Peugeot 9X8 in the rain

Peugeot Sport Engineered presenteert de Peugeot 9X8, een nieuwe raceauto voor het World Endurance Championship. Na tien jaar afwezigheid keert Peugeot terug naar het befaamde Circuit de la Sarthe, om de strijd aan te gaan met Toyota, Audi en Porsche. Eind 2021 begint Peugeot Sport met de ontwikkeling van de nieuwe hypercar. De Fransen hopen vóór de 24 uur van Le Mans 2022 klaar te zijn voor een glorieuze overwinning.

Peugeot 9X8 Hypercar front

Hybride aandrijflijn

De ‘X’ in 9X8 verwijst naar de opstelling met vier aangedreven wielen. De ‘8’ is gebruikt omdat die in vrijwel alle nieuwe modellen van Peugeot verwerkt zit en de ‘9’ geeft aan dat dit om een auto in de topklasse gaat. De Peugeot 9X8 krijgt een hybride aandrijflijn met als hoofdkrachtbron een 2.6 liter V6 met twee turbo’s. Deze achterin gemonteerde verbrandingsmotor is goed voor 680 pk. Maar alsof dat nog niet genoeg was, is er ook een elektromotor op de vooras geplaatst. Die geeft de 9X8 nog eens 272 pk extra.

No rear wing, Peugeot 9X8

Geen spoiler alert

Een opvallend kenmerk van de Peugeot 9X8 is dat er geen grote achtervleugel te bekennen is. Deze onverwachtse beslissing heeft alles te maken met de nieuwe Le Mans Hypercar (LMH)-klasse. Daarin geeft de FIA fabrikanten namelijk meer vrijheid voor hun ontwerp. Dankzij nieuwe regels omtrent bodemplaatdesign is het volgens Peugeot niet meer nodig om een grote achtervleugel te monteren. In plaats daarvan gaat de Peugeot 9X8 meer gebruik maken van actieve aerodynamica op de auto zelf. Peugeot doet verder geen boekjes open over hoe dat er precies uit gaat zien. Wij denken aan bewegende bodydelen zoals we die kennen van de Pagani Huayra.

Herkenbaar als Peugeot

De ontwerpafdeling van Peugeot Sport is erin geslaagd om een lage ‘hypercar’ te tekenen met de visuele eigenschappen van alledaagse Peugeots. Dat is meteen te zien aan de geometrische lijnen en de herkenbare verlichting. De koplamp- en achterlichtunits zijn vormgegeven met drie verticale balken. Aan de voorzijde pronkt Peugeots nieuwe leeuwenkop, die licht geeft in het donker. Dat kan nog weleens van pas komen in de nachtelijke uren op Le Mans.

Le Mans Hypercar interior, Kryptonite Green

Peugeot Sport Engineered

In het uiterlijk zitten veel PSE gimmicks verstopt. Dat gebeurt letterlijk in verborgen boodschappen op de auto, zoals ‘My other car is a 508’, een directe verwijzing naar de Peugeot 508 PSE (zie rijtest). Ook de gifgroene ‘Vert Kryptonite’ details verwijzen subtiel naar het Peugeot Sport Engineered label, de vervanger van de Peugeot GTI-sportaanduiding.

De lange weg naar Le Mans

Het prototype van de Peugeot 9X8 wordt 18 juli 2021 voor het eerst tentoongesteld tijdens de 6 uur van Monza, het eerstvolgende evenement op de WEC-kalender. De krachtbron van de Peugeot 9X8 draait al testuren sinds april 2021. Maar in december 2021 begint het echte testwerk. Vanaf dan zal hij ook op circuits gaan rijden om de verdere ontwikkeling voort te zetten. Voor de 24 uur van Le Mans 2022 wil Peugeot Sport de 9X8 klaar hebben voor de wereldberoemde langeafstandsrace. Hoe mooi zou het zijn als de 9X8 in de schoenen van de legendarische Peugeot 905 en 908 HDi FAP treedt?

Peugeot 9X8 Hypercar rear
Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *