De Mazda 3 is ondertussen geen onbekende meer binnen de Dagelijksauto redactie. Al meerdere keren testten wij dit model van de Japanse fabrikant. Waarbij iedere keer de conclusie is dat de Mazda 3 een prettige metgezel blijkt en dat met name het directe, semi-sportieve, rijgedrag de auto eigenlijk heel goed past. Dit keer doen we het echter anders, hoe doet de Mazda 3 het eigenlijk op de lange afstand? Daarom reden wij vanaf omgeving Gorinchem naar het zuidelijkste puntje van Portugal. Ruim 2.400 kilometer, 24 uur gaf de navigatie aan. Is de C-segmenter dan nog steeds zo prettig? Lees het in deze reistest van de Mazda 3!

Sterke PuntenZwakke Punten
+ Onderstel– 6e versnelling
+ Stilte– Adaptieve Cruise Control
+ Knoppen– Lane Assist

Wat is de Mazda 3?

Ondertussen behoeft dit model geen introductie meer, maar toch nog even een kleine samenvatting van het specifieke model dat wij meekregen. In dit geval is de Mazda 3 voorzien van de 2.0 liter viercilinder met 186 pk. Zonder turbo, maar met e-Skyactiv X technologie. Waardoor aan het motorblok een kleine 48V accu gekoppeld is die moet ondersteunen op de eerste meters. Het betreft hier de hatchback in de kleur Deep Crystal Blue, die de Mazda 3 opvallend goed staat. Helaas voorzien van zwarte velgen, maar dat is een smaakgevoelig ding. Met de Exclusive Line is de Mazda 3 daarnaast prima uitgerust, met eigenlijk alle opties die je nodig hebt.

Hoe rijdt de Mazda 3?

Dan natuurlijk de grote vraag: ruim 2.400 kilometer in 24 uur, hoe vergaat dat? En waarom in 24 uur? Of eigenlijk twee dagen van 12, het moet wel een beetje verantwoord blijven natuurlijk. Dat zit zo, mijn vrouw had het fantastische idee te gaan wandelen in Portugal zonder mij, maar ja die moest wel weer terug. Vliegen kan, maar waarom niet een kleine vakantie ervan maken? Helaas wel maar tijd om maximaal zes dagen weg te zijn. Dus uiteindelijk twee dagen voor heenreis ingepland en twee voor de terugreis. Zodat er ook nog twee dagen genoten kan worden van de Portugese zon.

Sportief

Wat opvalt in de eerste uren is met name het zeer prettig uitgebalanceerde onderstel. Het onderstel is namelijk zeer communicatief, zonder echt in te boeten op comfort. Dit heeft Mazda echt zeer goed voor elkaar. Tel hier het redelijk zware, maar directe stuurgevoel, de korte maar zeer strakke slag van de versnellingsbak bij op en het is een recept voor een zeer leuk rijdende auto. Met het grootste gemak jaag je de Mazda 3 op hoge snelheid door klaverbladen en fly-overs.

Lange afstanden


Eenmaal op de Franse tolwegen richting het Zuiden, blijkt de Mazda ook hier echt uitstekend in z’n element. Als bestuurder lijkt het echt alsof je in je eigen cocon van rust zit, afgesloten van de buitenwereld. De sportieve vering blijkt dan ook nog eens uitermate comfortabel en de kilometers vliegen onder je vandaan. Bij tolpoortjes is het eveneens feest. De Mazda 3 is niet extreem snel, maar het motorblok klinkt goed en doordat deze atmosferisch is, kan er ver doorgehaald worden in de toeren. Daarbij schakelt de versnellingsbak dus kort, maar zeer trefzeker. De Mazda 3 doet ons daarmee eigenlijk weer terugverlangen naar oude tijden, die van de grote motorblokken en handbakken in je C-segment hatchback.
Eenmaal in de bergen aangekomen wordt het pas echt feest. Met de Mazda 3 is het gewoon weer echt leuk autorijden! Zeer precies laat de Mazda zich over de bochtige wegen jagen, waarbij het onderstel precies met de bestuurder communiceert hoe ver de grens nog ligt.

