Skoda staat al jaren bekend als het budgetmerk binnen de VAG-groep. Waar ook Audi, Volkswagen en Seat onder vallen. Met name de Skoda Superb heeft hierin een haast mytische status. Groter, comfortabeler en misschien zelfs wel luxer dan de Passat. Vanaf 2002 had Skoda daarmee ook een verkoopsucces in het hoogste segment te pakken. In 2025 staat het model nog steeds in de prijslijst. Zijn de oude waarden nog steeds behouden? Lees het in deze rijtest van de Skoda Superb!

Sterke PuntenZwakke Punten
+ Ruimte– Adaptieve Cruise Control
+ Comfort– Vaag sturen
+ Zuinig– Aandrijfreacties

Wat is de Skoda Superb?

In tegenstelling tot voorgaande modellen van de Superb is deze nu volledig gebasseerd op de Passat. Beide modellen worden dan ook parellel aan elkaar gebouwd in Tsjechië. Gevolg? Alle onderdelen zijn volledig met elkaar uitwisselbaar, op de bumpers en lichtunits na. Volgens PON heeft dit met name te maken met het feit dat de Passat het wel erg moeilijk kreeg in Europa. Niet gek ook, want de Superb bood altijd al meer ruimte, voor minder geld. Toch blijven de waarden van Skoda wel degelijk overeind. Want nog steeds is er heel veel ruimte, voor minder geld dan de Passat.
Achterin kunnen volwassenen uitgebreid zitten, mede ook dankzij de ruimte onder de voorstoelen, waar dan weer precies je voeten passen. Met mijn 1,85 kan ik echt prima ‘achter mezelf’ zitten. De zitting van de achterbank is ook prettig lang, waardoor ook de benen voldoende ondersteuning hebben op langere reizen. In de kofferbak is er in de combi standaard 690 liter aan bagageruimte en met de banken plat is dit zelfs 1920 liter!

Op motorisch vlak is de Skoda Superb voorzien van de 1.5 plug-in hybrid aandrijflijn. Goed voor een systeemvermogen van maximaal 204 pk. Het 25,7 kWh accupakket moet het mogelijk maken om ruim 100 kilometer elektrisch af te leggen. Opladen gaat via een reguliere laadpaal tot maximaal 11 kW, snelladen met 50 kW is ook mogelijk. Prettig is eveneens dat de Skoda in deze configuratie tot wel 1800 kilogram mag trekken.

Hoe rijdt de Skoda Superb?

Wat als eerste opvalt tijdens het instappen is de zeer prettige zit van de halflederen stoelen. In eerste instantie lijken de stoelen wat aan de harde kant, maar juist op de langere afstanden blijven de stoelen daardoor juist voldoende ondersteuning bieden. In de uitvoeringen die wij mee hebben zijn de stoelen deels elektrisch verstelbaar, volledig elektrisch verstelbare stoelen zijn echter ook mogelijk. Het interieur maakt verder een verzorgde indruk en door de stoffen afwerking van het dashboard ziet het geheel er fraai uit.


De bediening zelf is door de drie hendels achter het stuur even wennen. Met rechts selecteer je de versnelling. Terwijl aan de linkerkant twee hendels zitten. Eén voor de cruise control en de andere voor de ruitenwissers, inclusief sproeien, interval en grootlicht functie. Gelukkig went dit vrij snel. Meest prettig is echter dat Skoda kiest voor drie centraal geplaatste draainknoppen. Hiermee kunnen temperatuur, stoelverwarming en rijmodus geselecteerd worden. Precies wat je wilt, zonder dat je hele menu’s door moet scrollen op het scherm. Het scherm zelf werkt ook prettig en reageert vlot op aanrakingen. Voor sommige functies is het even zoeken, maar de menu structuur is al met al logisch.


Qua rijden zelf is de Skoda niet heel inspirerend. Er zijn vier rijmodi; normal, comfort, sport en eco en een vijfde rijmodus is zelf te configureren. Die laatste kiezen wij, waarbij we kiezen voor sportief sturen (wat zwaarder), normaal motor gedrag en de meest comfortabele stand van de vering. Zo komt de Superb het beste tot zijn recht. Wars van iedere sportiviteit, maar wel comfortabel, stil en vlot genoeg.

Sterke punten

We hadden het al even over de flinke bagageruimte van 1920 liter met de banken plat. Dit is echter niet het enige. De laadopening zelf is namelijk ook serieus groot! Het voordeel hiervan is dat ook grotere voorwerpen eenvoudig naar binnen geschoven kunnen worden. Voorbeeld: Tijdens de testweek moesten er wat spullen verhuisd worden. Waaronder een tweezits bank. Klep open, banken klappen en zelfs zonder de pootjes te verwijderen, schoof de bank zo naar binnen!
Deze ruimte gaat gepaard met een zeer comfortabel onderstel. Oneffenheden worden keurig verwerkt, ook korte richels, zonder dat de koets hierbij overdreven nadeint. Precies zoals we het graag zien. Daarbij is de Superb over de gehele week ook erg zuinig gebleken. Ondanks dat het netjes stekkeren nog wel eens werd verzaakt, is een verbruik van bijna 1 op 30 absoluut geen uitzondering. En die ruim 100 kilometer op een volle accu? Dit is ook absoluut mogelijk, zelfs op de snelweg.

Zwakke punten

Dat het comfort ook een keerzijde heeft, blijkt wel de stuurreacties. Niet voor niets staat de Superb op de meest sportieve stuurstand. Dit neemt echter niet weg dat de Skoda verre van scherp stuurt. Waarbij er met name weinig gevoel is in wat de voorwielen nu precies doen, met name de grens van grip is ronduit vaag. En gripverlies treed dankzij het vermogen van 204 pk ook eenvoudig op. Waarbij de rijhulpsystemen net wat te laat ingrijpen, met flinke aandrijfreacties in het stuur tot gevolg. Zelfs op droog asfalt, vanuit stilstand optrekken, zorgt voor aandrijfreacties in het stuur.
Op de snelweg zorgt ook de adaptieve cruise control voor irritaties. In basis werkt deze erg prettig, maar is de volgafstand simpelweg te groot. Andere auto’s schieten er daardoor eenvoudig tussen en de auto ervoor heeft niet de neiging om naar rechts te gaan.

Uitrusting Skoda Superb

Qua opties is eigenlijk alles wel mogelijk op de Superb. Met name het grote panoramadak, wat ook open kan, is echt heel erg fraai. Climate control is meerdere zones, ook achterin? Geen enkel probleem. Het leukste van Skoda blijft echter de ‘Simply Clever’ mentaliteit. Zo is er nog een steeds een paraplu te vinden in de voordeur aan de bestuurderszijde. Ook vergeet Skoda de ijskrabber niet achter de tankklep. In de bagageruimte is het niet enkel mogelijk om een netje te plaatsen, maar ook klitteband randjes die je bagage vasthouden. Dit werkt verassend goed! Voorin in middenarmsteun vinden we dan weer een zonnebrilhouder, een verplaatsbaar bakje voor losse kleine spullen en een microvezel staafje om het scherm eenvoudig schoon te houden!

Conclusie

Met de Superb zet Skoda wederom een ruime, comfortabele auto op de markt. Ditmaal echter in exact hetzelfde segment als de Passat. Waarom dan toch nog kiezen voor de Skoda? Uiteraard is de prijs iets lager, maar bij een volle uitrusting scheelt het verdacht weinig. Toch heeft de Skoda nog steeds die heerlijke no-nonsense uitstraling en de handige gadgets, wat de Superb stiekem wat sympathieker maakt.

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *