Human First Program

Daar waar anderen kiezen voor de EV op één, zet Renault de mens op één. Dit jaar lanceert Renault namelijk een campagne om alle veiligheidsinitiatieven aan het grote publiek kenbaar te maken. Hierdoor zet Renault veiligheid voorop met het Human First Program. Het Franse merk hoopt zich hierdoor te positioneren als technologische, maar mensgerichte fabrikant.

De VP aan het woord

Arnoud Belloni, VP van Renault Marketing zegt er het volgende over: “De benadering en substantiële R&D-investeringen van Renault ten aanzien van veiligheid illustreren de – door Luca de Meo gedreven – transitie van een traditionele autofabrikant naar een toonaangevend bedrijf op het gebied van mobiliteitsdiensten en technologie.” Naast een hoop wollige marketing taal, is de inzet van Renault verder wel duidelijk. Naast de veiligheid van de inzittende, richten zij zich ook steeds meer op de omgeving. Een omgeving die volgens Renault ook snel aan het veranderen is, zeker met nieuwe mobiliteitsoplossing. In de praktijk gaat dit betekenen dat Renault meer rekening gaat houden met bijvoorbeeld e-bikes en speed-pedelecs. Handig, want die ‘fietsen’ zijn menigmaal sneller dan je als bestuurder verwacht.

Renault_Scenic
Ook voor toekomstige modellen wil Renault de mens centraal

Meer dan 50 jaar veiligheid

Renault geeft aan al meer dan 50 jaar een oog te hebben voor de veiligheid van hun modellen. Al vanaf 1970 heeft Renault meer dan 2000 patentaanvragen gedaan die op de één of andere manier raakvlakken hebben met de veiligheid van inzittenden of omgeving. Volgens de Franse Directeur van Laboratorium voor Ongevallenstudies, Biomechanica en Menselijk Gedrag, heeft dit als gevolg dat er al 350.000 levens gered zijn en 5,8 miljoen mensen beschermd tegen verwondingen. Renault is dan wel zo netjes om aan te geven, dat een (groot) deel hiervan ook te danken is aan veiligheidsmaatregelen die de Franse staat genomen heeft. Zoals de, overigens niet onomstreden, verlaging van de snelheid op secundaire wegen.

Human First Program onderwerpen

  1. Ongevallen voorkomen door geavanceerde rijhulpsystemen (ADAS) en veiligheidsvoorzieningen te ontwikkelen: Door gebruik te maken van meerdere rijhulpsystemen hoopt Renault het aantal ongevallen flink terug te dringen
  2. Verkeersongevallen effectiever beheren door een uniek partnerschap aan te gaan met brandweerlieden in heel Europa: Renault claimt al meer dan 5000 brandweermannen in meer dan 33 landen te hebben getraind. Of Renault dan ook de Emergeny-Plug meeneemt voor de elektrische modellen is echter de vraag.
  3. Het aantal ongevallen verminderen door fors te investeren in R&D: Door middel van onderzoek hoopt Renault ook in de toekomst nieuwe of verbeterde veiligheidsuitrustingen aan te kunnen bieden.
Renault Kangoo E-Tech Camera
Camera voor de binnenspiegel op de Kangoo E-Tech. Veilig achteruit kijken in een busje

De campagne

Deze campagne zal in verschillende landen ook zichtbaar zijn in TV-spotjes en gedeeld worden via de verschillende socialmedia kanalen. Nederland behoort niet tot de landen van de TV-reclame, maar zal dus via andere kanalen kennis maken met het Human First Program. Feit is natuurlijk wel dat iedere fabrikant op zijn eigen eilandje werkt aan diens veiligheidssysteem. Waaruit dan verschillende patent aanvragen rollen. Hierdoor lijkt veiligheid dan ook regelmatig meer een verdienmodel helaas. Positief is wel dat Renault zichzelf niet enkel op de borst klopt. Via deze campagne willen zij bestuurders namelijk ook attent maken op het feit dat zij soms op een andere manier deelnemen aan het verkeer. Op deze manier hoopt Renault ook meer bewustwording te creëren voor andere weggebruikers, zelf zitten we namelijk ook wel eens op de fiets.

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *