
Op de IAA Mobility in München, we waren er bij, heeft Renault de zesde generatie van zijn succesnummer onthuld: de nieuwe Renault Clio. Een compact model dat sinds 1990 de ruggengraat vormt van het merk en inmiddels is uitgegroeid tot het bestverkochte Franse model aller tijden. Met bijna 17 miljoen verkochte exemplaren wereldwijd en een sterke positie op de Europese markt, staat de Clio aan de vooravond van een nieuw hoofdstuk.

Een geschiedenis van succes
Toen Renault in 1990 de Clio presenteerde als opvolger van de Supercinq, kon niemand vermoeden dat het model zou uitgroeien tot een waar icoon. Al in zijn eerste jaar werd de Clio uitgeroepen tot European Car of the Year. Dat was geen toeval: de auto combineerde compacte afmetingen met verrassend veel ruimte en comfort, iets waar vooral jonge gezinnen in die tijd naar op zoek waren. Iets wat altijd wel een rol speelt, zo ook in deze tijd.
Een slimme zet van Renault was bovendien de naamgeving. In een tijd waarin veel modellen nog cijfercodes droegen (denk aan Renault 5 of Peugeot 205), koos het merk voor een eigennaam: Clio. Het gaf de auto een persoonlijkheid en herkenbaarheid die al snel aansloeg in heel Europa. Renault is hier nooit vanaf gestapt, al kan dat niet van Alpine gezegd worden.

Hoe iconisch het model is, kunnen we bevestigen door middel van enkele anekdotes van de afgelopen 30+ jaar.
Renault Clio anekdotes door de jaren heen
- Clio Williams (1993): Een van de meest legendarische uitvoeringen was de Clio Williams, genoemd naar het Formule 1-team waarmee Renault in die jaren groot succes boekte. Oorspronkelijk bedoeld als homologatiemodel voor de rallysport, werd de Williams met zijn 2.0-liter motor en gouden velgen een cultauto. Tot op de dag van vandaag is het een gewild verzamelobject.
- Reclameklassiekers: Renault wist de Clio slim in de markt te zetten met creatieve marketing. In de jaren ’90 werd de Clio beroemd dankzij de Britse reclameserie rond het fictieve duo Papa & Nicole, waarin een jonge vrouw met haar Clio telkens uit de hand liep bij haar vader. De reclames werden zo populair dat ze cultureel erfgoed werden in het Verenigd Koninkrijk.
- Clio V6 (2001): Misschien wel de meest extravagante Clio ooit was de V6-versie. In plaats van een praktische hatchback leverde Renault Sport een sportwagen met de motor in het midden en achterwielaandrijving. Met 230 pk in de eerste serie en zelfs 255 pk in de tweede was dit model extreem voor zijn segment. De Clio V6 wordt nog altijd gezien als een van de brutaalste hot hatches ooit gebouwd. Zullen we daar nog een opvolger van zien?
- Car of the Year 2006: De derde generatie van de Clio werd wederom bekroond tot European Car of the Year. Het was daarmee de eerste auto ooit die die titel tweemaal wist te winnen. Het model onderscheidde zich met een hoger veiligheidsniveau en meer luxe, zaken die toen vooral waren weggelegd voor grotere auto’s.
Europese bestseller
Dat de Clio nog altijd springlevend is, bleek dit jaar opnieuw. In de eerste helft van 2025 was de vijfde generatie zelfs de bestverkochte auto in Europa, met ruim 130.000 exemplaren. Daarmee liet Renault zien dat een compacte hatchback nog steeds relevant is in een tijd waarin SUV’s en crossovers de markt domineren. Binnen de Renault Group droeg de Clio bij aan een sterke stijging van de verkoopcijfers: in de eerste zes maanden van dit jaar verkocht het merk wereldwijd ruim 642.000 personenauto’s, een stijging van 12 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2024.





