Renault Zoë crash

De Renault Group komt er tijdens de laatste editie van de 2021 Euro NCAP testen niet goed vanaf. Vandaag publiceerde Euro NCAP de laatste resultaten van dit jaar. In totaal is er een rapport naar buiten gekomen van elf nieuwe of gefacelifte modellen van verschillende merken. Voor de meeste merken voldoende reden om ronkende persberichten te versturen over hoe zij de veiligste auto van allemaal hebben. Zo niet voor de Renault Group. De nieuwe Dacia Spring wist maar 1 ster te scoren, terwijl de vernieuwde Zoë er met 0 sterren nog slechter vanaf kwam!

De eerste ooit met 5 sterren

Vroeger was alles beter

Renault stond vroeger synoniem voor veiligheid. Wie herinnert zich niet de Fifth Gear aflevering, waarin de Renault Modus het in een ‘crashtest’ opnam tegen de Volvo 940? Puntje bij paaltje bleek het kleine Franse hatchbackje veel veiliger dan de vliegende baksteen van een Volvo. Om de zaken nog wat scherper af te tekenen. Renault was de eerste fabrikant ooit die met de Laguna in 2001 een 5 sterren wist te halen in de Euro NCAP test. Het Franse merk deed dit nog eens dunnetjes over met de Mégane, de eerste C-segement hatchback met 5 sterren. De eerder genoemde Renault Modus was trouwens de eerste ‘Super Mini’ ooit met 5 sterren. Oftewel: Renault heeft een naam hoog te houden.

Tegenwoordig is de score een stuk lager

Ingehaald door de realiteit

De 0 score voor de Zoë komt niet helemaal uit de lucht vallen. Uiteraard zijn er verzachtende, maar ook minder verzachtende omstandigheden die mee spelen. Ten eerste stamt de basis van het model alweer uit 2013. Sindsdien zijn de ontwikkelingen erg hard gegaan, met name rondom het gebied van actieve veiligheidssystemen. Denk hierbij aan zaken als noodremsystemen, maar ook simpelere dingen als dodehoek detectie. De Zoë die in 2020 een facelift kreeg, heeft in basis enkel een grotere accupakket ontvangen, waardoor een upgrade van de actieve veiligheidssystemen achterwege bleef. Deels verklaard dit het lage aantal sterren. Actieve en semi actieve veiligheidssystemen maken sinds kort ook deel van de Euro NCAP score. 5 sterren voor de Zoë, is dus sowieso al erg optimistisch.

Frontale botsproef voor de Zoë


Geen enkele ster, gaat echter nog wel een aantal stappen verder! Euro NCAP geeft aan, dat de Zoë dan wel relatief betaalbaarder is geworden, maar dit wel ten koste is gegaan van een aantal zaken. Meest kwalijke hiervan is de aanpassing van de zij airbag in de stoel. In de vorige generatie Zoë zorgde deze voor bescherming tegen verwondingen aan hoofd en romp. In de facelift versie is de airbag echter alleen ter bescherming van romp, waardoor het hoofd dus kwetsbaar blijft. Daarbij blijft ook de algehele score ook ondermaats, waarbij er ook punten aftrek is voor bijvoorbeeld het ontbreken van een e-call systeem.

Dacia Spring Euro NCAP
Bovenaanzicht van de Spring

Nog lang geen lente

De Dacia Spring, scoort met 1 ster ook niet best. Nu falen crossovers wel vaker bij een crashtest, maar bij de Spring is dat niet de reden. Het probleem met de Dacia Spring lijkt eerder te liggen in diens budget basis. Volgens Euro NCAP komt deze basis sterk overeen met de Chinese Renault City K-ZE en de Indiase Renault Kwid. Nu hoeft dat in principe geen probleem op te leveren, maar volgens Euro NCAP zijn de testresultaten hierdoor in sommige gevallen ronduit problematisch. Dat de Dacia Spring verkocht wordt als budget auto, zonder al te veel technische snufjes, zorgt ervoor dat er ook niet veel veiligheidssystemen aanwezig zijn. Uiteraard is dit niet het grootste probleem en weet je dit van tevoren. Volgens Euro NCAP is de inzittende bescherming op sommige punten het slechtste wat er in afgelopen jaren is gezien. Met name de bescherming van de borst van de bestuurder en het hoofd van de passagier zijn flink ondermaats. In sommige gevallen is er zelfs een grote kans op levensbedreigend letsel.

Dacia Spring Euro NCAP
Ook de Spring moet aan de frontaal test

Onherstelbare schade?

Hoe erg is het echt, dat bepaalde modellen laag scoren met de Euro NCAP test? Zoals eerder aangegeven, voor bepaalde zaken is best begrip op te brengen. Het ontbreken van technische snufjes, zeker op goedkope auto’s nog best te verklaren. Dat de Dacia hier punten laat liggen vanwege ‘no nonsense auto’ is niet per sé schokkend. Daarnaast is het zo dat Euro NCAP ook ‘randzaken’ meeneemt, zoals deuren die niet meer te openen zijn. Dat het noodremsysteem niet ingrijpt bij voetgangers, zorgt ook daar een 0 score. Uiteindelijk komt daar dus een gemiddelde uit van 1 ster. Toch nemen deze zaken niet weg dat Dacia nog aardig wat werk aan de winkel heeft voor wat betreft de veiligheid van de inzittenden.

Renault Zoë Euro NCAP


Voor de Renault Zoë is de score in eerste instantie ook niet heel schokkend. Enkele jaren geleden wist Fiat dezelfde score te halen voor de toentertijd hoog bejaarde Punto. Wil dat zeggen dat de auto onveilig is? Helemaal niet. Het zegt enkel iets over het steeds strenger worden van de eisen. In 2013 scoorde de Renault Zoë namelijk nog ‘gewoon’ 5 sterren. Dat de Zoë na 8 jaar niet meer volledig bij de tijd is, valt dus te verwachten. Toch geldt ook hier: Voor de volledig nieuwe Zoë in de toekomst, is Renault het aan zichzelf verplicht ‘gewoon’ weer 5 sterren te halen.

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.