Naast het feit dat Santa in deze tijd van het jaar druk is met cadeautjes bezorgen, is ook Santana druk met zichzelf weer in de markt zetten. Het Spaanse offroad merk gaat pick-ups maken binnen een Chinees-Japanse samenwerking van autofabrikanten. Met de joint venture van Dongfeng en Nissan komt er een pick-up op de markt waar de merknaam Santana op de motorkap prijkt.
Geschiedenis
In 1955 begon het Spaanse Santana met het bouwen van landbouwvoertuigen en terreinauto’s. In de jaren daarna zijn ze Land Rovers gaan bouwen met een licentie van het Britse merk. De meeste onderdelen werden in Spanje gemaakt en zo kwamen er twee merknamen op de motorkap te staan. Het merk was populair onder de boeren en omdat er op dat moment geen concurrentie was voor offroad voertuigen in Spanje. Na een aantal eigen modellen en talloze samenwerkingen (onder andere de Suzuki Jimny) kwam Santana in 2004 ook naar Nederland. In samenwerking met Iveco werd de Iveco Massif geïntroduceerd, met als basis de Santana PS-10. Dat werd echter nooit een succes en de samenwerking met Iveco werd in 2010 beëindigd. Een jaar later viel het doek voor Santana Motors en werd de fabriek in Linares gesloten.



Wederopstanding
Nu wordt Santana dus nieuw leven ingeblazen door Dongfeng en Nissan. De Santana 400D en 400 PHEV worden gebouwd op hetzelfde platform als de Nissan Frontier Pro. Er komen dus twee aandrijflijnen, een diesel variant en een plug-in hybride. Deze terreinwagens worden wel een stuk luxer dan ze in Spanje gewend waren van Santana. Zo heeft de Santana 400 verwarmde en geventileerde stoelen, veel rijhulpsystemen en een touchscreen. Niks bijzonders in deze tijd, maar wel fijn na een lange dag hard werken op het platteland. Vanaf volgend jaar zal ook het Chinese BAIC aansluiten bij deze samenwerking en gaan ze de BAIC BJ30 en BJ40 gezamenlijk produceren. De toekomstige Santana modellen gaan zowel in Azië als in Europa de weg naar de showrooms vinden en zullen in hetzelfde prijssegment komen als concurrerende offroad modellen.
| Aandrijflijn | Totaal vermogen | Maximaal koppel | Vanafprijs | |
| 400 Diesel | 2,3-liter turbo handgeschakeld of automaat | 190 pk | 500 Nm | € 44.700 |
| 400 PHEV | 1,5-liter turbo automaat met elektrische ondersteuning | 429 pk | 800 Nm | € 29.900 |
