteel de goedkoopste 12-cilinder een Mercedes S-Klasse van bouwjaar 2000. Over het algemeen is het vaak een Mercedes, maar ook Jaguars en bijvoorbeeld de BMW 7-serie heeft een V12 krachtbron. Mocht je kippenvel krijgen bij het starten van zo’n smeuïge 12-cilinder en er graag één bezitten, dan kan je dat nog weleens duur komen te staan. Ondanks dat veel van de betaalbare exemplaren onder de youngtimer regeling vallen, zijn de onderhoudskosten bovengemiddeld en is het brandstofverbruik natuurlijk hoog. Maar als je er eentje hebt gevonden, dan zijn er weinig die met jou mee kunnen praten op een verjaardag. Want de V12 blijft uniek en als je dit geluid hoort, dan weet je meteen waarom.
