Nieuwe Porsche Taycan, dit zijn de eerste specificaties

Met ze’n allen konden we al een aantal jaar genieten van de Porsche Mission E concept car. De naam zegt het al, een concept car. Maar nu blijkt het ook een “concept-naam”. De Mission E is namelijk omgedoopt tot Porsche Taycan. Met de aankondiging van de officiële benaming heeft Porsche ook enkele specificaties vrijgegeven.

Waarom Porsche Taycan?

Soms is het aan raadsel waarom autofabrikanten voor bepaalde benamingen gekozen hebben. Taycan, is dat een afgeleide van Macan??? Eerlijk gezegd heeft het niets daarmee te maken. Taycan staat voor “levendig jong paard”. En dat jonge paard zie je weer terug op het logo van Porsche. Sinds 1952 staat daar in het midden een steigerend paard. En zo is de cirkel weer rond.

 

Tesla-waardige-actieradius?

Porsche laat er geen twijfel over bestaan, de Taycan moet een serieuze elektrische auto worden. Ze zeggen zelf dat het een auto is met het uithoudingsvermogen voor lange afstanden. Dit onderschrijven ze met de actieradius. De Taycan kan straks minimaal 500 km ver rijden op één acculading. En dat is op basis van de nieuwe WLTP meetmethode. Dus het zijn 500 echte kilometers.

En is hij snel?

Een Porsche is geen Porsche als hij niet snel is, al heeft Porsche tegenwoordig zoveel modellen, dat er ook minder-snelle modellen tussen zitten. Maar de eerste elektrische auto is natuurlijk iets anders. Reken er maar op dat deze snel is. De exacte specificaties heeft Porsche nog niet vrijgegeven, maar Porsche heeft al gezegd dat de Taycan minimaal 600 pk heeft, van 0 naar 100 km/h duurt minder dan 3,5 seconden. De 200 km/h bereik je binnen de 12 seconden. Nou, dat zijn Porsche-waardige prestaties!

Porsche heeft ook een spannend filmpje gemaakt van de onthulling van de naam: “Taycan”.

Onze collega’s van LeaseAholic hebben gekeken of het een interessante leaseauto is, daar zullen de meeste kopers te vinden zijn. De Porsche Taycan valt namelijk in de 4%-bijtellingscategorie. Vanaf 2019 (het introductiejaar van de Taycan ) hebben elektrische auto’s 4% bijtelling over de eerste € 50.000,-. Over het bedrag boven de € 50.000,- betaalt de zakelijke rijder 22% bijtelling. Lees het artikel HIER op LeaseAholic.