De nieuwe generatie: Clio 6
Zoals gezegd, waren we aanwezig bij de onthulling. Aan het einde van de persdag werd de ‘6’ onthuld op een industrieterrein 10 kilometer van de beurs op een aangekleed industrieterrein, keurig op zijn Duits. De superlatieven (human first, best ever etc.) tijdens de openingsgesprekken waren niet van de baan, die dus met de nodige argwaan door de aanwezige media aangehoord werd. Maar het moet gezegd, het was even wennen, maar uiteindelijk viel de 6e generatie Clio wel erg goed op het netvlies.
Met de introductie van de zesde generatie gaat Renault namelijk een stap verder. De nieuwe Clio is niet slechts een evolutie, maar een grondige heruitvinding. Eerder een revolutie. Het model is 7 centimeter langer dan zijn voorganger en oogt sportiever dankzij een scherpe grille, ranke LED-verlichting en een coupé-achtige daklijn. Met gemak kun je veel verschillende andere modellen er in zien, maar dan wel samengevoegd tot een smakelijk geheel. Spelenderwijs zouden we er een spel van kunnen maken, welke x modellen zie je hier in terug?
Binnenin zet Renault vol in op technologie en gebruiksgemak. Het digitale instrumentarium en het infotainmentsysteem bestaan uit twee 10-inch schermen, aangedreven door Google’s OpenR Link-platform. Daarmee zijn functies zoals Google Maps, Google Assistant en duizenden apps direct beschikbaar. Daarnaast is de auto uit te rusten met tot wel 29 rijassistentiesystemen, waaronder adaptieve cruisecontrol en rijbaanassistentie.



Aandrijflijnen: hybride als troef
Waar veel merken volledig op elektrische aandrijving overschakelen, kiest Renault bij de Clio bewust voor een breed scala aan motorisaties. Belangrijkste troef is de E-Tech Full Hybrid met 160 pk, die een officieel verbruik van slechts 3,9 l/100 km haalt en tot 40 procent zuiniger rijdt dan een conventionele benzinemotor. Daarmee kan de auto tot 80 procent van de tijd elektrisch rijden in stedelijke omstandigheden (aldus Renault zelf), zonder dat er een stekker aan te pas komt. Het is duidelijk dat vermogen en zuinigheid wel degelijk samengaan.
Daarnaast blijft de Clio leverbaar met benzinemotoren, behalve een LPG-variant, waarmee Renault inspeelt op uiteenlopende markten en budgetten. Deze veelzijdigheid is strategisch: terwijl elektrische auto’s terrein winnen, biedt de Clio een betaalbare en efficiënte oplossing voor klanten die nog niet volledig willen overstappen. Voor degene die dat wel willen heeft Renault genoeg volledig elektrische modellen zoals de Renault 4 en 5.
Een toekomst als blijvend icoon
De Clio 6 wordt eind 2025 leverbaar en moet de rol van zijn voorganger overnemen als Europese bestseller. Met zijn nieuwe design, geavanceerde technologieën en efficiënte hybride aandrijving lijkt Renault alle ingrediënten in handen te hebben om die positie te behouden. De registratiecijfers zullen dit wel/niet bevestigen.
Na 35 jaar en zes generaties blijft de Clio daarmee meer dan een compacte hatchback alleen: het is een icoon dat met de tijd mee verandert, maar altijd trouw blijft aan zijn oorspronkelijke belofte – veel auto voor een betaalbare prijs. En wie terugdenkt aan de gouden velgen van de Williams, de brutale V6 of de charmes van Nicole in de Engelse reclames, weet dat de Clio niet alleen een verkoopkanon is, maar ook een cultureel fenomeen.

Opvallende zaken
- 18 inch is de minimale wielmaat, en dit wordt nog eens extra vergroot door de (lelijke) zwarte wielkastranden
- LPG wordt niet meer leverbaar op de nieuwe Clio. Mocht je dit toch willen, dan kun je je gaan shoppen bij Dacia
- de omgerande raam/deurranden waren eerder al te zien op de conceptcar Renault Embleme en staan de Clio goed