Sterke punten

Qua rijden is het hierboven al één grote lofzang, maar het houdt niet op. Het onderstel hebben we al uitgebreid behandeld, maar er is meer waarom de Mazda 3 op de lange afstand zo goed uit de bus komt en dat is de stilte. Het is verrassend hoe stil de Mazda is op snelheid. Windgeruis dringt echt nauwelijks het interieur binnen, terwijl ook de afrolgeluiden van de banden tot het minimale beperkt blijven, zelfs op slecht asfalt.
Daarnaast blijf ik persoonlijk fan van fysieke knoppen voor de bediening van een auto. Binnen 10 minuten vind je alles op de tast. Dus temperatuur van de climate control aanpassen? Hups een slinger aan de knop en geregeld. Geen moeilijke menu’s waar doorheen gescrold moet worden, waarbij je ook nog eens niet op de weg kunt letten, want je voelt niet op een scherm of je wel goed zit.
Bijzonder, en uiteindelijk ook erg prettig, is dat zelfs het scherm bediend wordt met een grote draaiknop in het midden. Bij stilstand is het scherm overigens wel touch, dus een adres invoeren is nog prima te doen. Maar tijdens het rijden, gaat alles met de draaiknop in het midden. Ook Apple Carplay en Android Auto werken dan uitstekend en eigenlijk veel prettiger en sneller dan via een aanraakscherm.

Zwakke punten

Ondanks alle lofuitingen, zijn er toch ook zaken die beter kunnen. Een beetje inherent aan het concept van de Skyactiv technologie is dat het beschikbare koppel pas wat hoger in de toeren aanwezig is. Op de snelweg, heuvelop, in de 6e versnelling bij 120 kilometer per uur toch nog even versnellen om in het beschikbare gaatje die vrachtwagen in te halen? Ga maar een versnelling terug, want de Mazda komt simpelweg koppel tekort op zo’n moment.
Ook de rijhulp systemen blijken tijdens deze lange rit onfeilbaar. Met name de adaptieve cruise control laat steken vallen. Op de rechte Nederlandse wegen gaat het echt prima, maar als het wat bochtiger wordt allemaal wil de Mazda nog wel een spontaan in de ankers gaan, omdat er op de baan daarnaast een vrachtwagen rijdt. Opvallend is overigens dat dit alleen voorkomt bij vrachtwagens. Ook schaduwen zijn soms lastig te verwerken voor het systeem. De Lane Assist, die de auto netjes tussen de lijntjes moet houden, heeft op de bochtige snelwegen in de Pyreneeën ook wat moeite en kan het niet altijd bijbenen.

Uitrusting

Met de Exclusive Line is de Mazda 3 voorzien van alles wat er echt nodig is. Climate Control in twee zones, stoelverwarming en Apple Carplay/Android Auto zijn gewoon aanwezig. Voor de langere afstanden is er dan dus die adaptieve cruise control en lane assist. De stoelen zijn netjes in hoogte te verstellen en er is zelfs een schuif/kantel dakje. Opvallend is dat de Mazda 3 in de kofferbak ook meer dan voldoende ruimte biedt. De wandelspullen, kampeerspullen en kleding pasten gemakkelijk achterin. Een vakantie of lang weekend weg met twee of drie personen is daardoor geen enkel probleem. Ben je met meer, of zitten de kleintjes in nog in de kinderwagens en luiers dan kan een dakkoffer wel eens nodig zijn.

Conclusie

Om eerlijk te zijn had ik op het begin echt mijn twijfels of de Mazda 3 wel geschikt en comfortabel genoeg zou zijn om in zo’n korte tijd zulke afstanden af te leggen. Want de meest spannende vraag is nu natuurlijk: 2.400 kilometer in 24 uur rijden, is dat gelukt en ging dat een beetje? Jazeker! De Mazda 3 is met vlag en wimpel geslaagd. Met name de rust aan boord en het comfort wat deze hatchback weet te bieden is echt indrukwekkend. Daarbovenop komt dan ook nog eens het sportieve rijgedrag wat doet denken aan de hothatches van weleer. Niet verbluffend snel, maar vlot genoeg en met een uitgekiend onderstel om heel veel plezier te beleven. De Mazda 3 zet daar ook nog eens een zeer acceptabel verbruik van 1 op 16,5 tegenover. Op de Nederlandse snelweg duikt het verbruik van de Mazda 3 overigens al snel onder de 1 op 20. Dus al met al, binnen 24 uur weet de Mazda 3 niet alleen te verassen, maar ook zeker te overtuigen!

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *